Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN o wirusie w autobusowej klimatyzacji: Bardzo niskie ryzyko

infobus
22.05.2020 15:00
0 Komentarzy

Zdrowie pasażerów i kierowców – szczególnie w dobiekoronawirusa – jest najwyższym priorytetem nie tylko dla operatorów autokarów iautobusów miejskich, ale także dla producentów taboru.

Zdaniem MAN , oprócz już obowiązujących ogólnych zasadhigieny i dystansu częściej powinniśmy zwracać uwagę na to, jak najlepiejkorzystać z systemów klimatyzacyjnych.

O to kilka ważnych rad od MAN Truck & Bus dla kierowców ioperatorów.

Klimatyczne ABC

Heinz Kiess, dyrektor ds. marketingu produktów w firmie MANTruck & Bus, wyjaśnia, o czym dokładnie powinni pamiętać kierowcy ikierowcy autobusów, aby zminimalizować ryzyko infekcji w strefie pasażerskiej.

Co należy zrobić, aby zminimalizować ryzyko infekcji?

Heinz Kiess: Kierowcy i operatorzy powinni podjąć różneśrodki, aby ograniczyć możliwość rozprzestrzeniania się wirusa w strefie pasażerskiejw systemie klimatyzacji autobusu. Po pierwsze, system klimatyzacji powinien byćużywany tylko w trybie świeżego powietrza – tam gdzie to możliwe – i bezrecyrkulacji. Ponadto nie należy ręcznie wyłączać systemu za pomocąprzełącznika, ponieważ powoduje to wyłączenie sprężarki czynnika chłodniczego,a nie dmuchawy. Aby uniknąć zmniejszenia ilości świeżego powietrza w strefiepasażerskiej, nie należy ręcznie zmniejszać prędkości dmuchawy. W przypadkuautobusów z zestawami serwisowymi zalecamy ich zamknięcie przed rozpoczęciempodróży. Może to pomóc uspokoić pasażerów, ponieważ nie będą już narażeni nabezpośredni przepływ powietrza. Zamiast tego powietrze będzie pochodzić tylko zotworów wentylacyjnych w kanale dachowym. Aby zwiększyć czystość powietrza,wewnętrzne filtry powietrza w montowanym na dachu systemie klimatyzacji iprzednim boksie należy również wymieniać w regularnych, krótkich odstępachczasu.

Jak ogólnie działa system klimatyzacji autobusów?

Heinz Kiess: „Temperatura zadana w części pasażerskiej jestregulowana za pomocą elementów grzejnych w części pasażerskiej: są oneumieszczone zarówno pod siedzeniami, jak i na ścianach bocznych. Przedniaskrzynka i montowany na dachu system klimatyzacji również pomagają utrzymaćzadaną temperaturę. Dzięki nim proporcja świeżego i recyrkulowanego powietrzajest regulowana zgodnie z warunkami otoczenia za pomocą „kontroli przestrzenipasażerskiej”. Tutaj powietrze jest filtrowane przez wewnętrzne filtrypowietrza zainstalowane standardowo i do pewnego stopnia za pomocą filtrów zwęglem aktywnym. Następnie zużyte powietrze jest odprowadzane osobnymikanałami. Dzięki aktywnej wentylacji zużyte powietrze jest trwale usuwane zwnętrza pojazdu przez te kanały, co gwarantuje płynną cyrkulację powietrza.

Jak wysokie jest ryzyko infekcji ze strony układuklimatyzacji?

Heinz Kiess: Teoretycznie nie możemy całkowicie wykluczyćmożliwości zakażenia koronawirusem z powodu klimatyzacji autobusowej. Szacujemyjednak, że ryzyko jest bardzo niskie. Inne czynniki – jak nieprzestrzeganie ogólnych zasad higieny idystansowanie – stanowią znacznie większe ryzyko infekcji. Dlatego też wautobusach należy stosować regionalne, krajowe i międzynarodowe środkibezpieczeństwa określone lub zalecane przez odpowiednie władze. Ponadtokierowcy autobusów i operatorzy powinni zapewnić regularną dezynfekcję uchwytówi słupków. Uważamy również, że rozsądne jest przestrzeganie zasad higieny izapewnianie środków odkażających przy wejściu do autobusu.

Czy istnieją inne środki ochrony, szczególnie dla kierowców?

Heinz Kiess: „Wielu producentów i operatorów rozważa obecnierozdzielenie kabiny kierowcy od strefy pasażerskiej za pomocą szyby zpleksiglasu lub czegoś podobnego. Niektóre takie rozwiązania zostały jużwdrożone. My również otrzymujemy więcej zapytań w tym zakresie, szczególnie zrynku autobusów miejskich. W przypadku nowej generacji autobusów miejskich MAN wkrótcebędziemy w stanie zaoferować ekran ochronny dla miejsca pracy kierowcy jakospecjalne wyposażenie zainstalowane w fabryce – oraz jako zmodernizowanerozwiązanie w ramach obsługi posprzedażnej. Otrzymaliśmy również zapytaniadotyczące wszystkich innych pojazdów obsługiwanych przez naszych klientów,takich jak autobusy międzymiastowe. W Centrum modyfikacji autobusu MAN w Plauenmożemy szybko wdrożyć niestandardowe rozwiązania dla konkretnych przypadków.Istnieje już kilka pomysłów na autokary, które opracowujemy w ścisłejwspółpracy z odpowiednimi firmami. Obecnie przepisy i specyfikacje na poziomiemiędzynarodowym są bardzo niespójne, dlatego staramy się omawiać i wdrażaćdobre pomysły, które przekraczają granice państw.

Komentarze