Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Poznań przejmie PKS Poznań? Trzy scenariusze

infobus
05.03.2019 10:00
0 Komentarzy

4 marca Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, spotkał się z pracownikami PKS Poznań. Jeden ze scenariuszy przewiduje wchłoniecie autobusowej spółki przez MPK Poznań. 

W związku z trudną sytuacją finansową spółki i brakiemmożliwości kontynuowania działalności w dotychczasowej formie, magistrat stanąłprzed koniecznością podjęcia natychmiastowych działań.

Zdaniem miasta, sytuacja spółki – jako przewoźnikaautobusowego – jest bardzo trudna. W województwie wielkopolskim – podobnie jakw całej Polsce – pozamiejski transport publiczny boryka się z wielomaproblemami. Pasażerów jest coraz mniej – liczba osób korzystających zprzejazdów poznańskim PKS w ostatnich 8 latach zmniejszyła się o 53 procent.Mniej pasażerów oznacza mniej połączeń, to zaś przekłada się na spadekprzychodów ze sprzedaży biletów (w przypadku PKS Poznań S.A.- o ponad 64proc.).

Rosnące koszty paliwa, ubezpieczeń pojazdów, spadek liczbypasażerów, presja płacowa oraz brak uregulowań prawnych powodują, żeprzewoźnikom takim jak PKS Poznań S.A. wpływy z biletów nie wystarczają napokrycie kosztów prowadzenia działalności. Gminy i powiaty, przez któreprzebiegają linie komunikacyjne, nie wykazywały dotąd zainteresowaniadopłacaniem do przewozów autobusowych, choć korzystają z nich przede wszystkimich mieszkańcy.

Miliony strat

Przejmując akcje PKS Poznań S.A. od Skarbu Państwa Poznańopracował pięcioletni plan rozwoju spółki. Miasto przeprowadziło jej głębokąrestrukturyzację, dążąc do tego, by doprowadzić poznański PKS do uzyskaniarentowności.

Wymieniono najstarsze i najbardziej wyeksploatowaneautobusy, sprzedano zbędny majątek, ograniczono tabór proporcjonalnie dowielkości realizowanych przewozów, uruchomiono dodatkowe usługi a także zlikwidowano najbardziej deficytowe linie ikursy. Mimo wszystkich tych działań PKS Poznań S.A. nadal przynosi znacznestraty na poziomie działalności podstawowej. Tyko w 2017 roku spółka dopłaciłado utrzymania przewozów autobusowych 5,5mln zł.

-„Ta działalność jest od lat nierentowna. Z naszego punktuwidzenia dopłacanie do funkcjonowania PKS Poznań jest nieracjonalne. Nie maszans, by w tej formule spółka nie generowała milionowych strat – mówi JacekJaśkowiak, prezydent Poznania. – Fakt jest taki, że kolejne spółki PKS w krajuupadają, a jedyny projekt rządowy, zakładający rekompensaty dla przewoźnikówobsługujących nierentowne linie, przez rok od złożenia nie trafił nawet do sejmu.Deklaracje rządu w sprawie dotowania takich połączeń trudno zatem traktowaćinaczej niż jako obietnice wyborcze. Na tego typu zapewnieniach nie możemyopierać naszych decyzji. To jest kwestia odpowiedzialności za finanse Miasta iprzyszłość pracowników PKS Poznań.

Możliwości dalszej restrukturyzacji spółki są znacznieograniczone. Teoretycznie można nadal likwidować nieopłacalne połączenia -tyle, że obecnie nierentownych jest ponad 90 procent z nich. W takiej sytuacjidziałalność spółki nie miałaby sensu.

Wariant numer 1

Wśród rozważanych rozwiązań jest nieodpłatne przekazanieprzez miasto akcji PKS Poznań SA samorządowi wojewódzkiemu.

-„Organizowanie transportu na poziomie województwa nie jestzadaniem własnym Miasta – tłumaczy prezydent Jacek Jaśkowiak. – Z tego punktuwidzenia, przejęcie spółki PKS Poznań przez samorząd województwa jestracjonalne, tym bardziej, że zarządza on już podobnymi współfinansowanymi przezwiele jednostek samorządu przedsięwzięciami- m.in. Poznańską Koleją Metropolitalną.

Decyzję odnośnie przyszłości PKS Poznań S.A. musi zostaćpodjęta jak najszybciej, by gminy miały czas na zorganizowanie połączeń dlaswoich mieszkańców. Jeszcze w tym tygodniu prezydent Poznania spotka się w tejsprawie z samorządowcami z terenów, na którychspółka realizuje swoje połączenia. Spotkanie ma na celu ustaleniemożliwości współfinansowania przez gminy i powiaty we współpracy z województwemwielkopolskim połączeń autobusowych lub odpłatnego przejęcia przez samorządymajątku i pracowników spółki.

Wariant numer 2

Drugim z rozważanych wariantów odnośnie przyszłości PKSPoznań jest podział spółki – czyliwydzielenie trzech tzw. Zorganizowanych Części Przedsiębiorstwa (ZCP), zktórych każda zajmuje się inną działalnością, oraz przeniesienie ich do innychmiejskich spółek. Przy wyborze takiego rozwiązania zajmująca się działalnościąprzewozową „ZCP Przewozy” oraz „ZCP Zaplecze Serwisowe” zostałybywniesione do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu sp. zo.o., a trzecia część: „ZCP NowyDworzec” trafiłaby do Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych sp. z o.o.

W praktyce oznacza to, że MPK Poznań sp. z o.o.przejęłaby autobusy, autobusy, pojazdytechniczne, samochody ciężarowe i osobowe oraz elementy zaplecza serwisowego. Wten sposób również pracownicy PKS Poznań S.A. znaleźliby zatrudnienie nastanowiskach kierowców, pracowników stacji obsługi, dyspozytorów orazorganizacji ruchu. Wszyscy mieliby zagwarantowane miejsca pracy oraz możliwośćzmiany kwalifikacji zawodowych w ramach potrzeb MPK Poznań sp. z o.o. Nikt niestraciłby zatrudnienia – chyba że odmówiłby przejścia i z własnej wolirozwiązał stosunek pracy.

Celem miasta jest zapewnienie tego, by każdy pracownik PKSPoznań S.A. otrzymał ofertę pracy i możliwość kontynuowania zatrudnienia, orazby ci, którzy nie skorzystają z tej propozycji, otrzymali należne imświadczenia. Spółka posiada obecnie środki na zaspokojenie wszystkich roszczeń.Zwlekanie z podjęciem decyzji może doprowadzić do upadłości spółki, czego Poznańchce uniknąć.

Po podziale spółki lokal dworca razem z terminalem zostałbyprzeniesiony do ZKZL sp. z o.o. i pozostałby pod kontrolą Miasta – ma onznaczenie strategiczne, ponieważ dworzec PKS stanowi element zintegrowanegocentrum komunikacyjnego obejmującego kolej, lokalny transport publiczny orazkomunikację autobusową krajową i międzynarodową.

Jeśli samorząd województwa nie zdecyduje się na przejęcieakcji, po zakończeniu podziału rozpocząłby się proces likwidacji spółki.

Wariant numer 3

Wśród analizowanych opcji jest również przejęcie PKS PoznańS.A przez spółkę pracowniczą – torozwiązanie zaproponowali sami zatrudnieni. Możliwości prawne takiego działaniawymagają obecnie weryfikacji.

Komentarze