TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Liniowy przetarg gmin spod Rzeszowa. Dużo wątpliwości
INFOBUS.PL - Opublikowano: 15.07.2019 17:00:57
fot. PKS Rzeszów

Trwa przetarg Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa na roczną obsługę linii autobusowych. Postępowanie jest dosyć ciekawe, ale tylko w zakresie ogólnego zamysłu. W szczegółach wygląda to bardzo kontrowersyjnie. I nie sposób zamknąć to w jednym artykule.

O przetargu pisaliśmy tutaj. Podkarpacki związek szuka na rok, który nie wcześniej niż od 1 grudnia zacznie obsługę 39 linii autobusowych. Związek udostępni mu w dzierżawę 39 już dostarczonych Iveco Crossway 10,8LE oraz 15 Autosanów SanCity 12LF, które dotrą na jesieni. Operator będzie musiał dodatkowo pozyskać jeszcze 30 autobusów, wobec których ZG PKS nie ma wygórowanych wymagań. Grunt by najstarsze spełniały przynajmniej normę Euro 3.

Netto czy brutto z zaliczką z biletów?
Kontrakt miałby przyjąć formułę netto. Oznacza to i potwierdza to umowa, że przychody z biletów trafiać będą bezpośrednio na konto operatora. Pewne zamieszanie może jednak powodować operowanie przez SIWZ pojęciem "stawki za wzkm". Może to błędnie sugerować niektórym, że chodzi o sposób wynagradzania operatora w formule brutto, w którym ten inkasuje przychód z biletów jako zaliczkę, o którą następnie są pomniejszane faktury na końcu okresu rozliczeniowego za wykonane przewozy.

Stąd też znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby operowanie pojęciem "dopłaty do wzkm". To jednak nie wszystko. Bo skoro mamy do czynienia z umową netto, a przepisy nakazują dokonywać opisu przedmiotu zamówienia w sposób wyczerpujący i przejrzysty to powinna być także podana informacja o dotychczasowych wpływach z biletów. Bez tego nie sposób określić precyzyjnie co należy zawrzeć w stawce dopłaty, a co może zostać pokryte ze sprzedaży biletów. Dyskusyjną kwestią jest ponadto obowiązek honorowania cennika ustalanego przez ZG PKS, ale o ryzykach z tego tytułu przy innej okazji.

Ile najmniej będzie do wyjeżdżenia?
Kolejna kwestia to praca eksploatacyjna. ZG PKS wskazał, że szacuje roczne zapotrzebowanie na przewozy na poziomie ok. 4 800 000 wzkm. W założeniach rozkładów jazdy wskazano orientacyjne przebiegi miesięczne na poszczególnych liniach. Zakładając, że wyliczono je na zasadzie średniej arytmetycznej to wychodzi, że w grę wchodzą przewozy w wymiarze 4 634 712 wzkm, a więc o 3,5% mniej w stosunku do wskazanego wyżej nominału. 

Nie jest to duży spadek w dół, ale wydaje się, że w SIWZ powinny być wskazane "widełki" w jakim zakresie związek może zwiększyć lub zmniejszyć przewozy. A już najbardziej optymalnie byłoby, gdyby pracę eksploatacyjną określono w sposób wprost wskazujący minimalną liczbę wzkm na kontrakcie.

Rozkłady, czyli coś z kontraktu na zarządzanie
Wspomnieliśmy o rozkładach jazdy, ale nie to, że rzeszowski kontrakt prócz formuły netto zawiera jeszcze jedną rzecz, która w Polsce jest wręcz niespotykana w przewozach autobusowych, ale za to dosyć popularna w zachodniej Europie. Chodzi o elementy tzw. kontrakt na zarządzanie, w którym prócz przewozów operator wykonuje część albo wręcz całość obowiązków, które spoczywają na organizatorze komunikacji.

