TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

NCBR: nie zapominamy o wodorowych autobusach
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 29.06.2018 14:00:13
NCBR nie zapomina o wodorowych autobusach

Nad zasobnikami wodoru nowej generacji, które będzie można wykorzystać w pojazdach, pracować będą polskie zespoły w Programie Magazynowania Wodoru ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Budżet programu to 32 mln zł, nabór zgłoszeń trwa do 17 lipca.

"Od co najmniej 30 lat obserwuje się próby wodoryzacji gospodarki, wprowadzenia wodoru jako paliwa, które mogłoby być absolutnie konkurencyjne wobec paliw kopalnych. To technologia, która umożliwia eksport energii i to na duże odległości" - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami w Warszawie dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.

Koordynator programu Magazynowania Wodoru Maciej Misiura skomentował: "Zasobnik wodorowy to jest alternatywa dla baterii jonowo-litowej. Cały ten konkurs wpisuje się w rozwój elektromobilności, a także w działania służące poprawie jakości powietrza w miastach".

Powiedział, że dzięki wykorzystaniu technologii magazynowania wodoru można ładować urządzenia szybciej, a w dodatku nie trzeba obciążać sieci energetycznej w mieście. Zaletami korzystania z wodoru jest również to, że paliwo można wytwarzać np. przez elektrolizę wody, choćby dzięki energii ze źródeł odnawialnych. A to, co w wyniku spalania wodoru powstaje, to... również woda.

Misiura dodał: "Liczę na to, że na rosnącym rynku wodorowym na świecie - bo on niewątpliwie rośnie - technologie wodorowe staną się polską niszą. Widzę potencjał u firm i podmiotów na rozwinięcie tej technologii".

Dyrektor NCBR z kolei powiedział, że impulsem do uruchomienia programu były sygnały z różnych stron, m.in. z Ministerstwa Obrony Narodowej czy z firm wytwarzających wodór, jako produkt odpadowy.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce, by w ramach programu uczestnicy zademonstrowali swoje działające magazyny wodoru w pojazdach mobilnych. "Nie predefiniujemy, czy to ma być pojazd wojskowy, dron, statek, rower samochód czy autobus. Chcemy, by uczestnik konkursu pokazał, że magazyn wodoru, który rozwinie, będzie mógł być zastosowany w warunkach rzeczywistych" - powiedział prof. Chorowski. Według niego rozwiązania powinny realnie konkurować funkcjonalnością i ceną z rozwiązaniami, które na rynku już są dostępne.

Nowy program NCBR składa się z trzech faz:

  • W ramach każdej z nich uczestnicy będą między sobą konkurować. Faza pierwsza potrwa dwa miesiące, można w niej uzyskać maksymalnie 100 tys. zł.

  • Faza musi się skończyć dostarczeniem NCBR koncepcji. W drugiej fazie - trwającej rok - kwota dofinansowania to nawet 2,5 mln zł.

  • A w fazie trzeciej - potrwa ona 600 dni - kwota dofinansowania to maksymalnie 6,6 mln zł. Pod koniec trzeciej fazy należy zaprezentować producenta pojazdów, który będzie montował systemy. Liczba wykonawców po każdym etapie będzie ograniczana na podstawie weryfikacji dotychczasowych wyników.

"Zdecydowaliśmy się uruchomić konkurs w formule, z której korzysta m.in. DARPA (amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności - przyp. PAP). Będziemy premiować tych, którzy dojdą do wyznaczonego celu" - powiedział prof. Chorowski. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektromobilność
wodór
NCBiR
  • Mateusz Sobolewski – 29.06.2018

    Niezapominajmy że to Mercedes już w latach 90 eksperymentował z autobusami na wodór, lub jak Evobus to nazywa BZH.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....