TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MAN i Neoplan - razem w przyszłość
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 06.04.2003 18:05:05 1 komentarz
MAN i Neoplan - razem w przyszłość

7 marca br. w pałacu w Krześlicach (koło Poznania) odbyła się uroczysta prezentacja strategii nowopowstałej organizacji NEOMAN Bus GmbH, która w Polsce funkcjonuje jako związek producentów i skupia firmy MAN Bus Polska oraz Neoplan Bus. Przy okazji przedstawiono szeroką gamę autobusów turystycznych marek MAN i Neoplan, w tym po raz pierwszy pokazano w naszym kraju trzyosiowy autokar MAN Lion`s Top Coach i prototypowy - Neoplan X-liner. Dodatkowo zaproszeni goście (głównie przedstawiciele firm przewozowych plus dziennikarze) mieli okazję zapoznać się z cały czas słabo znanymi na naszym rynku modelami Neoplan Cityliner N116 i Neoplan Starliner N516/3 SHDH. Zastanawiający w tej sytuacji był brak najbardziej znanego przez krajowych przewoźników pojazdu Neoplan`a - N316 SHD Euroliner, który jeszcze podczas ostatnich targów turystycznych w Poznaniu (Tour Salon 2002) pełnił funkcję okrętu flagowego niemieckiej firmy. Widocznie jednak uznano, że zestawienie w jednym czasie i miejscu Eurolinera oraz jego następcy X-linera wprowadziłoby dezorientację w szeregi potencjalnych kupców i dlatego postawiono na przyszłościowy model, który wejdzie do oferty handlowej koncernu w 2004 roku.

Historia NEOMAN Bus w Europie
Historia koncernu NEOMAN sięga dnia 21 września 2000 roku, kiedy firmy MAN Nutzfahrzeuge AG i Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG) postanowiły prowadzić wspólnie swoją działalność na rynku autobusowym pod szyldem nowej spółki holdingowej. Wówczas obaj producenci podpisali umowy gwarantujące zachowanie własnej tożsamość, nazw marek, jak również osobnych sieci sprzedaży i serwisu (co dzisiaj jest już nieaktualne). Natomiast bardzo ścisła współpraca miała być realizowana w działach zakupu komponentów, wymianie know-how biur technicznych, rozwoju produktów i w strukturach produkcji, zarówno w kraju, jak i za granicą. Trwające cały czas intensywne prace przygotowujące te dwa dotychczas odrębne organizmy do spójnej i efektywnej współpracy, zaowocowały w III kwartale 2002 roku integracją pionów produkcji fabryk i komponentów w Salzgitter, Sadach, Pilsting i Starachowicach (autobusy miejskie) oraz Ankarze, Salzgitter i Stuttgarcie (autobusy turystyczne). Było to możliwe m.in. dzięki zastosowaniu zunifikowanej i modułowej konstrukcji pojazdów obu marek. Obecnie polskie zakłady grupy NEOMAN zostały już dostosowane do potrzeb zintegrowanej produkcji szkieletów i podzespołów autobusowych dla potrzeb pojazdów miejskich marki Neoplan. Pierwszy taki szkielet - serii Centroliner - opuścił bramy fabryki w Sadach w październiku 2002 roku i został przetransportowany w celu ostatecznego wykończenia do niemieckich zakładów w Pilsting.
1 stycznia 2003 roku nadszedł czas na kolejny ważny etap - dział autobusowy MAN Bus i NEOMAN Bus Holding zostały połączone w jednolitą strukturę organizacyjną - NEOMAN Bus. W jego skład wchodzą jednostki produkcyjne w Polsce i Turcji oraz spółka Neoplan Bus. Bazą do utworzenia holdingu NEOMAN Bus było połączenie pionów badań, rozwoju i logistyki MAN i Neoplan.

