TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MZK likwiduje PKM Jastrzębie! Brak kasy
- Opublikowano: 05.02.2019 18:00:06 1 komentarz
MZK likwiduje PKM Jastrzębie! Brak kasy; fot, MZK

W poniedziałek, 4 lutego, Międzygminny Związek Komunikacyjny zdecydował o rozpoczęciu procesu likwidacji PKM Jastrzębie Zdrój. Jak podkreśla Związek - obsługa pasażerów będzie prowadzona na dotychczasowym poziomie, a pracownicy PKM otrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia. Kierowcy mogą też skorzystać z oferty firmy Warbus, która jest gotowa ich zatrudnić.

Sama likwidacja nie oznacza natychmiastowego zniknięcia firmy z rynku. O długości procesu likwidacji zdecydują władze MZK. Zgromadzenie Związku (delegaci dziesięciu gmin członkowskich) już teraz przekazało 600 tys. zł, aby procedura mogła się odbyć w sposób kontrolowany i możliwie łagodny.

Brak kontraktu

Problemy PKM rozpoczęły się w 2015 roku, kiedy to komunikację miejską na terenie Jastrzębia-Zdroju przejęła firma Warbus. Najpierw przez rok PKM, w ramach porozumienia, realizował cały kontrakt warszawskiej firmy jako podwykonawca, a w kolejnych latach niespełna połowę zadań. Sytuację pogorszyła spadająca kwota dotacji do zrealizowanego wozokilometra, która wynikała z zapisów umowy.

Kasy nie wystarczyło

Decyzja o likwidacji PKM jest pokłosiem uchwały intencyjnej Zgromadzenia MZK podjętej już w 2017 roku. Wówczas przewidywano likwidację z nadzieją na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Za tym poszło wsparcie finansowe ze strony gmin przekraczające 3 mln zł. To wystarczyło do końca ubiegłego roku.

Konieczne dopłaty

Aby PKM mogło nadal funkcjonować gminy musiałyby dopłacać do przedsiębiorstwa ok. 300 tys. zł miesięcznie. Bez dopłat PKM nie przetrwałby aż do 2025 roku, kiedy to wygasa umowa MZK z firmą Warbus. Dopiero wówczas pojawiłaby się szansa na przejęcie przez PKM komunikacji w Jastrzębiu-Zdroju.

Dodatkowe koszty związane są z potencjalnymi podwyżkami dla pracowników (trwa spór zbiorowy), a także z utrzymaniem budynków i całej infrastruktury PKM, która jest w złym stanie technicznym.

Co dalej?

Obecnie PKM realizuje komunikację autobusową na terenie Czerwionki-Leszczyn i Żor oraz Jastrzębia-Zdroju i okolic. W pierwszym przypadku kontrakt wygasa z końcem marca tego roku. Ogłoszono już nowy przetarg. W drugim przypadku komunikację w całości przejmie główny wykonawca kontraktu, czyli firma Warbus.

Likwidacja PKM-u nie wpłynie też na organizację bezpłatnej komunikacji dla dzieci, młodzieży i studentów w Jastrzębiu-Zdroju.

Warto jeszcze wspomnieć, że likwidacja PKM Jastrzębie oznacza też zerwanie umowy z Warbusem, który w ramach zawartego kontraktu na podwykonawstwo użyczył spółce 14 Solarisów Urbino 12. Teraz prywatna firma chce zwrotu pieniędzy za dwuletnią eksploatację tych pojazdów w wysokości 3 mln PLN (200 tys. PLN na pojazd). To komplikuje cały proces likwidacyjny, bo o ile sprawa dalszej obsługi liniowej nie powinna być problemem, tak w kwestii rozliczenia taboru - któremu właśnie kończy się gwarancja - Warbus raczej nie odpuści. Jak się to potoczy dalej- będzie o tym informować.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
PKM Jastrzębie-Zdrój
MZK Jastrzębie-Zdrój
Warbus
  • Roburt – 05.02.2019

    Co w takim razie z taborem?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....