Dworce kolejowe mają spełniać oczekiwania klientów; odchodzimy od modelu, w którym przy dworcach powstawały duże obiekty handlowe, gdzie przez 40 minut szuka się kasy biletowej - mówił w środę w Krynicy-Zdroju prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
Prezes PKP SA odpowiadając na pytanie, o zaawansowanie Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023, przypomniał, że obejmuje on ok. 200 dworców, które zostaną odnowione lub zbudowane na nowo za ok. 1,5 mld zł.
"To duża kwota - w dużej części budżet Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, ale też budżet państwa i środki własne PKP SA. Z tych 200 dworców 105 to obiekty zabytkowe, które będą przywracane do swojej świetności" - wskazał Mamiński.
"Nie tak dawno, bo w ub. tygodniu podpisywaliśmy umowę na remont i modernizację dworca głównego w Gdańsku" - przypomniał akcentując, że to największa inwestycja dworcowa ostatnich lat, o wartości ok. 100 mln zł.
Powstanie też 40 nowych tzw. dworców systemowych, które będą "nową jakością, nową marką kolejową". Według Mamińskiego wykorzystane w nich zostaną wszelkie dostępne nowoczesne źródła energii, jak instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła, instalacje tzw. szarej wody odzyskiwanej z deszczówki.
"Dworce zabytkowe, jak i dworce nowoczesne, przede wszystkim mają spełniać oczekiwania klientów. To wydawałoby się oczywistość, ale nowa formuła, bo rozpoczynając każdy proces projektowania odbywamy tzw. warsztaty kreatywne, czyli spotykamy się z klientami, którzy mówią, co oprócz typowej obsługi klienta, czyli kas, poczekalni, powinno się jeszcze na tych dworcach znaleźć" - wyjaśniał prezes.
Dzięki temu w ramach programu powstaną dworce, np. z pokojami dla matek z dziećmi, poczekalniami, miejscami lokalnych imprez kulturalnych. "Po prostu dworzec ma być miejscem, które żyje, na który chętnie się przychodzi" - mówił Mamiński. "Już dziś zapraszam, kilkanaście dworców oddanych – warto to zobaczyć" - dodał.
Zapewnił przy tym, że PKP SA chce odwrócić tendencję, w której przy dworcach powstawały duże obiekty handlowe, "w których poświęca się 40 minut na znalezienie kasy". "Takie modele niestety były, a to nie tak: dworzec powinien mieścić jego funkcje, i to, co danej społeczności jest potrzebne: jeżeli będzie to centrum handlowe, to tak, jeżeli kawiarnie, restauracje, to to chcemy robić" - podkreślił.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Jeszcze Poznań !!
W Krakowie to akurat sie sprawdza.
to czekamy w koncu na reaktywacje dworca w Poznaniu
To znaczy że zaoraja projekty z Konina i Mińska gdzie mialy powstać dworcogalerie?
Te słowa są po to, żeby nie było narzekania na puste lokale na dworcu Łódź Fabryczna.
może kiedyś wytną wrzoda w Katowicach i odbuduja dworzec i plac
Dawno temu, tj. już po oddaniu nowych peronów na stacji Kraków Główny, a przy utrzymaniu starego dworca (kasy &c.) słyszałem złośliwe komentarze, że z dworca na perony idzie się mniej więcej tyle, co z dworca na rynek Starego Miasta. Reaktywacja starego dworca w Krakowie nie ma sensu w obecnych realiach, ale cały układ jakoś się broni.
Jak czytam o poczekalniach, to umiera we mnie nadzieja, że mentalność kolejarzy się cokolwiek zmieniła od czasów PRL :( Przy dobrze funkcjonującej kolei poczekalnie są zbędne. Nikt nie będzie jeździł koleją, jak trzeba będzie czekać dłużej niż te 10-15 min.
Ja twierdzę że w Krakowie cała infrastruktura dwroca, który jest połączony z Galerią Handlową, Dworcem Autobusowym, Pętlą autobusową, liniami tramwajowymi w Krakowie zdaje genialny rezultat, oby inne miasta uczyły się na takim przykładzie jak Kraków 😉
W Poznaniu to porażka...
Jak widzę dworzec w Krakowie zabity płytami pilśniowymi to mi się pieść zaciska.
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.