Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN wraca do Częstochowy. Z umową na 12 autobusów

infobus
19.04.2018 15:00
0 Komentarzy

19 kwietnia częstochowskie MPK podpisało umowę na produkcję i dostawę 12 nowych autobusów marki MAN. Wartość inwestycji dofinansowanej z Unii Europejskiej to 13,3 mln zł.

– To kolejny ważny krok w rozwoju niskoemisyjnego transportu w mieście oraz poprawy komfortu podróżowania środkami MPK – mówił prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk. – Dzięki kolejnym europejskim środkom już jesienią nowe, bezpieczne, ekologiczne, bogato wyposażone autobusy powinny zacząć służyć ludziom. Wierzę, że będzie to kolejna zachęta do korzystania z komunikacji publicznej i przesiadania się do autobusów i tramwajów – z własnych samochodów.

12-metrowe autobusy marki MAN A37 z napędem dieslowskim będą spełniać najwyższe normy niskiego poziomu emisji spalin Euro 6. Pojazdy będą wyposażone w system automatycznego gaszenia pożaru, klimatyzację, monitoring, elektroniczny system informacji, system zliczania potoków pasażerskich, biletomaty oraz wifi. Mają być wygodne również dla osób niepełnosprawnych, słabowidzących i słabosłyszących.

Zgodnie z zamówieniem 6 autobusów powinno być gotowych do ruchu od połowy października 2018 roku, a 6 kolejnych – w listopadzie. Wartość kontraktu to 13 mln 300 tys. zł, z czego 9 mln to wysokość unijnego dofinansowania.

Jak podkreśla prezes MPK Mariusz Sikora –  Od 2010 r. MPK wzbogaciło się już – do tej pory – o ponad 100 nowych autobusów, a z nowymi MAN-ami ta liczba sięgnie stu kilkunastu. Dzięki temu średni wiek całego taboru autobusowego MPK, wynoszący w 2010 r. blisko 11 lat, to obecnie nieco ponad 8 lat, a po najbliższej dostawie – spadnie do 6,6 roku.

Podczas podpisania umowy firmę MAN Bus & Truck Polska (która montuje swoje autobusy w Starachowicach) reprezentowali Kamil Gromek – dyrektor sprzedaży autobusów, Jacek Szczygielski – dyrektor ds. serwisowych oraz Zdzisław Piekorz – dyrektor regionalny ds. sprzedaży. Z kolei częstochowskie MPK – prezes Mariusz Sikora i wiceprezes Robert Madej. W uroczystości wziął udział także m.in. prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. O tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Nie tylko MAN

Inwestycja w nowe MAN-y to kolejny element realizacji programu Lepsza Komunikacja, w ramach którego miasto stara się równolegle poprawiać w Częstochowie warunki komunikacji drogowej, publicznej i rowerowej. Umowę na nowe autobusy podpisano przed przebudowaną w latach 2015-2016 (kosztem 2,5 mln zł) halą autobusową, na terenie zajezdni MPK.

Blisko dwa miesiące wcześniej zarząd woj. śląskiego zatwierdził dofinansowanie w kolejnym już naborze wniosków w zakresie niskoemisyjnego transportu miejskiego do Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO). Nabór ten dotyczył subregionu północnego woj. śląskiego (w ramach narzędzia tzw. Regionalnych Inwestycji Terytorialnych – RIT); został przeprowadzony jesienią ub. roku.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie przygotowało pod jego kątem – w uzgodnieniu z pozostałymi samorządami subregionu – projekt zakładający zakup 12 nowych autobusów z silnikami diesla, o łącznej szacunkowej wartości 13,7 mln zł.

W kwietniu ub. roku, dzięki funduszom z tego samego źródła, częstochowskie MPK wzbogaciło się już o 40 nowych autobusów z silnikiem diesla (przetarg na dostawę wygrała wówczas firma Solaris z modelami Nowe Urbino 12). Tamten projekt samorządowego przewoźnika opiewał na 45,7 mln zł, przy dofinansowaniu z RPO – RIT na poziomie 30,4 mln zł). O tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Nie tylko autobusy

W innym ubiegłorocznym rozstrzygnięciu naboru RIT subregionu północnego na niskoemisyjny transport miejski Częstochowa pozyskała 27,5 mln zł unijnego wsparcia do wartego 42,2 mln zł projektu budowy węzłów przesiadkowych przy dworcach kolejowych: głównym (ul. Piłsudskiego), Stradom oraz Raków wraz z infrastrukturą rowerową.W przetargu na wykonanie tego zadania oferty otwarto w październiku ub. roku. Postępowanie to zostało unieważnione, ponieważ trzy złożone w terminie oferty znacznie przekroczyły budżet zamawiającego (opiewały na od 58,9 mln zł do 78,2 mln zł). Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ogłosił ponowny przetarg 10 kwietnia br.

W styczniu br. częstochowskie MPK podpisało umowę z firmą Pesa na dostawę 10 nowych tramwajów typu Twist. Ich zakup za 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) stał się możliwy dzięki innemu projektowi dofinansowanemu również ze środków RPO Woj. Śląskiego na niskoemisyjny transport, jednak poza formułą ZIT/RIT.

Cały częstochowski projekt dotyczący zakupu tramwajów i modernizacji infrastruktury tramwajowej opiewa na 208,1 mln zł; przy dofinansowaniu z RPO na poziomie 143,8 mln zł. Zakłada on także remonty ponad 13 km torów. W przetargu na to zadanie miasto wybrało już ofertę konsorcjum NDI/Balzola za 114,5 mln zł brutto.

Komentarze