Osiągnięte wyniki przez koncern NEOMAN w 2002 roku na europejskim rynku są krótko mówiąc dalekie od zachwycających. Dział produkcji autobusów zanotował 84 mln euro strat (dane: Reuters), co było głównie spowodowane recesją w Europie Zachodniej (na niektórych rynkach Europy Zachodniej spadek dostaw sięgnął nawet 20%), a także kosztownym procesem unifikacji firm MAN i Neoplan. Ogółem poziom sprzedaży autobusów w Europie w 2002 roku wyniósł 22600 sztuk, co oznacza spadek o 10,5 % w porównaniu z 2001 rokiem, kiedy dostarczono razem 25277 szt. Spółka NEOMAN sprzedała w zeszłym roku na europejskim rynku łącznie 3341 sztuk, czyli aż o 19,86 % mniej niż w 2001 roku (patrz Wykres 1). Więcej na temat procesu restrukturyzacji w niemieckich zakładach MAN i Neoplan można przeczytać w Informacjach ze Świata w bieżącym wydaniu InfoBusa.

Przyjęty plan poprawy sytuacji w firmie przewiduje przede wszystkim ograniczenie kosztów stałych poprzez sukcesywne przenoszenie produkcji autobusów miejskich do Polski (fabryki w Sadach i Starachowicach), a pojazdów turystycznych do Turcji (Ankara) oraz redukcję personelu w rodzimych, niemieckich zakładach NEOMAN. Uzgodniony ze związkami zawodowymi plan restrukturyzacyjny przewiduje zwolnienie 700 pracowników w fabryce w Saltzgitter (MAN) oraz 300 pracowników z zakładów w Pilsting i w Stuttgarcie (Neoplan). Docelowo w Niemczech ma przede wszystkim działać trzon decyzyjny (siedziba kierownictwa firmy) i projektowo-badawczy (laboratoria, biura projektowe, etc.). Obecnie w skład kierownictwa spółki NEOMAN Bus z siedzibą w Salzgitter wchodzą: Wolfgang Farnberger - Prezes Zarządu, odpowiedzialny za markę MAN, Bengt Hamsten - Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Technicznego, Ernó Bartha - Członek Zarządu, odpowiedzialny za markę Neoplan, Martin Scharrer - Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Sprzedaży, Robert J. van Leeuwen - Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Finansowego.

NEOMAN Bus w Polsce
Historię działalności na polskim rynku MAN i Neoplan szczegółowo opisywaliśmy już na łamach naszego serwisu i pełne opracowania na ten temat można znaleźć odpowiednio: InfoBus 5/2002, MAN BUS POLSKA - nowa nazwa - nowa perspektywa oraz InfoBus 9/2001, Zmiana nazwy Neoplan Polska na Solaris Bus & Coach. Podsumowując ostatnie dziesięciolecie - można powiedzieć, że początkowo to marka Neoplan była bardziej znana na polskim rynku niż MAN, przede wszystkim dzięki obecności zarówno w segmentach pojazdów miejskich jak i turystycznych oraz lepiej rozwiniętym działaniom marketingowym. Po podjęciu strategicznej decyzji przez Krzysztofa Olszewskiego w 2001 roku o zaprzestaniu współpracy z koncernem Gottlob Auwärter GmbH & Co i powstaniu niezależnej firmy Solaris Bus & Coach, marka Neoplan bardzo straciła na znaczeniu na krajowym rynku. Obecnie po połączeniu sił tych dwóch niemieckich firm, to MAN jest tą lepiej rozpoznawalną marką w Polsce i w układzie NEOMAN zajmuje pozycję dominującą. To wynika bezpośrednio z wyników sprzedaży oraz z faktu posiadania fabryk w Sadach i Starachowicach.

