TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kto zaprojektuje polski e-Bus? Ursus czy Solaris?
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 24.10.2017 19:06:55 23 komentarze
Kto zaprojektuje polski e-Bus? Ursus czy Solaris?

Do końca roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosi przetarg na prototypowanie bezemisyjnego autobusu w programie "Bezemisyjny transport publiczny" - poinformował w piątek, 20 października 2017 r. podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Piotr Dardziński.

Do programu przystąpiło 23 polskich miast i organizator komunikacji miejskiej w centralnej części woj. śląskiego (KZK GOP), który zrzesza kolejnych 29 gmin. Łącznie zadeklarowały, że w razie skutecznego wytworzenia zamówionych przez NCBR pojazdów kupią ich łącznie ok. 600.

W piątek, 20 października, przedstawiciele NCBR, nadzorującego tę agencję Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, oraz zainteresowanych samorządów opowiadali o programie na konferencji prasowej podczas 7. Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.

Jak mówił wiceminister nauki Piotr Dardziński, program bezemisyjnego transportu publicznego wpisuje się w jeden ze strategicznych programów rządu dotyczący elektromobilności. Jest przy tym jego wyjątkowym elementem. "Wyjątkowość polega na tym, że rząd (…) reprezentowany przez resort nauki, który nadzoruje NCBR, uruchamia projekt przygotowania bezemisyjnego transportu, który ma odpowiadać na konkretne potrzeby użytkowników" - wskazał.

-"Użytkownicy otrzymują produkt zaprogramowany według ich potrzeb, rząd finansuje ten projekt, a agencja, która ma kompetencje technologiczne, aby go zewaluować, przeprowadza cały proces. To jest sytuacja wyjątkowa: jej skutkiem ma być wygodny dla pasażerów produkt, który ma być łatwy w obsłudze i serwisowaniu, aby nie generował wysokich kosztów, ale – co najważniejsze – jest bezemisyjny, czyli gwarantuje szczególnie dużym metropoliom ochronę środowiska" - uściślił.

Wiceminister podkreślił też rewolucyjność formuły finansowania: kwota 100 mln zł przeznaczona na etap projektowania autobusu kierowana jest w formule partnerstwa innowacyjnego. To pierwsze w Polsce zastosowanie tej możliwości – przewidzianej w Prawie o zamówieniach publicznych.

Stawką 600 sztuk

-"NCBR, posiadając dane techniczne potrzeb użytkowników końcowych, przygotuje teraz przetarg oraz przeprowadzi go. Czyli państwo są zwolnieni z całej mitręgi biurokratycznej, ale także technologicznej" - zwrócił się do samorządowców Dardziński.

Zaakcentował także konkretność przedsięwzięcia: ściąga ono ryzyka z przedsiębiorców i samorządowców i jest realizowane zgodnie z harmonogramem. "Już do końca roku NCBR ogłosi przetarg, którego efektem będzie prototypowanie autobusów, które zostaną następnie sprzedane samorządom - zamówienie jest w wysokości 600 sztuk" - przypomniał wiceminister NiSW.

Wicedyrektor NCBR prof. Aleksander Nawrat wskazał, że miasta zamawiają produkt, którego jeszcze nie ma – o wydyskutowanych właściwościach. Na tej podstawie wypracowano wspólne wymagania techniczne i podpisano wstępne porozumienia – ze zobowiązaniami miast do zakupu autobusów ze wsparciem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

"To, na co obecnie czekamy i nad czym pracujemy, to umowa trójstronna między NFOŚiGW, miastami i NCBR. Każdy z tych podmiotów bierze na siebie pewną odpowiedzialność" - wskazał Nawrat.

Wyjaśnił, że w przypadku miast jest to wykreowanie rynku wstępnego, w przypadku NFOŚiGW - ubezpieczenie ryzyka zakupu tych wozów jako nowych, czysto polskich produktów w postaci dofinansowania (dla KZK GOP ma to być poziom 60 proc.). NCBR dba natomiast, aby w transparentny sposób wyłonić wykonawców, którzy są w stanie taki autobus stworzyć.

Nie tylko autobus

Wicedyrektor agencji zastrzegł też, że projekt obejmuje nie tylko sam autobus, ale też infrastrukturę do ładowania. "Prowadzimy tu dość szerokie konsultacje z Urzędem Dozoru Technicznego, z Ministerstwem Energii, z Polskimi Sieciami Energetycznymi, z operatorami, aby maksymalnie uprościć i wprowadzić określony standard infrastruktury ładowania" - zaznaczył.

Prezydent Katowic Marcin Krupa ocenił w piątek, że program wpisał się już w dyskusję, którą powinny podejmować właśnie miasta – jak zrównoważyć transport miejski pod względem ekonomicznym, pod względem stosowania odpowiednich środków transportu, a także pod kątem ekologicznym.

Przewodniczący Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Roman Urbańczyk zaakcentował, że z perspektywy samorządów to "rzecz nowa, pierwsza i jedyna, że rząd chce działać w kierunku transportu publicznego". "To rzecz naprawdę duża; tym lepiej byłoby, żeby zakończyła się sukcesem i żebyśmy mogli ją rozwijać. Bo to dobre rozwiązanie" - ocenił.

Urbańczyk wskazał też, że choć w KZK GOP zrzesza się 29 gmin, wszystkie są też w nowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w której współpracuje ich 41. "Jest taka możliwość, że program będzie na pewnym etapie realizował KZK GOP, a potem metropolia, bądź będzie jakiś inny scenariusz" - zasygnalizował.

