Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin odebrał przegubowe trolejbusy Ursusa. Kiedy debiut?

infobus
20.09.2018 15:00
0 Komentarzy

Lublin czeka na debiut przegubowych trolejbusów Ursusa. Pojazdy zostały wreszcie odebrane przez ZTM i są już gotowe do służby liniowej. Kiedy nastąpi ich debiut? Urzędnicy zapowiedzieli, że stanie się to jeszcze w tym tygodniu.

Przypomnijmy, że trolejbusy City Smile CS18LFT to pierwsze pojazdy przegubowe, które samodzielnie wyprodukował Ursus. 15 pojazdów tego typu w lipcu ubiegłego roku zamówił lubelski ZTM. Kontrakt opiewał na niespełna 34,08 mln PLN brutto. Jeden trolejbus jest wart 1 847 000 PLN netto.

Przegubowy Ursus “na szelkach” umożliwia podróż ok. 120 pasażerom. 40 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Zastosowano fotele firmy Ster typu New City. 14 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.

Trolejbusy są napędzane asynchronicznym silnikiem trakcyjnym Emit STD250 o mocy 240 kW. Jednostki zabudowano centralnie przed tylnią osią. Sterowanie oparto na rozwiązaniach warszawskiej formy Medcom. Układ jezdny to osie formy ZF. Przednia to niezależna RL82EC, środkowa wleczona AVN133 i ostatnia napędowa AV133/80. Przegubowe City Smile posiadają pomocnicze baterie. Ich pojemność dobrano tak, aby możliwy był przejazd dystansu 15 km bez sieci trakcyjnej, dodatkowo z włączoną klimatyzacją i ogrzewaniem.

Kierowca może liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To standard, który w Lublinie jest wdrażany od 2011 roku.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatów firmy ThermoKing, każdy o mocy 22 kW. Naturalną wentylację zapewnia 11 okien przesuwnych. Autobusy wyposażono w monitoring.

Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest firma R&G Plus z Mielca. Każdy trolejbus wyposażony jest w cztery wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. We wnętrzu znajdziemy die tablice LCD 38″ (tzw. “e-koraliki) oraz dwie LED. Do tego oczywiście system głosowych zapowiedzi przystanków.

Początkowo dostawy przegubowych CS18LFT dla Lublina miały zostać zakończone przed wakacjami. Jednak dopiero niedawno trolejbusy przeszły odbiór techniczny. Stało się to z ok. trzymiesięcznym opóźnieniem. Dotychczas ZTM zgłaszał uwagi co do stanu technicznego pojazdów. Ursus trochę zajęło usunięcie wszystkich usterek. Od tego tygodnia pojazdy są już gotowe do ruchu.

Co z 18 autobusami dla ZTM i MPK?

W tym roku Ursus musi zrealizować jeszcze dostawy 18 autobusów City Smile 12LF. Ósemka dla ZTM miała zostać dostarczona do końca czerwca. Z kolei dziesiątka dla lubelskiego MPK w ramach dziesięcioletniej dzierżawy na przełomie czerwca i lipca.

W przypadku tych pierwszych zostały one podstawione miesiąc po terminie i nie przeszły odbiorów. Tak jak w przypadku trolejbusów urzędnicy zażądali usunięcia usterek i ponownego podstawienia pojazdów. Obecnie trwa kolejna próba ich odbioru. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić dwa spalinowe Ursusy zostały już przez ZTM odebrane. Na resztę, szczególnie CS12LF dla MPK będziemy musieli poczekać. Ile? Dobre pytanie.

Nieterminowy i wszechobecny jak… Ursus?

Terminowość nie jest mocną stroną Ursusa. Z jednej strony nie ma się co dziwić. W końcu jeszcze rok temu Ursus Bus był w zasadzie start up'em. Jednak rekordowy portfel zamówień, który udało się firmie zebrać na ten rok wymagał podjęcia pewnych kroków w zakresie organizacji produkcji. Z drugiej jednak strony gdyby punktualność dostaw Ursusa była podobna do obecności firmy na wszelkich elektromobilnych konferencjach i eventach to klienci byliby wniebowzięci. Czy znajdzie się w tym złoty środek?

Komentarze