TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Lion`s City E to nie pierwszy elektrobus MAN. 50 lat temu...
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.06.2020 19:00:05
Lions City E to nie pierwszy elektrobus MAN. 50 lat temu...

Przyszłość jest elektryzująca, ale przeszłość ... też! MAN w 1970 roku zaprezentował swój pierwszy autobus elektryczny.

Różnił się od aktualnej propozycji w postaci Lion's City E, ale łączyło je jedno napęd elektryczny!

Elektryczna historia

W 1970 roku MAN Truck & Bus - po dwóch latach rozwoju - zaprezentował swój pierwszy elektryczny autobus. Model 750 HO-M10 E powstał we współpracy z firmami partnerskimi RWE, Bosch i Varta. Jak pisała wówczas prasa, autobus miał "wnieść pozytywny wkład w branżę w zwalczanie zanieczyszczenia powietrza i hałasu na drogach śródmiejskich". Ze względu na stale rosnącą "falę motoryzacji", już wówczas nawoływano do poprawy jakości powietrza w miastach.

W styczniu 1971 r., czyli 11 miesięcy po prezentacji i po kompleksowych testach fabrycznych, MAN przekazał prototyp firmie transportowej w Koblencji na roczne testy. Elektryczny autobus, który obsługiwał trasę 7, był w stanie przewieźć 99 pasażerów i miał zasięg 50 kilometrów. Akumulatory były umieszczone w przyczepie i gwarantowały czas jazdy od dwóch do trzech godzin.

Druga jednoosiowa przyczepa z akumulatorami była gotowa do podmiany na pętli. Tym samym zapewniono stałą dostępność autobusu , a akumulatory można było ładować tanim prądem poza szczytem. Do czerwca 1971 r. pierwszy autobus elektryczny MAN przejechał około 6000 kilometrów i to bez żadnych poważnych awarii.

Elektryk na olimpiadzie

Pozytywne doświadczenie z Koblencji, zachęciły MAN do zastosowania elektrobusu podczas prestiżowych igrzysk olimpijskich w Monachium, gdzie sportowcy kursowali między parkiem olimpijskim a wioską olimpijską na pokładach dwóch autobusach elektrycznych i ośmiu autobusów na gaz ziemny. W 1972 roku! Pojazdy kursowały dziennie przez ok. 20 godzin, przewożąc najlepszych sportowców z całego świata na miejsce przeznaczenia - bezpiecznie i ekologicznie.

Dwa lata później, 15 października 1974 r., MAN przekazał pierwsze elektryczne autobusy do miasta Mönchengladbach. Ta, pojazdy drugiej generacji SL-E były w użyciu do 1979 roku. Nowe funkcje obejmowały zmodernizowane baterie, których pojemność została powiększona o 50 procent oraz przerobiony moduł przyczepy. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie zasięgu nawet do 80 kilometrów i wymiana akumulatorów przebiegała całkowicie automatycznie.

Takie pojazdy eksploatowane były w lokalnym transporcie publicznym również w Dusseldorfie i Frankfurcie nad Menem.

Potem - wraz z większą sprawnością silników diesla i niską ceną oleju napędowego – ta pionierska działalność została zawieszona. Teraz wracamy do niej po prawie 50 latach.

Zobaczcie MAN 750 HO-M10 E na filmie:



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
oldtimer
elektrobus
MAN

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....