TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kto po PKM Jastrzębie obsłuży linie w Czerwionce-Leszczynach?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 19.02.2019 14:00:49
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju prowadzi przetarg na pięcioletnią obsługę kilku linii autobusowych. Obecnie obsługuje je jastrzębski PKM, nad którym zawisły czarne chmury. Otwarcie ofert tuż tuż, więc pora się bliżej przyjrzeć zmianom SIWZ.

Przypomnijmy, że od pierwszych dni stycznia MZK szuka operatora na liniach obejmujących obszar gminy Czerwionka – Leszczyny oraz częściowo Żor. Chodzi w sumie o dwanaście połączeń oznaczonych jako 307, 308A, 308B, 308C, 309, 310, 311A, 311B, 311C, 312, 312A i 313. Nowy kontrakt na ich obsługę będzie obowiazywał przez pięć lat, od 1 kwietnia 2019 r. do końca marca 2024 r. 

Praca eksploatacyjna ma wynieć ok. 890 000 wzkm, co oznacza ok. 4,45 mln wzkm w takcie obowiązywania umowy. Jastrzębski związek zastrzegł jednak, że wolumen ten może ulec zmniejszeniu o 10% lub zwiększeniu o 20%. A to oznacza, że operator ma zagwarantowane zamówienie przewozów na poziomie nie mniejszym niż nieco ponad 4 mln wzkm.

Przewozy mają być realizowane przynajmniej 15 autobusami, które muszą spełniać przynajmniej normę Euro 5. Ponadto w terminie do 25 marca powinny być zostać one okazane do oglądzin przez MZK pod kątem weryfikacji spełnienie minimalnych warunków SIWZ.

Najwięcej, bo 14 sztuk ma być typu B. Mają to być w pełni niskopodłogowe pojazdy o maksymalnej długości do 12,5 m z min. dwoma wejściami na pokład i pojemności powyżej 80 miejsc. Autobusy mają być nie starsze niż z 2013 roku. Pojazdy muszą być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy min. 30 kW oraz posiadać min. sześć okien przesuwnych.

Do tego dojdzie jeden autobus typu C. Będzie to pojazd o minimalnej długości 7,5 m i pojemności co najmniej 35 miejsc. W przeciwieństwie to taboru B moze być o rok starszy, czyli wyprodukowany nie wcześniej niż w 2012 roku. Ponadto nie musi być całkowicie niskopodłogowy. Związek oczekuje, że niska podłoga będzie stanowiła min. 35% powierzchni przewidzianej dla pasażerów stojących. Autobus musi mieć przynajmniej dwa okna przesuwne oraz klimatyzcję o mocy min. 11 kW.

Wszystkie autobusy muszą być wyposażone w trzy zewnętrzne wyświetlacze diodowe o wysokiej rozdzielczości. Dodatkowo w terminie do 14 kwietnia operator będzie musiał zainstalować w pojazdach urządzenia przekazane przez MZK. Będą to m.in. kasowniki, autokomputery i bileterki.

Waloryzacja dalej wsteczna
Co ważne korekcie uległ wzór waloryzacji, co było cześciowym przychyleniem się do wniosku jednego z potencjalnych oferentów. Jednak nie da się ukryć, że nie jest to zmiana, która by go ucieszyła. Waloryzacja dalej składa się trzech elementów. W 20% odpowiada za nią roczny wskaźnik zmiany ceny oleju napędowego wg. danych Urzędu Statystycznego z Katowic. 40% to z kolei inflacja. Pozostałe 40% to zmiana wynagrodzenia minimalnego. Wcześniej ostatni ze wskaźników opierał się na rocznej zmianie średniego wynagrodzenia wg. GUS.

Niestety dalej mamy do czynienia z waloryzacją wsteczną. Pierwsza zostanie przeprowadzona w październiku tego roku. Nowa stawka dla operatora będzie obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Niestety- co nie jest przychylne dla przewoźników- zostanie ona dokonana w oparciu o wskaźniki z 2018 r.

Kolejna zmiana dotyczy kryteriów oceny ofert. Cena dalej ma 60% wagi. Do 30% można zdobyć za zadeklarowanie wprowadzenia do ruchu autobusów wyprodukowanych między 2017 a 2019 r. Pozostałe 10% z kolei MZK przyzna w przypadku pojazdów z mechaniczną klimatyzacją.

Kto powalczy?
Operator ma zagwarantowany bardzo niski poziom pracy eksploatacyjnej (53 400 km przebiegu rocznie na autobus). Konstrukcja waloryzacji również nie sprzyja uzyskaniu w teorii niskiej stawki początkowej. Warto jednak pamiętać, że to Śląsk, a tam pewne oczywiste zasady stają się fikcją.

Kto więc powalczy o nowe zlecenie jastrzębskiego związku? Wydaje się, że PKM raczej możemy skreślić z powodu ostatnich kłopotów spółk i decyzji o jej likwidacji. Zostaje Warbus, który być może spróbuje zwiększyć swój stan posiadania na sieci MZK. I nie zapominajmy jeszcze o śląskich przewoźnikach, których cechami charakterystycznymi jest duża nieprzewidywalność i zdolność do podejmowania szybkich decyzji. Wszystko się powinno jutro wyjaśnić.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
MZK Jastrzębie-Zdrój
PKM Jastrzębie-Zdrój
Warbus
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....