TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Mercedes-Benz eCitaro jako hiszpański autobus roku 2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.02.2019 13:00:48
Mercedes-Benz eCitaro jako hiszpański autobus roku 2019

Kontynuujemy cykl o hiszpańskich nagrodach. Autobusem miejskim roku 2019 został elektrobus Mercedes-Benz eCitaro.

To pierwsza nagroda dla nowego autobusu elektrycznego Mercedesa. Tytuł "City Bus of the Year 2019" przyznało mu grono 46 ekspertów z firm i stowarzyszeń transportowych, którzy co roku wybiera hiszpański autobus / autokar roku. Głosowanie prowadzi wydawnictwo Editec.

eCitaro to zeszłoroczny elektryczny debiutant z jesiennych targów IAA 2018, gdzie Daimler Buses po raz pierwszy przedstawił go szerszej publiczności. Od tego czasu rozpoczęła się już jego seryjna produkcja, a pierwsze autobusy zostały uruchomione na regularnych trasach autobusowych - m.in. przez Rhein-Neckar-Verkehr GmbH w Mannheim.

Zwycięstwo w Hiszpanii jest już w pewnym sensie tradycją Mercedes-Benz: w ubiegłym roku Tourismo zdobyło wyróżnienie "Touring Coach of the Year". W tym roku ta nagroda przypadła w udziale nowej generacji autokarów Volvo - 9000, które są produkowane we wrocławskiej fabryce koncernu,.

Futurystyczny design

Jednym z kluczowych elementów, która przekonała Hiszpanów do wyboru eCitaro to futurystyczny design. Stylizacja pojazdu oparta jest na dobrze znanej optyce Citaro, zawiera jednak także elementy zaczerpnięte z języka formy rewolucyjnego projektu Mercedes-Benz Future Bus, przenosząc charakterystyczny design Citaro w przyszłość. Szczególnie wyraźnie uwidacznia się to w obliczu eCitaro. Ogólnie rzecz biorąc, eCitaro prezentuje się jako jedna spójna bryła z wyraźnie zarysowanymi konturami. Optyczne triki sprawiają, że eCitaro sprawia wrażenie pojazdu proporcjonalnego i lekkiego.

Silniki eCitaro zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi o łącznej mocy do 243 kWh. Mają one budowę modułową: akumulatory zostały podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu eCitaro montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe. Mając do dyspozycji minimum sześć a maksymalnie dziesięć modułów akumulatorowych operatorzy transportu publicznego mogą dostosować swoją strategię użytkowania i ładowania pojazdów do swoich indywidualnych potrzeb.

W przypadku pełnego wyposażenia w dziesięć modułów akumulatorowych eCitaro w standardowej specyfikacji waży około 13,44 tony. W połączeniu z dopuszczalną masą całkowitą 19,5 tony odpowiada to ładowności przekraczającej 6 ton czyli około 88 pasażerom - praktyczne nawet w godzinach szczytu.

Efektywność energetyczna

Dzięki zastosowanej technologii ładowania eCitaro jest w stanie dostosować się również do indywidualnych życzeń i wymagań operatorów transportu publicznego. Na początku produkcji seryjnej przewidziano standardowo ładowanie plug-in. W tym celu autobus miejski wyposażany będzie standardowo w gniazdo dla wtyczki Combo 2. Jeśli w celu zwiększenia zasięgu konieczne będzie doładowanie, eCitaro będzie mógł być opcjonalnie ładowany za pomocą pantografu.

Jednakże sama pojemność akumulatora nie mówi wiele o jego wydajności, a przede wszystkim o zasięgu całkowicie elektrycznego autobusu miejskiego, będącym prawdziwą miarą zużycia energii. W przypadku autobusu miejskiego zasięg zależy w dużej mierze od warunków klimatycznych i tym samym od chłodzenia, a przede wszystkim od ogrzewania wnętrza pojazdu. Dlatego właśnie inżynierowie poświęcili wiele uwagi kwestii zarządzania ciepłem. Jest to jedna z wyjątkowych cech eCitaro i została zoptymalizowana w każdym szczególe: W porównaniu z obecnym Citaro z silnikiem spalinowym, zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło o około 40 %.

Ta wyjątkowa efektywność energetyczna stwarza warunki do uzyskania praktycznego zasięgu Citaro nawet w niekorzystnych warunkach. Według SORT2 wyposażony w pełny zestaw akumulatorów Citaro uzyskuje w lecie zasięg około 150 kilometrów. W idealnych warunkach eCitaro pokonuje nawet 250 kilometrów bez doładowania.

Wstęp do ofensywy

Zdaniem Daimlera, eCitaro w ciągu zaledwie kilku lat niemal całkowicie zastąpi miejskie autobusy wyposażone w silniki spalinowe. Ponieważ postęp prac nad rozwojem technologii akumulatorów dokonuje się w szybkim tempie, w koncepcji eCitaro już teraz zaplanowano jego dostosowanie do przyszłej technologii bateryjnej. Kolejna generacja eCitaro pokryje wówczas już około 50 % wszystkich możliwych zastosowań. Przy tak zwiększonej pojemności akumulatorów można zacząć poważnie myśleć o wprowadzeniu przegubowego eCitaro G zapewniającego stosowny zasięg. Zaplanowano już dalsze etapy rozwoju, na przykład poprzez zastosowanie tak zwanych baterii stałych, które charakteryzują się szczególnie długą żywotnością i dużą gęstością energii. Dysponując nominalną pojemnością akumulatorów na poziomie około 400 kWh w pojazdach jednoczłonowych i jeszcze wyższą pojemnością w autobusach przegubowych eCitaro jest w stanie sprostać blisko 70 % wszystkich wymogów bez doładowania.

Ogniwo jako extender

W kolejnej fazie zwiększony zostanie po raz kolejny zasięg eCitaro poprzez zastosowanie ogniwa paliwowego wytwarzającego energię elektryczną. Zostanie ono tak zaprojektowane, aby możliwe było zrealizowanie prawie 100 % wszystkich wymogów stawianych wobec autobusów miejskich. Dzięki tej technologii doładowania i niezbędna do tego celu kosztowna infrastruktura staną się zbędne w niemalże wszystkich przypadkach, a eCitaro będzie mógł zastąpić autobusy miejskie z silnikiem spalinowym w niemalże 100 procentach.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
nagroda
elektrobus
Mercedes-Benz
Hiszpania
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....