Kolejny ważny moment dotyczący aktywności w naszym kraju koncernu MAN nastąpił 1 listopada 2001 roku. Wówczas część spółki MAN Pojazdy Użytkowe Polska odpowiedzialna za sprzedaż i serwis pojazdów ciężarowych połączyła swe siły z odpowiednimi działami STAR TRUCKS ze Starachowic i rozpoczęła działalność pod nazwą MAN-STAR TRUCKS Sp. z o.o., skupiającą dwie marki - MAN i STAR. To spowodowało, że w Polsce pojawiły się trzy spółki-córki zależne od MAN Nutzfahrzeuge AG: MAN Bus Polska Sp. z o.o. (produkcja i sprzedaż autobusów), MAN-STAR TRUCKS Sp. z o.o. (sprzedaż pojazdów ciężarowych oraz serwis pojazdów ciężarowych i autobusów) oraz STAR TRUCKS Sp. z o.o. (produkcja pojazdów ciężarowych i komponentów m.in. autobusów). To posunięcie zmodyfikowało strategię Grupy NEOMAN i przyspieszyło proces przenoszenia do fabryki w Sadach europejskiego centrum budowy autobusów miejskich.
W 2002 roku wyprodukowano łącznie 271 kompletnych autobusów, z czego 132 szt. na eksport plus 434 surowe szkielety dla zakładów w Saltzgitter. Docelowo rozbudowana fabryka ma produkować ogółem około 2 tys. kompletnych autobusów i szkieletów rocznie. Aby zrealizować te plany, koncern tylko w 2002 roku zainwestował w wielkopolską fabrykę ok. 5 mln euro.

W lipcu 2003 roku planuje się kolejny ważny krok na polskiej i światowej drodze NEOMAN - nastąpi wówczas połączenie firmy MAN Bus Polska i zakładów w Starachowicach w jedną spółkę w skład zarządu której wejdą: Heinz Bartosch - Prezes Zarządu, Dyrektor Zakładu w Sadach, Andreas Meyer - Członek Zarządu, Dyrektor Zakładu w Starachowicach, Krzysztof Aleksandrowicz - Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Personalnego, Robert J. Van Leeuwen - Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Finansowego, Peter Wypich - Dyrektor Pionu Jakości, Marek Fischka - Dyrektor Pionu Konstrukcji, Laszlo Rakasz - Dyrektor Pionu Sprzedaży.
Główne zadania koncernu w zakresie polskiego rynku autobusowego na rok 2003 to umocnienie się na pozycji lidera niskopodłogowych pojazdów miejskich poprzez osiągnięcie sprzedaży na poziomie 150-200 szt., a w segmencie autobusów turystycznych odbudowanie pozycji marki Neoplan oraz wprowadzenie nowej generacji autokarów MAN Lion`s Coach - docelowo planuje się tutaj osiągnięcie udziału w rynku na poziomie około 7 % w 2003 roku i ok. 13 % w 2004 roku). NEOMAN podejmie również próbę wejścia w segment autobusów międzymiastowych z ofertą modeli MAN serii SU i UL oraz Neoplan N316U i N316K, które były już promowane w naszym kraju przez firmę Neoplan Polska.

Do ważnych celów organizacji można również dodać rozwój sieci serwisowej, która obecnie składa się z 17 autoryzowanych stacji MAN (Warszawa, Poznań, Kraków, Gdynia, Lublin, Pruszcz Gdański, Wrocław, Koszalin, Zielona Góra, Łódź, Szczecin, Rzeszów, Olsztyn, Białystok, Katowice, Kalisz, Gliwice) i 5 stacji Neoplan (Legnica - AGA TUR, Olsztyn - PPKS Olsztyn, Rzeszów - PPKS Rzeszów, Zamość - PW RUMAT S.C., Gliwice - Comfort Lines) oraz dwa serwisy fabryczne - w Sadach i Wolicy k. Warszawy. Kolejny fabryczny serwis powstanie na południu Polski w Czeladzi. Docelowo przewiduje się zintegrowanie struktur serwisowych Neoplan, MAN i STAR TRUCKS w jedną, spójną sieć. Oprócz starań o jak najlepszy pakiet usług posprzedażnych, koncern prowadzi równie zaawansowane rozmowy z czterema firmami leasingowymi, aby opracować najlepszą ofertę warunków płatności dla swoich produktów.
Na zakończenie tej krótkiej prezentacji koncernu warto dodać, że system polskich fabryk NEOMAN stanie się w przyszłości centrum produkcji autobusów miejskich w Europie, natomiast pojazdy turystyczne będą wytwarzane w Ankarze (wersje ekonomiczne będą wyposażane w Turcji, natomiast luksusowe w Niemczech). W Polsce jak na razie nie przewiduje się sprzedaży autobusów miejskich marki Neoplan - z racji wyższych kosztów produkcji są one przeznaczone dla klientów z krajów zachodnioeuropejskich.

