Autobus miejski Mercedes-Benz Citaro G BlueTec, wyposażony w hybrydowy układ napędowy, otrzymał podczas Światowego Forum Mobilności Nagrodę DEKRA 2008 w dziedzinie ochrony środowiska.
Nagroda ta jest zorientowana na ideę zrównoważonego rozwoju i jest przyznawana projektom, metodom działania i inicjatywom, które wnoszą dalekosiężny, innowacyjny wkład w ochronę środowiska. Andreasowi Renschlerowi, członkowi zarządu Daimler AG odpowiedzialnemu za działy ciężarówek i autobusów, nagrodę wręczył Clemens Klinke, prezes zarządu DEKRA Automobil GmbH, komentując to słowami: „Przyznajemy nagrodę DEKRA 2008 w dziedzinie ochrony środowiska za tę technologię napędu autobusów, stanowi ona bowiem innowacyjny, trwały wkład w poprawę jakości życia społeczności miejskich.”Z kolei Andreas Renschler powiedział: „Autobus z napędem hybrydowym jest częścią naszej inicjatywy „Tworzenie Transportu Przyszłości”, mającej na celu dbanie o czystość środowiska naturalnego.
Dzięki sprzedaży do tej pory 2600 autobusów hybrydowych Orion w USA i Fuso w Japonii, koncern Daimler jest światowym liderem w produkcji tego typu pojazdów. Z nowym Citaro wyposażonym w napęd hybrydowy możemy teraz zaoferować ten nowoczesny rodzaj napędu także na wymagającym, europejskim rynku.”Autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid wyposażony jest w bardzo nowoczesny, seryjny hybrydowy układ napędowy, korzystający z silników elektrycznych umieszczonych w piastach kół. Na krótkich dystansach, autobus może poruszać się praktycznie bez emisji jakichkolwiek spalin. Silnik Diesla nie ma funkcji układu napędowego, a jedynie zasila generator, który wytwarza tyle prądu, ile w danej chwili potrzeba. W związku z tym, silnik Diesla nie ma żadnego mechanicznego połączenia z napędzanymi osiami. Wytworzony prąd elektryczny jest gromadzony w bezobsługowych akumulatorach litowo-jonowych, które zamontowane zostały na dachu Citaro.
Akumulatory zasila nie tylko prąd wytworzony w generatorze, ale także energia odzyskana podczas hamowania (dzięki tzw. rekuperacji). Prąd trafia następnie do piast kół CItaro Hybrid, gdzie zasila łącznie 4 silniki elektryczne o mocy 80 kW każdy, umieszczone przy osi środkowej i tylnej. Energia odzyskana w czasie hamowania jest wykorzystywana do zasilania autobusu zarówno postoju, jak i ruszania. Podczas podjeżdżania do przystanku, zatrzymania oraz odjeżdżania z przystanku, autobus może korzystać wyłącznie z energii elektrycznej, dzięki czemu nie wytwarza wówczas żadnych spalin. Przekłada się to także znacznie mniejszy hałas i niższe zużycie paliwa. Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid wkrótce rozpocznie jazdy próbne w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Wiąże się to z kolejnym, ambitnym celem: budowy autobusu hybrydowego, którego eksploatacja jest opłacalna dla przewoźnika.
Pomimo niższego o blisko 30% poziomu zużycia paliwa w stosunku do konwencjonalnego silnika Diesla, układy hybrydowe nie przekroczyły jeszcze progu opłacalności, ze względu na ograniczoną skalę produkcji. Oprócz dalszych prób prowadzonych przez producentów, czynnikiem decydującym o powodzeniu autobusów z napędem hybrydowym będzie uznanie przez społeczeństwo ekologicznej wartości dodanej, jaką wnoszą takie koncepcje oraz wspieranie ich wdrażania przez władze. Potwierdzeniem tego może być sukces alternatywnych napędów w USA i Japonii, gdzie tego typu projekty są dotowane. Jednak w Europie, przewoźnicy komunikacyjni nie mogą jak dotąd korzystać z takiego wsparcia.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.