Jednym z nich jest konstruowanie rozkładów jazdy w oparciu o wytyczne ZG PKS. I taki też jest jeden z załączników do SIWZ. W sposób bardzo ogólny opisuje jakie funkcje mają spełniać poszczególne linie, jakie relacje obsługiwać, ile wzkm to pochłonie w skali miesiąca i w których przypadkach należy przy doborze godzin kursów kierować się potrzebami określonych grup pasażerów.

Ale zabrakło wskazania, na których przystankach obowiązkowo będzie się musiał zatrzymywać przewoźnik. A to o tyle ważne, że ten na siebie bierze obowiązek płacenia za udostępnienie mu przystanków na związkowych liniach. Jest co prawda ogólna wzmianka "że w planowanych rozkładach jazdy należy uwzględniać wszystkie dostępne dla operatorów przystanki komunikacyjne znajdujące się na trasie przejazdu na terenie poszczególnych gmin oraz Miasta Rzeszowa." Wydaje się, że mija się to z celem, gdyż to w interesie operatora będzie opracowanie jak najbardziej optymalnej oferty przewozowej, m.in. uwzględniającej to, że nie wszystkie przystanki oznaczają zawsze wymianę pasażerów. Mówimy przecież o komunikacji stricte podmiejskiej, a więc siłą rzeczy nastawionej w zasadzie na dwie dominujące grupy pasażerów.

Wreszcie przed startem przewozów oraz każdorazowo po zmianie operator będzie musiał przedstawiać nowe rozkłady do akceptacji związku. SIWZ nie reguluje bowiem w jakim zakresie ZG PKS może je zmienić np. powodując większe koszty po stronie operatora. A to bardzo ważne, bo zlecając przewoźnikowi tworzenie rozkładów związek teoretycznie daje furtkę do pewnych działań pozwalających na optymalizację obsługi.

W SIWZ także nie wspomniano po czyjej stronie będzie leżał obowiązek administracyjnego zgłoszenia przewozów. Należy więc przyjąć, że operator będzie musiał sam pozyskiwać zezwolenia, a także sam każdorazowo informować o ewentualnej zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem odpowiedni organ. Fakt, że każda zmiana wiąże się z konieczną akceptacją związku powoduje, że proces ulega wydłużeniu.

Kary
Kolejny słaby punkt rzeszowskiego przetargu to kary umowne. Kontrakt bowiem przewiduje cztery typy sankcji:

  • 2000 zł - za każdy niezrealizowany kurs lub niezatrudnienie określonego w umowie personelu na umowach o pracę
  • 1000 zł - za każdy innych przypadek naruszenia umowy
  • 5000 zł - za wypowiedzenie umowy przez zamawiającego z przyczyn leżących po stronie wykonawcy
  • odszkodowanie za szkody wyrządzone na majątku, który operatorowi w dzierżawę przekaże ZG PKS
Najbardziej kuriozalna jest z karami w drugiej grupie. SIWZ bowiem nie wyjaśnia, choćby przykładowo, co znaczy "każdy innych przypadek naruszenia umowy". Powinien być więc chociaż przykładowy katalog, który jasno będzie wskazywał za co przewoźnik może spodziewać się noty obciążeniowej. To ważne, bo przecież stanowi jeden z elementów wyceny ryzyka kontraktowego. Przy obecnym brzmieniu umowy tak naprawdę nie wiadomo za co dokładnie można zostać ukaranym. Kwestia ta wymaga więc pilnego doprecyzowania.

Podsumowując...
To tylko część z kontrowersyjnych i źle skonstruowanych elementów tego przetargu. Są jeszcze kolejne, jednak w ich przypadku będziemy mogli nawet pokusić się o przeliczenie pewnych kosztów na wzkm. Ciężko bowiem nie odnieść wrażenia, że ZG PKS przygotowywał ten przetarg "na kolanie" i pod presją czasu. A to nie świadczy dobrze.

Zanim jednak wrócimy do kolejnych zagadnień związanych z tym postępowaniem kierujemy do naszych czytelników pytanie. Jak myślicie- ile może kosztować miesięczna dzierżawa jednego autobusu? O tym też wspomnimy w następnym artykule.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZG PKS
Iveco
Autosan
używane
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....