TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kto przewiezie harcerzy w Gdańsku? Jest problem
INFOBUS.PL - Opublikowano: 17.07.2018 15:30:56
fot. gdansk.pl

Gdański Zarząd Transportu Miejskiego w ubiegłym tygodniu otworzył oferty w przetargu na przewozy okazjonalne w trakcie zlotu harcerzy z ZHP na Wyspie Sobieszewskiej. Urzędnicy nie mogą być jednak zadowoleni. Czy można było lepiej przygotować postępowanie?

Przetarg obejmował wykonanie przez 11 dni w okresie od 6 do 16 sierpnia przewozów specjalnych w wymiarze łącznym ok. 62 500 wzkm. Postępowanie podzielono na pięć części o wielkości od 7 500 do 12 500 wzkm. ZTM chciał wyłonić przewoźników, którzy podstawią 25 autobusów, w tym 22 przegubowe, które prowadziliby kierowcy zatrudnieni na umowach o pracę.

Wymogi wobec pojazdów nie były wygórowane. Urzędnicy chcieli autobusów całkowicie niskopodłogowych, nie starszych niż z 2004 roku i wyposażonych w klimatyzację. Do każdej części tabor został przypisany w następujący sposób: trzy pakiety po 5 autobusów przegubowych, jeden z 7 autobusami przegubowymi oraz jeden na trzy autobusy standardowe.

Na oferty ZTM czekał do 12 lipca. Kwota przeznaczona na wykup przewozów w poszczególnych pakietach przewidywała stawkę na poziomie ok. 8 zł/wzkm netto za kursy autobusami przegubowymi i 7,41 zł/wzkm netto w przypadku solówek. Urzędnicy mogą jednak być rozczarowani.

W przetargu złożono tylko jedną ofertę, obejmującą obsługę 3 autobusami standardowymi pakietu na 7500 wzkm. Propozycja gdańskiego PKS, który zlecenie chciałby obsłużyć trzema MAN-ami A21 Lion's City opiewa na 62 937 zł brutto. Daje to stawkę jednostkową w wysokości 7,77 zł/wzkm netto. To powyżej szacunków gdańskich urzędników. Jednak to najmniejszy problem. Najbardziej zastanawiające powinno być tak nikłe zainteresowanie przetargiem. Co mogło być jego przyczyną?

ZHP szacuje, że na zlot do Gdańska przybędzie około 15 tysięcy harcerzy. Trzy autobusy to zbyt mało, żeby zapewnić im dojazd na oddaloną o niemal 20 km od centrum miasta Wyspę Sobieszewską. Jak z tym problemem zamierza sobie poradzić gdański organizator transportu? Teoretycznie mógłby zlecić to zadanie Gdańskim Autobusom i Tramwajom. Ta jednak od miesięcy boryka się z brakiem kierowców i sprawnych autobusów, który poskutkował awaryjnym zatrudnieniem podwykonawców w postaci PKS Gdańsk, BP Tour, a także przyspieszonym wejściem wakacyjnego rozkładu gdańskiej komunikacji miejskiej. ZTM mógłby także zlecić to zadanie BP Tour, który jednak już dziś przewoźnik z lubelskiego obsługuje linie GAiT i praktycznie wykorzystuje w pełni posiadany tabor miejski.

Pokazaliśmy też dokumenty przetargowe jednemu z prywatnych przewoźników spoza Pomorza. Chcący zachować anonimowość przedstawiciel firmy stwierdził, że za takie pieniądze żaden z przewoźników spoza Trójmiasta nie będzie w stanie zrealizować zadania. Nikt nie zatrudni też ponad 50 kierowców na umowę o pracę tylko dla tego zlecenia.

Ocenił także, że na Pomorzu nie ma wykonawców mogących obsłużyć zamówienie autobusami wymaganymi przez ZTM Gdańsk. Nikt nie posiada w swojej rezerwie kilkunastu autobusów przegubowych.

Zdziwił się także, że gdański organizator nie poradził sobie z zamówieniem transportu na Zlot ZHP (25 pojazdów) w sytuacji, gdy sąsiedni Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni z sukcesem potrafi corocznie zapewnić ponad 80 autobusów do obsługi festiwalu Open'er. W tym roku była to cała paleta autobusów z Trójmiasta i okolic. A nawet zdarzyła się ciekawostka w postaci zabytkowego, słynnego Kultowego Ikarusa należący do jednego z miłośników komunikacji miejskiej. Dzięki temu pojazdy obsługujące Open'era odjeżdżały z przystanków nawet co kilkadziesiąt sekund. Co ciekawe, to właśnie Kultowy Ikarus cieszył się największym powodzeniem wśród uczestników festiwalu.

Pozostają pytania: dlaczego gdański ZTM nie skorzystał z doświadczenia swojego gdyńskiego odpowiednika i np. odpowiednio nie zmniejszył wymogów w przewozach związanych z obsługą imprezy masowej? Czy gdański ZTM nie wie, jakimi autobusami dysponują okoliczni przewoźnicy? A może liczył na udział dużych wykonawców spoza Pomorza? Jeśli tak, to popełniono błąd jeszcze na etapie przygotowywania przetargu. Do rozpoczęcia zlotu ZHP pozostały niecałe 20 dni. Będziemy obserwować, jak ostatecznie rozstrzygnie się ta sprawa.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZTM Gdańsk
PKS Gdańsk
używane

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....