TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Mobilis o liberalizacji miejskiego rynku [FILM]
NEWSERIA InfoBus.pl - Opublikowano: 18.10.2016 09:23:55 11 komentarzy
Mobilis o liberalizacji miejskiego rynku [FILM]

Do tej pory zliberalizowano ok. 10 proc. rynku przewozów miejskich w Polsce. Prywatni przewoźnicy chcą to zmienić, usprawnić komunikację i "odciążyć" spółki komunalne. Mówił o tym Dariusz Załuska, prezes Grupy Mobilis.

-"Pełna liberalizacja rynku przewozów komunikacji miejskiej będzie z korzyścią zarówno dla miast, jak i dla pasażerów ? przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dariusz Załuska, prezes Grupy Mobilis, obsługującej m.in. część przewozów w Warszawie. Aktualnie po ulicach Warszawy kursuje obecnie 200 autobusów miejskich z logo Mobilis, obsługujących około 85 linii miejskich oraz podmiejskich.

Kierunek dobry, ale dynamika słaba

Prywatni operatorzy mogą odciążyć spółki komunalne, przejmując inwestycje w tabor. Nowoczesne autobusy z kolei zwiększą komfort podróżowania i pomogą skłonić mieszkańców do przesiadki z samochodów na komunikację miejską. Polskie miasta się otwierają na taką współpracę, ale zbyt wolno.

? Proces liberalizacji następuje, ale w naszej ocenie następuje on nierównomiernie i zbyt wolno. Potencjał jest duży. Do tej pory uwolniono znacznie poniżej 10 proc. rynku, biorąc pod uwagę większe miasta ? wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dariusz Załuska, prezes Grupy Mobilis. ? W sytuacji, kiedy budżety miast są zwykle za niskie względem potrzeb, jest to jedna z możliwości uzyskania dosyć istotnych oszczędności. Jak pokazuje praktyka, niezależni operatorzy w zdecydowanej większości potrafią dostarczyć dobrą usługę o wysokiej jakości i w bardzo atrakcyjnej cenie.

Podstawowymi obszarami aktywności Grupy Mobilis są komunikacja miejska oraz międzymiastowa. W Warszawie spółka obsługuje komunikację od 2003 roku, łącznie w ramach pięciu kontraktów. Na początku sierpnia firma rozpoczęła realizację kolejnego 7,5-letniego kontraktu. Na ulice miasta wyjechało 100 nowoczesnych autobusów. Spółka zapewnia kierowców i pracowników nadzoru oraz serwisowanie taboru.

? Dla mieszkańców pierwszą korzyścią jest to, że otrzymują do dyspozycji nowy tabor spełniający odpowiednie wymagania ? wskazuje Dariusz Załuska. ? Dzięki niemu można zaoferować bardzo wysokie standardy samej usługi, nie tylko w zakresie klimatyzacji czy niskiej podłogi. Nowe pojazdy mają dodatkowe funkcjonalności związane chociażby z monitoringiem, informacją pasażerską, zapowiedziami, możliwością nabycia biletu w tzw. biletomacie. Wprowadzenie nowych operatorów w oparciu o kontrakty długoterminowe podnosi jakości podróży.

Dłuższa perspektywa = większe korzyści

Jak podkreśla, kluczowe dla powodzenia projektu jest odpowiednie skonfigurowanie oferty miasta.

? Umowy na czas dłuższy niż 7?10 lat pozwalają zaoferować bardzo ciekawe ceny i bardzo dobą jakość, szczególnie w porównaniu do operatorów miejskich ? wyjaśnia Dariusz Załuska.

Bardzo krótkie oferty (trwające rok, dwa lata), jak tłumaczy Dariusz Załuska, nie dają możliwości pewnej stabilizacji. Koszt nabycia czy pozyskania autobusu jest dosyć wysoki. Przykładowo Autobus przegubowy służący do komunikacji miejskiej kosztuje od 900 tys. do ponad 1,2 mln zł. Jeżeli wiadomo, że pojazd będzie kursował tylko przez najbliższych dwanaście miesięcy, a dalsze jego wykorzystywanie jest bardzo niepewne, to koszt jego użytkowania musi być bardzo wysoki, tak aby skompensował utratę wartości, która na początku życia nowego autobusu jest zdecydowanie najwyższa.

Prywatna elastyczność

? Bardzo ważne jest to, że dzięki wejściu prywatnych operatorów następuje większe uelastycznienie rynku i mniejsza zależność miast od jednego operatora. W pewnych sytuacjach taka zależność od jednej spółki może być ryzykowna ? mówi Dariusz Załuska.

Taka sytuacja to np. zapowiedź strajku pracowników spółki komunalnej odpowiedzialnej za komunikację publiczną w danym mieście. Zdaniem Załuski dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozów ok. 40 proc. tras powinno być zdywersyfikowanych.

