Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nadmorski autobus turystyczny połączy polskie kurorty?

infobus
12.09.2017 11:10
0 Komentarzy

Zachodniopomorski marszałek podpisał list intencyjny ws. projektu”Last Mile”. Zawiera on szereg nowoczesnych rozwiązań transportowych, które wkońcu może zawitają nad polskie morze. Na razie to tylko teoria i pobożneżyczenia. Ale kto wie…

Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączonez wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre zpomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nadmorze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie.Marszałek Olgierd Geblewicz podpisał list intencyjny w ramach projektu „LastMile”, by wraz z samorządami Dziwnowa, Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego iWolina opracować działania, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązańtransportowych.

– „Dobry plan, sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliweprzeanalizowanie problemu, to podstawa późniejszego sukcesu. Prace nad”ostatnią milą” mogą przynieść nie tylko realne i codzienne udogodnienie dlamieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjść naprzeciw potrzeb przebywających unas turystów. To także szansa na zbudowanie spójnej i bardzo bogatej ofertyturystycznej, już nie tylko jednej, ale przynajmniej 4 gmin. – powiedziałmarszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicza.

Ponad rok trwały głębokie i wnikliwe analizy obecnejsytuacji w dziedzinie transportu na terenie gmin Międzyzdroje, Wolin, KamieńPomorski i Dziwnów. Teraz przyszedł czas na opracowanie tzw. planu działania,za który będzie odpowiedzialne Regionalne Biuro Gospodarki PrzestrzennejWojewództwa Zachodniopomorskiego. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniuelastycznych systemów transportowych na obszarze czterech gmin. Dokumentwypunktuje niezbędne zmiany organizacyjne i legislacyjne, a także przedstawipotencjalne źródła finansowania tych zadań. Podpisany list intencyjny zapewnizaangażowanie i współpracę ze strony gmin partnerskich projektu. Dokument pozwolirównież na wskazanie możliwych rekomendacji do instrumentów polityk idokumentów strategicznych na poziomie lokalnym i regionalnym.

Transportowa integracja

Wstępna koncepcja możliwych działań przewiduje, żezrównoważoną mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych(tak brzmi pełna nazwa projektu) można osiągnąć poprzez m.in. powołaniewspólnego koordynatora transportowego, którego głównym zadaniem było bykoordynowanie i zarządzanie wspólnym transportem zbiorowym. Najbardziejefektywnym dla nadmorskich gmin rozwiązaniem wydaje się uruchomienieturystycznej linii autobusowej jeżdżącej po zapętlonej trasie w obu kierunkach.Znaczącym ułatwieniem mogą być również parkingi typu Park&Ride czyPark&Bike umiejscowione w pobliżu linii kolejowych. Ich oferta z pewnościąwpłynęła by pozytywnie na zatłoczenie nadmorskich miejscowości, czy problemy zmiejscami parkingowymi. Specyfika położenia gmin wskazuje także nawykorzystanie potencjału jaki niesie transport wodny, np. z KamieniaPomorskiego do Dziwnowa czy Międzywodzia. Oprócz potencjału transportowego,takie np. tramwaje wodne stanowiły by również sporą atrakcję dla odwiedzającychPomorze Zachodnie turystów. Każdy z projektów mógł by być realizowany czy toprzez samorządy czy we współpracy z podmiotami prywatnymi.

Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. oddogłębnych analiz i możliwości wdrożenia projektu. Opracowanie planu działaniapowinno się zakończyć we wrześniu przyszłego roku. Do końca 2020 r. przewidujesię realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów.Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjałekologiczny czy ekonomiczny.

Komentarze