Największy kontrakt na autobusy dla Autosana

infobus
05.08.2020 09:00
0 Komentarzy

W dniu 4 sierpnia2020 r. Miejskie Zakłady Autobusowe z Warszawy rozstrzygnęły zadanie nr II nadostawę 90 sztuk autobusów przegubowych zasilanych LNG.

Zamawiający potrzebował nieco więcej czasu na analizę ofertz tego zadania, o czym świadczy chociażby fakt, że w dniu dzisiejszympodpisywana była Umowa na dostawę 70 autobusów CNG z zadania nr I.

Budżet MZA na autobusy LNG wynosi 183.179.070 PLN brutto / 148.926.607PLN netto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.654.740 tys. PLN netto.

Przypomnijmy, że w zadaniu nr II wpłynęły dwie oferty:

Autosan z ofertą w wysokości 165.717.900,00 PLN brutto /134.730.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę autobusu na licencji SolbusSM18 na poziomie 1.497.000,00 PLN netto;

Solaris z droższą ofertą na sumę 184.071.960,00 PLN brutto /149.652.000,00 netto, co daje jednostkową cenę nU18LNG na poziomie 1.662.800,00PLN netto.

Dostawy przegubowców na ciekły gaz do Warszawy mają sięrozpocząć w ciągu 80 tygodni od podpisania umowy. Jednak pierwsza piątka niemoże być dostarczona przed 3 grudnia 2021 r., a kolejna tydzień później.Pozostałe autobusy mają zostać dostarczane po 14 stycznia 2022 r. w transach popięć sztuk tygodniowo.

Zamawiający oceniał następujące kryteria:

  • 83% cena oferty,

  • 7% to ocena techniczna, gdzie premiowane były: silnik o mocypowyżej 240 kW mocy – 1 pkt maksymalny moment obrotowy powyżej 1600 Nm – 1 pktten sam producent autobusu i silnika – 0,5 pkt zbiornik zdolny do magazynowaniemin. 400 kg LNG – 1 pkt trzyczęściowa szyba przednia – 1 pkt pionowo dzieloneposzycia boczne – 1 pkt brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnegoprofili nadwozia w toku eksploatacji – 0,5 pkt centralny filtr klimatyzacji,osobne agregaty na przestrzeń pasażerską oraz kabinę kierowcy – 0,5 pkt 13 latgwarancji na system gaśniczy komory silnika – 0,5 pkt

  • 10% to ekologia, w tym jak najniższe zużycie LNG orazdwutlenku węgla – 7 pkt; zastosowanie systemu rekuperacji oraz magazynowaniaprądu odzyskanego z niej – 2 pkt i zastosowanie pieca grzewczego zasilanego LNG- 1 pkt.

Ostatecznie dzięki dużo niższej cenie Autosan otrzymał 97,55pkt, natomiast Solaris 89,53 pkt.

W chwili obecnej MZA Warszawa eksploatuje 35 sztuk autobusówprzegubowych zasilanych LNG, a wyprodukowanych w 2015 roku przeznieistniejącego już producenta Solbus z Solca Kujawskiego.

Warto dodać, że dzisiejsze rozstrzygnięcie to największyjednorazowy kontrakt na dostawę autobusów zdobyty przez Autosan od wielu lat. Wostatnim czasie największym zdobytym zamówieniem było to dla ZTM Rzeszów nadostawę od 40 do 60 sztuk autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazemziemnym. Ostatecznie ZTM zdecydował się skorzystać z opcji i zamówić łącznie 60sztuk autobusów gazowych.

Nie można przemilczeć faktu, że dotychczas Autosan w swojejdługiej historii wyprodukował tylko jedną sztukę autobusu w wersji przegubowej.Miał on swoją premierę w 2010 roku podczas targów TRANSEXPO Kielce. Autobus poserii testów i prezentacji trafił ostatecznie w 2013 roku do Śląskiegoprzewoźnika, gdzie znajduje się do dziś, zmieniając w 2017 roku właściciela.Raz na czas można go spotkać w regularnej komunikacji.

Drugi rozpoczęty egzemplarz autobusu przegubowego Sancity 18LF w facie polakierowanego szkieletu znajduje się w sanockiej fabryce. TerazAutosan będzie musiał powrócić do prac nad prototypem, jednak w wersji z innymzespołem napędowym. Zgodnie ze złożonymi papierami, Sancity 18 LF będziebazował na dokumentacji technicznej Solbusa SM18 LNG.

Komentarze