TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MPK Wrocław bez nowego podwykonawcy. Nowy przetarg za chwilę
INFOBUS.PL - Opublikowano: 25.06.2019 15:00:48
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

Wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne unieważniło przetarg na obsługę kilku linii autobusowych łącznie 40, docelowo nowymi autobusami. Wszystko z powodu wysokich zdaniem przewoźnika cen zaproponowanych przez trzech oferentów.

Przypomnijmy, że na początku lutego poinformowano o zmianach, które czekają wrocławskie linie autobusowe po wakacjach. Ich efektem miało być m.in. zwiększone zapotrzebowanie na autobusy. Stąd też MPK postanowiło poszukać nowego podwykonawcy. Wrocławski przetarg został ogłoszony w drugiej połowie marca.

MPK szukało podwykonawcy, który na jego zlecenie miał obsłużyć początkowo pięć linii autobusowych- 109, 119, 122, 132 i 609. Przewoźnik zastrzegł jednak, że w zależności o jego potrzeba zestaw ten może ulec zmianie.

Zakładano, że kontrakt miał obowiązywać najwcześniej od 1 września 2019 r. Jego zakończenie zaplanowano na 28 lutego 2025 r. Praca eksploatacyjna miała wynieść do 14,2 mln wzkm, przy założeniu "nożyczek" w skali roku między 2,1 a 2,5 mln wzkm. MPK natomiast wskazało, że prognozowana w momencie ogłoszenia przetargu roczna praca eksploatacyjna to 2 344 460,65 wzkm. My jednak doliczyliśmy się, że może to być o nieco ponad 121 000 wzkm mniej.

Pakiet ma być obsługiwany łącznie 40 autobusami, z których maksymalnie 36 miało być w ruchu. Chodziło o 20 autobusów klasy MAXI i tyle samo przegubowców. Wszystkie miały być docelowo nowe, z bogatym wyposażeniem i spełniający min. normę Euro 6. Do 30 czerwca 2020 r. MPK jednak dopuściło okres przejściowy, w którym można jeździć pojazdami z min. 2005 r. i spełniającymi przynajmniej normę Euro 3. Oczywiście dodatkowe punkty można było zdobyć dzięki skróceniu czasu, w którym operator korzystałby z autobusów tymczasowych.

Z niektórymi warunkami przetargu nie zgodzili się bydgoski Pixel oraz Arriva, którzy złożyli odwołania do KIO. Jak się okazało większość zarzutów została uwzględniona przez MPK, a to z kolei poskutkowało zmianami w SIWZ. Jedną z nich było m.in. poluzowanie wymagań wobec autobusów używanych oraz wprowadzenie dwumiesięcznego terminu od podpisania umowy na uruchomienie przewozów.

Brydż ponad budżetem
5 czerwca minął termin składania ofert. Na zatrudnienie nowego podwykonawcy wrocławskiego MPK przygotowało 130 599 734,75 zł brutto. To oznacza, że MPK założyło dla swojego partnera średnią stawkę początkową nie wyższą niż 8,03 zł/wzkm netto.

Było to bardzo nisko zważywszy na to, że warunki przetargu narzucały na oferentach poniesienie dużego ryzyka (m.in. bardzo wysokie kary umowne oraz ograniczona do 4% waloryzacja stawek) i szybki start pakietu. Nic więc dziwnego, że wszystkie otwarte trzy tygodnie temu propozycje przewyższały szacunki wrocławskiego przewoźnika.

Pierwszą i jednocześnie najtańszą ofertę przedstawił Mobilis. Propozycja giganta z Mościsk opiewa na 165 803 520 zł brutto. Przewoźnik zaoferował swoje usługi MPK po stawkach początkowych 8,60 zł/wzkm netto w przypadku autobusów klasy MAXI oraz 11,83 zł/wzkm netto za kursy przegubowcami.

Droższą ofertę przedstawiła już obecna we Wrocławiu firma Michalczewski z Radomia. Ta propozycja opiewała na 178 012 000 zł brutto. Spółka zaoferowała jedną stawkę dla wszystkich autobusów. To 10,75 zł/wzkm netto.

Ostatnim oferentem były Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia. Ta propozycja opiewała na 178 736 500 zł brutto. Dało to stawki bazowe w wysokości 9,69 zł/wzkm netto w przypadku "dwunastek" i 12,28 zł/wzkm netto za kursy obsługiwane autobusami przegubowymi.

Zgodnie z oczekiwaniami wszyscy oferenci zaproponowali wysokie, wręcz najwyższe stawki w historii tego typu przetargów w Polsce. Trudno jednak się z nimi kłócić. Czasy taniego kierowcy definitywnie minęły, ryzyka kontraktowe były bardzo duże, autobusy miały zagwarantowane bardzo niskie przebiegi na liniach, a do tego ograniczona waloryzacja.

Za drogo, więc będzie powtórka
Wczoraj MPK postanowiło unieważnić przetarg, właśnie z powodu zbyt wysokich cen przewoźników. Oczywiście pewne rzeczy można było zmienić i w konsekwencji stawki byłyby niższe.

Jak udało nam się dowiedzieć niedługo ma zostać ogłoszony nowy przetarg. Jednak wolumen przewozów będzie znacznie mniejszy. Nieoficjalnie mówi się o pracy eksploatacyjnej w skali roku rzędu ok. 2 mln wzkm, nie wiadomo jednak czy z tak samo dużą odchyłką jak w przypadku właśnie zakończonego przetargu. Dodatkowo mowa jest o tym, że nowy podwykonawca podstawi na zlecenie MPK mniej niż 40 autobusów. Wszystko ma być "zapięte" w pięcioletni kontrakt.

Czy będą znacznie niższe stawki? Pytanie pozostaje otwarte. Pewne wątpliwości na pewno rozwieje nowy SIWZ, w który powinno się dużo zmienić. A zatem czekamy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
MPK Wrocław
Mobilis
DLA Wrocław
Michalczewski
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....