Toruń wkracza w nową erę komunikacji miejskiej. Za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji miasto uruchamia przetarg na zakup sześciu zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą. To wielki krok w stronę ekologicznego i nowoczesnego transportu miejskiego.
"Zadanie jest realizowane w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekty z grupy BiT City II to kolejny etap działań, by komunikacja miejska była bardziej sprawna, efektywna i ekologiczna" – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski – "Dwa lata temu podpisałem umowę na dofinansowanie tego projektu. Jego największym zadaniem jest budowa nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, kolejne zadania to modernizacje torowisk i pakiet zadań zakupowych: nowe tramwaje i autobusy hybrydowe, które już zostały zakupione i jeżdżą po ulicach Torunia. Teraz przyszła pora na zeroemisyjne, elektryczne autobusy. Będą to pierwsze takie autobusy w mieście, ale nie ostatnie. Jesteśmy w trakcie rozmów i ustaleń, by zamawiać następne. Planujemy, że do 2023 roku będzie ich w Toruniu ok. 30."
Co nieco już wiadomo o elektrobusach, które przyjadą do Grodu Kopernika w "pierwszym rzucie". W zamówieniu podstawowy zostanie kupionych na pewno sześć "elektryków". Kolejne dwa będą objęte prawem opcji. Mają to być pojazdy z nadwoziami o długości 11,5 - 12,2 m, każdy do przewozu min. 70 pasażerów. Jeżeli chodzi o wyposażenie to będzie to standard z kupionych w ubiegłym roku 20 Solarisów Urbino 12 oraz 14 hybrydowych MAN-ów Lion's City.
Elektrobusy będą one przystosowane do dwóch rodzajów ładowania- wolnego poprzez złącze plug-in oraz szybkiego za pomocą pantografu na dachu autobusów. Prócz dostawy pojazdów zostaną przekazane MZK urządzenia do ładowania. Będą to trzy podwójne wolne ładowarki plug-in, które zostaną uruchomione na bazie przewoźnika. Z kolei na trzech krańcach- Uniwersytet, pl. Św. Katarzyny oraz Rubinkowo II staną szybkie ładowarki pantografowe.
Zgodnie z procedurami obowiązującymi przy ogłaszaniu postępowań przetargowych na zadania realizowane przy udziale środków z Unii Europejskiej dzisiaj, 27 czerwca dokumentacja przetargowa zostanie przesłana do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a gdy tylko zostanie w nim opublikowana, zostanie również zamieszczona na stronie BIP MZK.
"Zakres przetargu obejmuje dostawę sześciu elektrycznych autobusów z opcją zakupu maksymalnie dwóch kolejnych pojazdów o takich samych parametrach. Planujemy kupić elektryczne autobusy klasy MAXI, niskopodłogowe,wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, USB. Będą to pojazdy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Dostawy planowane są jesienią 2020 roku" – mówi Zastępca Prezesa Zarządu ds. Techniczno-Eksploatacyjnych MZK w Toruniu sp. z o.o. Piotr Rama.- "Zamówienie obejmuje również zakup pojazdu pogotowia technicznego, a takż edostawę, montaż i uruchomienie ładowarek szybkiego i wolnego ładowania autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury drogowej i elektroenergetycznej. Trzy tzw. ładowarki wolne staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie – po jednej na pętli Uniwersytet, Rubinkowo II i pl. św. Katarzyny."
Otwarcie ofert planowane jest na 6 czerwca. Na zadanie przeznaczono 13, 6 mln zł.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Otwarcie ofert 6 czerwca? Poprawcie to.
6 ale sierpnia ;)
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.