Pokaz autokarów w Krześlicach
Wracając do prezentacji autobusów NEOMAN, która odbyła się w Krześlicach, to jej najważniejszym elementem dla polskiego rynku była premiera trzyosiowego autobusu MAN Lion`s Top Coach, którego odmiana o długości 12-metrów została po raz pierwszy zaprezentowana w naszym kraju podczas październikowych targów Tour Salon 2002 (patrz InfoBus 11/2002; Autokarowe święto w Poznaniu ). Nowa rodzina zastępuje w ofercie koncernu serię Lion`s Coach poprzedniej generacji, która została wprowadzona na europejski rynek w 1995 roku i według danych producenta została sprzedana w ilości 1100 egzemplarzy (+ 400 egz. w wersji trzyosiowej). Na polskim rynku dostarczono ich w latach 2000-2002 razem 10 szt., w tym 3 szt. w wersji trzyosiowej. Podobnie jak poprzednia seria, modele Lion`s Coach drugiej generacji są produkowane w tureckich zakładach MAN w Ankarze. Warto przy okazji dodać, że wszystkie autobusy firmy MAN wytwarzane są w oparciu o te same standardy produkcyjne i spełniają te same wymogi jakościowe.

Trzeba przyznać, że nowa rodzina przykuwa oko elegancką i stylową sylwetką (więcej na temat wyglądu i wprowadzonych zmian pisaliśmy w InfoBusie 10/2002 przy okazji relacji z targów IAA`2002 - część 2) Zostało to docenione przez gremium ekspertów skupionych wokół Design Centrum Nordrhein-Westfalen, którzy przyznali autokarom Lion`s (Top) Coach prestiżową nagrodę "red dot: product design 2003". W tym roku zgłoszono do tego corocznego konkursu ogółem 1494 międzynarodowe produkty, z czego 339 wygrało nagrody "red dot awards", a 33 zostało szczególnie wyróżnione tytułem- "red dot: best of the best". Warto przy okazji dodać, że również w zeszłym roku firma MAN dostała nagrodę "red dot" za stylistykę luksusowej rodziny autobusów turystycznych - Lion`s Star.
To nie koniec zaszczytów, które w tym roku spadły na nową generację Lion`s Coach - podczas wystawy Busworld Asia (18-20 marzec 2003) w Szanghaju, międzynarodowe jury odznaczyło tytułem "Chassis of the Year 2003" podwozie A82, na którym bazuje dwuosiowy model MAN Lion`s Coach. Zobaczymy, czy polscy przewoźnicy również docenią starania stylistów oraz techników niemieckiego koncernu i seria Lion`s Coach stanie przysłowiowym "koniem napędowym" sprzedaży NEOMAN w naszym kraju. Postawiona przez firmę poprzeczka - 7 % udziału w rynku w 2003 roku i ok. 13 % w 2004 roku to dość duże wyzwanie jak na obecne warunki, czyli bardzo silną konkurencję i chimeryczny rynek. Dodajmy, że w 2002 roku MAN i Neoplan w tym segmencie osiągnęły wspólnie 4,76 % udziału.
Przejdźmy teraz do opisu technicznego premierowego autobusu MAN Lion`s Top Coach.