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy

-"To znaczy, że mamy innowacyjną technologię, która zapewnia i realizuje potrzeby ludzi, państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, który kreuje nowy produkt oraz branżę, która ten produkt będzie wytwarzała. To jest to, do czego powinny służyć innowacyjne projekty" - podkreślił w piątek w Katowicach wiceminister Dardziński.

"W taki właśnie sposób powinniśmy wydawać środki, które mamy przeznaczone na to, żeby wyprzedzać. Bo bardzo byśmy chcieli, aby polskie miasta nie były tymi, które naśladują czy doganiają miasta, które już dzisiaj wprowadzają rewolucje w swoim systemie, ale żeby ta rewolucja dokonywała się w Polsce, żebyśmy byli liderami tego procesu" - zadeklarował.

23 miasta

Na koniec przypomnimy, że NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-bus
elektrobus
NCBR
  • CNG GAN – 24.10.2017

    Haha czytając ten tekst nasuwa mi się tylko jedna myśl;) tylko i wyłącznie 600 autobusów jest w stanie wyprodukować Solaris; ) Ale NCBR strzelilo Ursusowi w kolano ;)

  • TYLKO URSUS – 24.10.2017

    A może ten projekt będzie trwał 100 lat i Ursus się wyrobi ;)

  • Candy – 24.10.2017

    Ja wybrałam - to Ursus.

  • MPK – 24.10.2017

    Ten program tylko dlatego funkcjonuje zw niejaki PAN Michał z NCBR zajmuje się tym w logiczny sposób. Pozostałe procesory to porażka intelektualnie operacyjnie.

  • MPK – 24.10.2017

    Ten program tylko dlatego funkcjonuje zw niejaki PAN Michał z NCBR zajmuje się tym w logiczny sposób. Pozostałe procesory to porażka intelektualnie operacyjnie.

  • Płacić podatki w Polsce – 24.10.2017

    Ktoś kto wyprowadza zyski w postaci dywidend na Cypr (chodzi oczywiście o Solarisa) powinien być od razu skreślony z dotacji rządowych. NIE DLA CWANIACTWA!!!

  • pol – 24.10.2017

    Ursus powinien skoncentrować się tylko na elejtryki

  • Strażak sam – 24.10.2017

    Tylko na traktorach

  • Ursus najlepszy – 24.10.2017

    Wiadomo że Ursus. Tylko Ursus. Bo jest najlepszy!

  • kolejny super pomysl na super sukces – 24.10.2017

    To nie forum rolnicze chłopaki zejdzie na ziemię. Solaris nie potrzebuje żadnych dotacji żeby wyprodukować 600 autobusów i sprzedać po cenie rynkowej, a nie uzgadniac z jakimś ministrem cenę. Czemu nikt nie pisze o Autosanie? Przecież rząd pana ministra podobno uratował ta fabrykę. Kiedyś produkowała tysiące autobusów?

  • Greg – 25.10.2017

    A gdzie AUTOSAN ?

  • CNG FAN – 25.10.2017

    Nikt nie pisze o autosanie bo oni nie mają jeszcze elektryka więc ciężko będzie złożyć ofertę :(

  • ! – 25.10.2017

    Buahahahahahahahhaa - śmiech na sali z traktorzystami. Myślą, że takie gów** będzie jeździć po naszych miastach. Nigdy w życiu, tylko Solaris!

  • japierdziu – 25.10.2017

    Czy mogę grzecznie zapytać grzecznie czy zmany jest autor konceptu ze zdjęcia na gorze ?Jeszcze rozumiem, ze wyszło to spod ręki jakiemuś studentowi, ale kto o zdrowych zmyslach dopuścił do publikacji ? 2 kabiny ? Po prostu nie do wiary.

  • ttt – 26.10.2017

    @płacic podatki w PolsceTwój prymityw przeraża jak myślisz gdzie płacone są składki emerytalne zdrowotne od tych 2500 ludzi zatrudnionych w Solarisie na CyprPodatek CIT i VAT Lepiej oszukiwać na akcjach jak Ursus to jest OkGratuluje myślenia

  • Gen. Zawadzki – 27.10.2017

    W ramach kompromisu powinna powstać markaURSALISWidzę to pojednanie na InfobusieA Tymczasem! Niech wygra elektro YUTONG

  • JaGdamsk – 28.10.2017

    Solaris produkuje autobusy a Ursus zabaweczki z plastiku ktore rozpadaja sie po 2-3 latach.

  • haha – 29.10.2017

    @up: chciałeś napisać po roku ;-)

  • haaa – 30.10.2017

    @up: chciałeś napisać po drodze z fabryki do klienta ;-)

  • hehe – 31.10.2017

    @up: chciałeś napisać w bramie zakładu

  • Czesław53 – 21.11.2017

    Świetne wieści, oby branża transportowa rozwijała się prężnie, chętnie przyłożyłbym cegiełkę do tego sukcesu, są tego warci. Niezależnie, która z tych firm go zaprojektuje, będzie to milowy skok w historii polskiej technologii. Być może doczekamy się czasów, kiedy większość przewoźników zaadaptuje takie rozwiązania i będziemy się poruszać wyłącznie za pomocą takich pojazdów - czemu by nie? Jestem za i zastanawiam się kiedy mój lokalny przewoźnik http://www.autokarwarszawa.pl/ wprowadzi podobne udogodnienia, gorąco trzymam kciuki.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....