? Liderem liberalizacji nadal jest Warszawa, gdzie prawie jedna trzecia rynku jest uwolniona. Tu proces ten trwa od kilkunastu lat ? precyzuje Dariusz Załuska. ? Drugim miastem bardzo zaawansowanym w tym procesie jest Kraków, gdzie kilkanaście procent rynku zostało już uwolnione. Miasto ma bardzo dobre doświadczenia z realizacji naszego kontraktu, czego efektem było zwiększenie w tym roku operacji w ramach zamówienia uzupełniającego. Prawo zamówień publicznych dopuszcza taką możliwość, z czego Kraków skorzystał."


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mobilis
ZTM warszawa
ZIKiT Kraków
  • pasażer KM – 18.10.2016

    Panie Załuska, co Pan plecie. Proszę porównać wozy MZA i Mobilisu (prócz tych najnowszych). Nie ma co porównywać: to jak dzień i noc. MZA wypada w tym "porównaniu" dużo lepiej. Wypadacie lepiej od PKS Grodzisk Mazowiecki, bo wasi kierowcy latem włączają klimatyzację. MZA nigdy nie dorównacie !!!!!

  • Jacek – 18.10.2016

    Panie Załuska, co Pan plecie. Czy ZTM Panu nie udostepnił dokumentów z ilością nie wykonanych, wadliwych i kursów autobusami nie spełniającymi jakichkolwiek norm. Na mysli mam warszawskie przetargi a w nich obsługa solinami i liberami. Do tego niech Pan spojrzy na swoich kierowców i wyciągnie wnioski.

  • Strażak Sam – 18.10.2016

    Kłamstwo to mało powiedziane to co ten Pan wygaduję

  • gro – 18.10.2016

    Jednocześnie prywaciarze w Warszawie jeżdżą tam, gdzie MZA nie chce jeździć - na brygadach o niewygodnym dla kierowców czasie pracy (np. za krótkie zmiany), na trasach o fatalnej nawierzchni. I to chyba tak powinno wyglądać - na silnych, magistralnych liniach powinni być przewoźnicy komunalni, a kursy peryferyjne o niższym priorytecie mogłyby być zapewniane przez prywaciarzy. Tak działa to w Niemczech, gdzie prywatni podwykonawcy np. jeżdżą w niedziele i święta, bo komunalnym kierowcom przysługują nadzwyczajne dodatki socjalne za pracę w te dni.

  • xyz – 18.10.2016

    A u nas cięcie kosztów to tylko kosztem pracownika i rzetelnej obsługi technicznej wozów...apropos ciekawe czy w mobilisie choć raz ktoś czyścił klime i wymieniał filtry... bo koszty takiej obsługi to ponad 10 tyś zl,,, więc wątpie.

  • www – 18.10.2016

    Ok, 100 autobusów wyjechało na ulice. Czy są nowoczesne? A czym różnią się od tych, które jeździły wcześniej? Ikarusów przecież nie zastąpiły. Na razie wygląda na to, że Mobilis nie dba o swój tabor tak jak należy. A obiecywali! Niektóre zaczęły mocno trzeszczeć. Raptem po trzech miesiącach. Może ktoś zrobiłby przegląd i podokręcał co należy? To trzeba zrobić, bo później będzie tylko gorzej.Czy proponowane przez Mobilis 7-10 letnie umowy mają sens? No nie wiem, bo Mobilis na przestrzeni ostatnich 10 lat jakoś nie potrafił utrzymać swoich autobusów w należytym porządku technicznym. Czy teraz coś się zmieni? Może, o ile ZTM nie będzie patrzył przez palce jak wcześniej.

  • kuba – 19.10.2016

    Jestem za pełną liberalizacją miejskiego rynku przewozów w Izraelu.Dlaczego Egged ma monopol?

  • Utrata z Ursusa – 20.10.2016

    Pan Załuska niech wreszcie zrobi porządek z p. kierownikiem Bólem, który regularnie gnębi kierowców i tnie nam wypłaty. 2200, 2300 to jest godna pensja kierowcy w Warszawie???!!!

  • kier – 27.10.2016

    Temu Panu już podziekujemy. Mza jest i będzie lepsze od Mobilisu

  • kierdzemoool – 08.11.2016

    Niech pierw się zastanowia nad sensem utrzymywania Ztm bo to są nie roby i są nie potrzebni. Ztm nic nie robi tylko bierze grube milony od miasta i na dodatek niszczy mza po przez wpuszczenie prywatnych operatorów a ich usługi są na niskim poziomie.Niech powiedzą i niech przedstawia ile pracowników zatrudniają i ile kosztuje utrzymanie ZTM

  • kiru – 20.11.2016

    Dobra jakość transportu chyba ten Pan żartuje że mobiliswykonuje sumienie obsluge lini ztm Warszawa

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....