Podstawowymi jednostkami napędowymi dla autobusów turystycznych nowej generacji produkowanych w ramach organizacji NEOMAN są silniki: MAN D2866 LOH34 Euro 3 o pojemności 11967 dm3, mocy 310 kW (410 KM) przy 1900 obr. /min. i momencie obrotowym 1850 Nm przy 900-1300 obr. /min. oraz MAN D2876 Euro 3 o pojemności 12816 dm3, mocy 338 kW (460 KM) przy 1900 obr. /min. i momencie obrotowym 2100 Nm przy 900-1300 obr. /min. Pełną ofertę silników MAN zaprezentowaliśmy w InfoBusie 10/2002 przy okazji relacji z targów IAA`2002 (część 2). Obie generacje autobusów turystycznych MAN - Lion's (Top) Star oraz Lion's (Top) Coach, jak również autobusy firmy Neoplan, opierają się na pionowej zabudowie układu napędowego w tzw. kołysce, czyli w prowadnicach mocowanych w kilku miejscach do konstrukcji pojazdu, umożliwiających po odkręceniu odpowiednich śrub wyprowadzenie silnika wraz z osprzętem na zewnątrz pojazdu. Ocenia się, że kompletna wymiana zespołu napędowego możliwa jest w ciągu 2 godzin. Taki zabieg przeprowadza się po wykryciu poważnej usterki, natomiast przy normalnej obsłudze serwisowej możliwość wysunięcia na zewnątrz całego silnika zapewnia do niego bardzo dobry dostęp, co może wpłynąć na podwyższenie jakości wszelkiego rodzaju prac serwisowych i konserwacyjnych.

Obie serie - Lion`s (Top) Star (bardziej luksusowa i droższa) i Lion`s (Top) Coach (solidny standard za rozsądna cenę) zostały zbudowane na tym samym podwoziu i dlatego zastosowano w nich prawie te same komponenty układu jezdnego oraz napędowego. Wyjątkiem jest skrzynia biegów (w modelu Lion`s (Top) Star montuje się standardowo automatyczną skrzynię biegów ZF 12AS 2300 B z systemem MAN Tip-Matic) oraz układ kierowniczy (seria Lion`s Star ma system najnowszej generacji ZF Servocomtronic, a w rodzinie Lion` Coach zastosowano prostszą, ale sprawdzoną od lat przekładnię kierowniczą ZF Servicom). Parametry techniczne gruntownie zmodernizowanego modelu Lion`s Top Coach wyglądają następująco: długość - 13800 mm, szerokość - 2550 mm, wysokość - 3572 mm, średnica zawracania (obrysowa) - 22100 mm, rozstaw osi I i II - 6600 mm, rozstaw osi II i III - 1470 mm, zwis przedni - 2680 mm, zwis tylny - 3050 mm, dopuszczalne obciążenie osi przedniej (VOS 08 B 01) - 7100 kg, dopuszczalne obciążenie tylnej osi napędowej (MAN HOY 1336 B o przełożeniu 3,7- 3,6 jako opcja) - 11500 kg, dopuszczalne obciążenie osi wleczonej (NOL 06 B 01) - 6300 kg, dopuszczalne obciążenie obu tylnych osi - 17800 kg, dopuszczalne masa całkowita - 24 000 kg, maksymalna pojemność 63 pasażerów + 1 + 1 (prezentowany w Krześlicach model miał pojemność 57 + 1 + 1). Sześć różnych konfiguracji układu i ilości siedzeń prezentuje Wykres 7. Zbiornik paliwa autobus w MAN Lion`s Top Coach mieści 525 l paliwa - jako wyposażenie dodatkowe dostępny jest też drugi zbiornik o pojemności 185 l.
Cena autobusów nowej MAN Lion`s Coach ma być wg przedstawicieli koncernu droższa średnio o około 3 - 5 % w porównaniu ze starszymi modelami Lion`s Coach, które w 2002 roku na polskim rynku kosztowały orientacyjnie - ok. 790 000 zł netto (Lion`s Coach) i ok. 820 000 zł netto (Lion`s Top Coach).

