MAN Bus Starachowice z seryjną produkcją elektrobusów [FILM]

infobus
19.10.2020 17:00
0 Komentarzy

n style=”font-weight: bold;”>W październiku br. w MAN Bus Starachowice ruszyła seryjna produkcjaautobusów elektrycznych w wersji solo – MAN Lion´s City E.

n style=”font-style: italic;”>-„Autobusy elektryczne to korzystne rozwiązanie zarówno dlamniejszych miast i miejscowości, jak i dużych aglomeracji. W pierwszejkolejności powinny być elektryfikowane te linie, gdzie występują największeskupiska ludzi, bo tam korzyści będą największe, m.in. w postaci ograniczeniaemisji i hałasu. Autobusy elektryczne umożliwiają też przearanżowanietransportu zbiorowego – można go wprowadzić np. na obszarach, które do tej porybyły wyłączone z ruchu. Dzięki temu miasta zyskują nowe możliwości zwiększeniamobilności mieszkańców, także osób z niepełnosprawnościami ruchowymi – wskazujeagencji Newseria Małgorzata Durda, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusóww MAN Truck & Bus Polska.

-„Polska jest w tej chwili europejskim liderem w zakresieprodukcji autobusów elektrycznych, a na własnym przykładzie możemy powiedzieć,że to z kolei wiąże się również z powstawaniem nowych miejsc pracy, badaniami irozwojem, wdrażaniem nowych technologii. Tak więc elektryfikacja transportunapędza też inne gałęzie gospodarki – dodaje Małgorzata Durda.

Zobaczcie na filmie agencji Newseria, jak w zakładzie w MANBus Starachowice produkowane są autobusy MAN Lion´s City E:

{https://vimeo.com/469714668}

Lwi koncept

Miejski elektrobus MAN umożliwia przewóz 84 pasażerów.Ładowanie poprzez złącze plug-in jest wygodne i niweluje koszty związane zrozbudową infrastruktury ładowarek na terenie miasta. Natomiast duża pojemnośćakumulatorów przekłada się na zasięg do 270 kilometrów na jednym ładowaniu.Zastosowanie silnika centralnego ułatwia zaś przeprowadzenie prac serwisowychoraz skraca czas przestojów pojazdu spowodowanych konserwacją.

n style=”font-style: italic;”>-„Innowacyjny autobus elektryczny powinien wykorzystywaćwszystkie dostępne technologie, aby był bezpieczny dla pasażerów i uwzględniałwszystkie potrzeby użytkowników. Mowa także o kabinie kierowcy, którązaprojektowaliśmy w sposób ergonomiczny. Przestrzeń dla pasażerów jest jasna,doświetlona i przestronna, zapewniająca wszystkie potrzebne funkcje dla osób zniepełnosprawnościami – wymienia Małgorzata Durda. – Musieliśmy teżzaprojektować ten pojazd tak, żeby obsługa posprzedażowa, wszystkie praceremontowe czy przeglądy były wykonywane w sposób prosty i bezpieczny.

Istotne są także szkolenia dla kierowców, ponieważ specyfikaelektryków jest nieco inna niż autobusów spalinowych.

n style=”font-style: italic;”>-„W naszej organizacji mamy szkołę jazdy i prowadzimyszkolenia zarówno dla kierowców, jak i dla przedstawicieli operatorów – mówidyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska. –Technika jazdy autobusu zelektryfikowanego i elektrycznego jest trochę inna niżtradycyjnego pojazdu z napędem diesla. Chcemy w nich odzyskać jak najwięcejenergii w procesie rekuperacji, żeby nie tylko korzystać z tej energiizgromadzonej ze stacji ładowania, ale również odzyskać jej jak najwięcej wprocesie hamowania.

Wraz z rozwojem elektromobilności w miastach MAN rozwija teżpunkty serwisowe i dostosowuje je do obsługi pojazdów elektrycznych,wyposażając w narzędzia do obsługi systemów wysokiego napięcia i szkolącelektryków samochodowych. W przyszłym roku ma być w Europie 170 takichspecjalistycznych punktów.

Elektryczna przyszłość

Polskie samorządy coraz częściej decydują się na zakup elektrycznychpojazdów. Wynika to po pierwsze z proekologicznych trendów, a po drugie zustawowego wymogu, zgodnie z którym do 2028 roku powinny wykazać już 30-proc.udział autobusów elektrycznych we flocie.

Zgodnie w zapowiedziami Ministerstwa Klimatu, na początkuprzyszłego roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mauruchomić nowy program dofinansowania autobusów elektrycznych z budżetemsięgającym 1,3 mld zł. Jego celem będzie zwiększenie liczby takich pojazdów nadrogach polskich miast.

n style=”font-style: italic;”>-„W przetargach ogłaszanych przez samorządy widzimy, że onecoraz częściej decydują się na zakup autobusów zeroemisyjnych. Jest to związanem.in. z programami dofinansowań, które funkcjonowały w ubiegłych latach. Mamynadzieję, że ten, który wystartuje w przyszłym roku, dodatkowo ugruntuje tentrend – mówi Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

W pierwszym roku obowiązywania nowego programudofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych ma wynieść 80 proc. isukcesywnie spadać – do 70 proc. w 2022 roku oraz 60 proc. rok później.Wsparcie będzie kierowane w pierwszej kolejności do samorządów i miejskichprzedsiębiorstw komunikacyjnych.

n style=”font-style: italic;”>-„Środki finansowe przewidziane w tym programie pozwolądofinansować zakup setek autobusów elektrycznych. Łącznie możemy mówić o okołotysiącu sztuk – wskazuje Maciej Mazur.

Jak ocenia, rosnąca liczba elektrycznych autobusów wmiastach to nie tylko zasługa szerokich możliwości dofinansowania zakupu takichpojazdów. Ten trend wiąże się też z wprowadzeniem rok temu ustawowego nakazu,zgodnie z którym od 1 stycznia 2021 roku samorządy powinny wykazać minimum5-proc. udział autobusów elektrycznych we flocie. Ma on stopniowo rosnąć aż do30 proc. w 2028 roku.

n style=”font-style: italic;”>-„To jest kierunkowskaz dla polskich miast i mamy nadzieję,że ten 30-proc. udział jeszcze wzrośnie, bo nie ma wątpliwości co do tego, żeautobusy elektryczne powinny funkcjonować w miastach w jeszcze większej liczbie– mówi Maciej Mazur.

Komentarze