Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Minister Emilewicz o Jaworznie. Pierwsze miasto z czystym transportem

infobus
08.10.2018 09:00
0 Komentarzy

5 października minister przedsiębiorczości i technologiiJadwiga Emilewicz odwiedziła PKM Jaworzno. Jej zdaniem nowelizowane PrawoZamówień Publicznych powinno umożliwiać ocenę kupowanych dóbr pod kątem „cyklużycia”, a nie tylko jednostkowej ceny zakupu.

Na samym początku minister wystawiła jaworznickiej komunikacjibardzo wysoką notę.

-„Około 90-tysięczne Jaworzno za kilka lat może byćpierwszym polskim miastem z całkowicie bezemisyjnym transportem publicznym –oceniła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, któraodwiedziła w piątek śląskie miasto.

Minister przypomniała, że właśnie w Jaworznie w 2015 r.wprowadzono do eksploatacji pierwszy w Polsce autobus elektryczny. Dziś na 60eksploatowanych w mieście autobusów 23 to pojazdy elektryczne, a kolejny jesttestowany. Do 2020 r. miasto zamierza kupić dalsze 20 elektrycznych autobusów,będzie też uczestniczyć w badaniach prototypów autonomicznych pojazdówtransportu publicznego.

Cykl życia a UZP

Emilewicz przypomniała, że zgodnie z ustawą o rozwojuelektromobilności, od 2020 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców powinnystopniowo redukować liczbę autobusów spalinowych na rzecz zeroemisyjnych – nietylko elektrycznych, ale także np. wodorowych czy gazowych.

Jej zdaniem, przy zakupach autobusów elektrycznych samorządypowinny patrzeć nie tylko na ich cenę, ale także na późniejszy „cykl życia”,czyli koszty eksploatacji i efekty wynikające ze stosowania takich pojazdów.Jak mówiła, przykład Jaworzna potwierdza, że „choć na początku przy zakupieautobus jest droższy, w cyklu życia opłaca się miastom”. Według Emilewicz takżePrawo Zamówień Publicznych powinno umożliwiać ocenę kupowanych dóbr pod kątem”cyklu życia”, a nie tylko jednostkowej ceny zakupu.

Program Rozwoju Elektromobilności

Minister Emilewicz zauważyła, że obecnie nadal autobusyelektryczne są średnio dwukrotnie droższe od najnowszych autobusów z silnikamiDiesla, jednak Program Rozwoju Elektromobilności przewiduje wsparcie dlasamorządów, zaineresowanych wymianą floty komunikacyjnej na elektryczną.

-„To wsparcie musi być udzielone, aby samorządy mogły takiezakupy udźwignąć” – podkreśliła minister, zaznaczając, że program nie ograniczasię tylko do wspierania zakupów, ale ma służyć także rozwijaniu technologii,innowacji i bazy produkcyjnej w sferze elektrycznych pojazdów.

-„Mamy tutaj przewagi konkurencyjne i chcemy tę pozycjęutrzymać. Stąd projekt kolejnych autobusów, które będą spełniały jeszczebardziej wyszukane wymagania i pasażerów, i miast, realizowany wspólnie zNarodowym Centrum Badań i Rozwoju. Do tego projektu Jaworzno także przystąpiło”– powiedziała Emilewicz.

Przyszłość to zero emisji

Prezydent Jaworzna Paweł Silbert ocenił, że bezemisyjneautobusy są przyszłością komunikacji miejskiej. Zapewnił, że stosowane wJaworznie pojazdy nie psują się, są tak samo komfortowe jak autobusy spalinowe,a pasażerowie są zadowoleni. Przypomniał, że miasto realizuje kompleksowyprogram integracji transportu, służący m.in. upowszechnieniu pojazdówelektrycznych, rozbudowie infrastruktury rowerowej oraz powiązaniu ze sobąróżnych form komunikacji.

W mieście powstanie m.in. specjalny parking dla rowerów orazsystem wypożyczania rowerów miejskich, gdzie na 200 jednośladów, 120 będąstanowić rowery elektryczne. Rozważany jest też projekt upowszechnienia”inteligentnej” miejskiej hulajnogi elektrycznej. Ponadto miasto przystąpiło doprojektu, w ramach którego testowane będą pojazdy autonomiczne. SamorządJaworzna zabiega również o rozwiązania systemowe, służące upowszechnianiuciepła sieciowego, także w domach jednorodzinnych. (PAP)

Komentarze