Drugim premierowym autokarem pokazanym w Krześlicach był prototypowy model Neoplan X-liner, który miał swój publiczny debiut podczas targów IAA`2002 w Hanowerze. Znakiem charakterystycznym autobusu jest ostro pochylony do przodu słupek C, który zdecydowanie odcina się od panującej obecnie mody. Zamiast łagodnego, odchodzącego do tyłu łukowatego kształtu mamy ostro złamany profil, który idąc do przodu łączy spojenie dachu i ściany przedniej, co dodatkowo podkreśla opływową i dynamiczną stylistykę obudowy klimatyzatora, umieszczonego w przedniej części dachu. Znaczący jest fakt, że X-liner bazuje na tych samych komponentach, co MAN Lion`s Star czy Lion`s Coach i jest jednym z pierwszych, realnych kroków (na równi z Centroliner`em N4522) do ujednolicenia programu produkcyjnego obu marek w ramach organizacji NEOMAN.
Oprócz wyżej wymienionych autobusów Neoplan pokazał również swoje "konie" napędowe, czyli przedstawicieli rodzin Cityliner i Starliner. Pierwszy z nich - w postaci typu N116 jest już piątą generacją modelu produkowanego od 1971 roku i według producenta do dzisiaj sprzedano go w ilości 6.000 egzemplarzy Citylinera. Ostatni lifting autobusu miał miejsce w 2001 roku, a w jego ramach wprowadzono m.in. trzy soczewkowe reflektory, zamontowano bardziej płaskie listwy na pokryciu zewnętrznym, zmieniono również design ściany przedniej i tylnej, aby dostosować pojazd do linii stylistycznej całej rodziny autokarów marki Neoplan.

Utytułowaną rodzinę Neoplan Starliner (m.in. Coach of the Year 1999) reprezentował w Krześlicach trzyosiowy, 12-metrowy model N 516/3 SHDH, który jest oferowany na specjalne zamówienie. Jego wersją rozwojową jest Starliner N 516/3 SHDHC (pokazany po raz pierwszy na wystawie IAA`2002 w Hanowerze) o wydłużonej konstrukcji do 12,84 metra, co z jednej strony umożliwiło powiększenie przestrzeni bagażowej o około 10 % (z 10 m3 (wersja SHDH) do 12 m3(wersja SHDHC) i wprowadzenie dodatkowego rzędu siedzeń pasażerskich (50 + 1 + 1 w wersji 4-gwiazdkowej), zaś z drugiej - pozwoliło ominąć ograniczenie masy całkowitej do 18 ton w przypadku autokarów dwuosiowych i "przeskoczyć" do segmentu pojazdów trzyosiowych, gdzie górny limit wagowy wynosi 25,5 ton. Dzięki temu przewoźnik może zamówić pojazd wyposażony w bardziej pojemne zbiorniki paliwa (w SHDH i SHDHC jest to wielkość rzędu 464 litrów) oraz silnik o większej pojemności i mocy (w przypadku SHDH z Krześlic i hanowerskiego SHDHC jest to MAN D2876 LOH 02 o pojemności 12816 dm3 i mocy 460 KM). Wydłużenie konstrukcji wersji SHDHC uzyskano dzięki zwiększeniu rozstawu osi do 6290 mm, przy identycznym jak w opcji 12-merowej zwisie przednim (2850 mm) i tylnym (2350 mm). Można powiedzieć, że jest to oryginalna odpowiedź Neoplana na coraz liczniej pojawiające się pojazdy dwuosiowe o długości 12,8-metra, które zgodnie z Dyrektywą 97.27/EG (patrz - InfoBus 9/2002 - Autobusy podczas 59 Edycji IAA W Hanowerze) od 2004 roku mogą mieć długość do 13,5-metra (łącznie z tylnym pojemnikiem na narty o standardowej długości około 0,6 - 0,7-metra). Na zdjęciu przestrzeni pasażerskiej Starlinera warto zwrócić uwagę na nowatorski i futurystyczny układ indywidualnego oświetlenia oraz na odmienną od pozostałych producentów konstrukcję zamykanych półek bagażowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MAN
Neoplan
Top Coach
X-liner
Krześlice
premiera
  • – 13.05.2006

    twejdz na strone www.neoplan.208.org

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....