Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lotniskowe autobusy z nową stylistyką GZM

infobus
15.11.2018 08:00
0 Komentarzy

Wracamy do wtorkowego startu flagowego projektu GZM, czyli autobusowychlinii na lotnisko w Pyrzowicach. Nowe BMC i Solarisy mają nowe barwy, które w przyszłościbędą obowiązywały w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

System identyfikacji wizualnej, który możemy zobaczyć nanowych autobusach, przygotowała dla GZM pracownia Atelier Szewski PawełMiszewski. Logiem Metropolii jest prosta litera M przedstawiona z dodatkowymkształtem mogącym kojarzyć się z sercem czy matematycznym znakiem większości.

-„Celem i zamierzeniem było to, by elementy tworzące logotypMetropolii – przekształcały się, zmieniały, układały w nowe piktogramy,symbole, ikony” – wskazał autor, Paweł Miszewski. – „Chciałem przedstawićewolucję tej strzelistej litery +M+ z akcentem znajdującym się nad nią” -dodał.

W księdze znaku opisano m.in. kolory, którymi będzieposługiwała się GZM. To fuksja, żółć i granat, które otrzymały nazwy: FuksjaMetropolii, Słońce Metropolii oraz Metroblue. Według Miszewskiego fuksja, jakokolor podstawowy, symbolizuje otwartość i nową wartość, jaką wnosi utworzenieMetropolii, natomiast dwa pozostałe kolory syntezują barwy heraldyczne obumetropolitalnych regionów.

Autobusowa premiera

Księga znaku to także różne warianty wykorzystania metropolitalnejidentyfikacji w przestrzeni publicznej. Pierwsze jej elementy możemy dostrzec wgrafice umieszczonej na autobusach czterech linii ekspresowych na lotniskoKatowice, które Metropolia uruchamia 13 listopada br.

-„Nowoczesna, oryginalna, tworząca nowy język projektowy,zrywająca ze stereotypami, integrująca wszystkie gminy i miasta tworząceMetropolię. Myślę, że w tych kilku słowach można opisać księgę znakuGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” – podsumował cytowany przewodniczącyzarządu GZM Kazimierz Karolczak.

-„Chcieliśmy, żeby identyfikacja wizualnaGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii była odważna, wyrazista, nietuzinkowa,ponadstandardowa, o unikalnym designie, idealnie pasująca do nowych mediów” -dodał Karolczak.

Najbardziej rozbudowaną częścią księgi znaku jestprezentacja ikon, odnoszących się do wszystkich 41 miast i gmin GZM. Stworzonoje w oparciu o powtarzalny akcent, występujący w logo – przypominają elementy zpopularnej grze tetris. W ten sposób odwzorowano m.in. dwie wieże zeŚwiętochłowic, ratusz z Siemianowic Śląskich, pomnik Kiepury z Sosnowca, Spodekz Katowic, symbol lotniska z Ożarowic czy Żyrafę z Tychów i Radiostację zGliwic.

Historia metropolitarnego logo

Wcześniej w materiałach graficznych GZM posługiwała sięróżnymi wzorami zapisu swej nazwy. Podczas tegorocznego Europejskiego KongresuGospodarczego w Katowicach w maju br. reklamowała się dużą pomarańczową literą”M”, w którą wpisano białymi wersalikami pełną nazwę”Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia”. Przedstawiciele Metropoliiakcentowali jednak, że było to rozwiązanie tymczasowe.

W końcu czerwca zarząd GZM ogłosił konkurs na”opracowanie projektu logotypu, który stanie się podstawą systemuidentyfikacji wizualnej”. Deklarowano wówczas wolę, by logo kojarzyło sięm.in. ze współpracą, nowoczesnością, ideą smart city, a także pokazywałopotencjał gospodarczy i intelektualny Metropolii.

Konkurs podzielono na dwa etapy. Do pierwszego z nichwpłynęło ponad 140 zgłoszeń. Ostateczny wybór nastąpił spośród propozycji,które zgłosili: Zofia Konarska PARA-BUCH, Walk with David, Wojciech Janicki,zespół wespół oraz Atelier Szeski Paweł Miszewski. Każdy z finalistów otrzymałpo 3 tys. zł nagrody. Zwycięzca dostał dodatkowe 17 tys. zł oraz propozycjęprzygotowania księgi znaku i systemu identyfikacji wizualnej GZM.(PAP)

Komentarze