TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MPK Częstochowa wybiera 15 elektrobusów Autosana!
InfoBus.pl - Opublikowano: 17.08.2020 20:00:14
MPK Częstochowa wybiera elektrobusy Autosanu! fot. Autosan

Częstochowski rozstrzygnął w końcu przetarg na dzierżawę 15 autobusów elektrycznych i jako najkorzystniejszą ofertę wybrał propozycję sanockiego Autosanu.

Taka decyzja z jednej strony oznacza to dla polskiego producenta wielką szansą na dostawę pierwszych elektrobusów dla krajowego przewoźnika, zaś z drugiej - pojawia się pytanie o czas. A w zasadzie o jego brak. Zgodnie z SIWZ-em częstochowskiego zamówienia (które ogłoszone zostało jeszcze w listopadzie 2019 r.), ustalony termin dostawy ebusów jest sztywny. To … 15 września 2020 r., a za przekroczenie tej daty przewidziane są surowe kary. To krótko mówiąc nierealny termin dla każdego producenta. Co w tej sytuacji zrobi Autosan? Niewkluczone, że firma nie podpisze umowy, które mogłaby się finalnie okazać niekorzystna dla spółki, chyba że zachodzą tutaj jakieś nadzwyczajne okoliczności, o których nie wiemy.

Funduszowe negocjacje

Na tak wydłużoną procedurę przetargową miały wpływ przeciągające się negocjacje MPK Częstochowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ostatecznie dopiero 5 sierpnia sąd zatwierdził ugodę, która zakończyła spór o niewykonanie przez MPK w Częstochowie przedsięwzięcia opisanego w umowie dotacji pn. "Zakup i dostawa niskoemisyjnych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej świadczonej przez MPK w Częstochowie" polegającego na zakupie i użytkowaniu 40 autobusów hybrydowych w ramach świadczenia usług transportu publicznego.

Zatwierdzony dokument ugody realizuje kluczowe interesy stron. W szczególności ugoda zobowiązuje MPK Częstochowa do uzyskania efektu ekologicznego w wysokości nie mniejszej niż określona w pierwotnej umowie. Ugoda określa ponadto, że wartość ta ma zostać osiągnięta w terminie możliwym do realizacji z punktu widzenia rozwoju transportu publicznego w Częstochowie, jak również wzmacnia zabezpieczenie wykonania tego efektu. Wykonanie założeń zawartych w ugodzie jednocześnie zapewni MPK w Częstochowie brak obowiązku zwrotu całości czy części środków finansowych przyznanych w ramach przedmiotowej dotacji. Ugoda jest korzystniejsza niż prowadzenie sporu prawnego między stronami. Dodatkowo, przewiduje szerokie zrzeczenie się roszczeń MPK w Częstochowie wobec Skarbu Państwa oraz dwóch państwowych osób prawnych. Tym samym, ugoda uchyla ryzyka procesowe i koszty związane z toczeniem sporu sądowego. Ponadto, Sąd umorzył postępowanie prowadzone z powództwa MPK w Częstochowie przeciwko NFOŚiGW w związku z wypowiedzeniem pierwotnej umowy przez NFOŚiGW z uwagi na jej niewykonanie.

7-letni najem

I po tym szerokim wyjaśnieniu wracamy do elektrycznego przetargu MPK. Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia jest dostawa w formie najmu 15 sztuk fabrycznie nowych elektrycznych autobusów niskopodłogowych klasy maxi (12-metrowych) wraz z infrastrukturą do ładowania. Pojazdy mają być dostarczone zgodnie z określoną przez MPK kompletacją wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnymi licencjami (co najmniej na okres trwania najmu).

Dostawa elektrobusów oraz uruchomienie ładowarek ma się odbyć najpóźniej do połowy września 2020 r. Od tego momentu rozpocznie się okres siedmioletniego wynajmu.

Na wynajem 15 elektrycznych "dwunastek" oraz ładowarek do nich MPK przygotowało 36 039 000 PLN brutto. To oznacza, że koszt pozyskania jednego elektrobusa i urządzenia ładującego przyjęto na poziomie nie wyższym niż nieco ponad 1 953 330 PLN netto. To bardzo mało, nawet jak na zakup za gotówkę.

Nic więc dziwnego, że jedyna otwarta oferta (14 lutego) o 1/3 przewyższa szacunki przewoźnika. Dosyć nieoczekiwanie przedstawił ją Autosan, który wykorzystał brak barier w zakresie doświadczenia i postanowił po raz pierwszy wystartować w elektrycznym przetargu. Sanocka propozycja opiewa ona na 48 761 076,96 PLN brutto, co daje cenę jednostkową 2 642 876,80 PLN netto za bateryjnego SanCity 12LFE z ładowarką. Do tego Autosan gwarantuje zasięg na jednym ładowaniu nie mniejszy niż 240 km oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na nie więcej niż 1,01 kWh/km.

17 sierpnia MPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w przetargu i czeka na ruch Autosanu. Co zrobi sanocka firma? Zobaczymy.

W Sanoku praca wre

Warto dodać, że Autosan nie może narzekać na brak pracy. Załoga liczy obecnie 400 osób, a kontrakty realizowane są na bieżąco. Firma aktualnie produkuje autobusy m.in. dla Rzeszowa, Suwałk i Ostrołęki.

W ostatnim czasie oferty Autosanu zostały wybrane jako najkorzystniejsze w kilku przetargach, w tym w rekordowym kontrakcie na zakup aż 90 autobusów zasilanych LNG dla MZA Warszawa. Do tego dochodzi zamówienia dla polskiego wojska i … 15 "elektryków" dla Częstochowy.

W zakresie elektrobusów przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. sanocka fabryka zaprezentowała po raz pierwszy swój elektrobus Autosan Sancity 12LFE. Na początku 2020 r. firma (oraz konsorcjum Łukasiewicz) otrzymała grant z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 5 mln zł na budowę ebusa z zewnętrznym magazynem energii.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
Autosan
MPK Częstochowa

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....