TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kto ile chce zarobić w przetargu NCBiR? Sprawdzamy ceny
INFOBUS.PL - Opublikowano: 28.11.2018 15:10:29 3 komentarze
fot. Ursus

Trwa najważniejszy etap gigantycznego przetargu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na dostawę autobusów elektrycznych. Naukowcy sprawdzają trzy oferty, które im przedstawiono w tej części postępowania. My przyglądamy się cenom jednostkowym pojazdów, które zaproponowali oferenci.

Przypomnijmy, że gigantyczny przetarg na dostawę nawet 1082 elektrobusów dla polskich miast został ogłoszony na początku tego roku. Ogólnie rzecz ujmując przedmiotem zamówienia jest opracowanie i dostawa typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnych. Mają do być autobusy klasy MIDI- do 77 sztuk, MAXI- do 543 sztuk i MEGA- nawet 458 "elektryków". Elektrobusy muszą być przystosowane do ładowania baterii prądem zmiennym przez gniazdo zgodne ze standardem IEC 60309, a także prądem zmiennym i stałym w najnowszej wersji standardu Combined Charging System (CCS). Dodatkowo pojazdy nie mogą posiadać ogrzewania, które byłoby opartych na piecach emitujących wskutek spalania gazy cieplarniane i cząstki stałe.

Do kwalifikacji na pierwszy etap konkursu zgłosiło się dziewięć podmiotów. Przez tą rundę przetargu przeszło osiem aplikacji. Wśród pozytywnie zweryfikowanych wniosków mieliśmy m.in. aplikacje przedstawione przez Autosana, Volvo, Medcom, Solarisa i Ursusa. Drugi etap postępowania, w którym zakwalifikowane podmioty miały przedstawić wstępne oferty cenowe ruszył pod koniec sierpnia.

21 listopada zainteresowani mieli czas na przedstawienie swoich propozycji. I można było poczuć pewien niedosyt. NCBiR otrzymał tylko trzy oferty. Nie było wśród nich wskazywanych na faworytów Solarisa i Volvo. Producent z Bolechowa dosyć szeroko wyjaśnił motywy, którym się kierował nie decydując się na przystąpienie do drugiej rundy przetargu. Z kolei Volvo dyplomatycznie odmówiło komentarza.

Karty na stół

Budżet NCBiR wyniósł 3 119 956 500 PLN brutto. Przy czym naukowcy maksymalne ceny jednostkowe poszczególnych typów elektrobusów oszacowali na:

  • MIDI - 1 800 000 PLN netto
  • MAXI - 2 000 000 PLN netto
  • MEGA - 2 200 000 PLN netto

Na przedstawienie ofert zdecydowały się trzy podmioty, z których tylko jeden zmieścił się w szacunkach o włos, a inny przedstaił propozycję na tym samym poziomie co kosztorys naukowców. Ale po kolei.

Najdroższym oferentem jest konsorcjum pod wodzą Autosana oraz partnerujących mu firm WB Electronics z Ożarowa Mazowieckiego, Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Maszyn "OBRUM" z Gliwic i Intytutu Elektrotechniki z Warszawy z ceną całkowitą 5 170 031 448 PLN brutto. Daje to następujące ceny jednostkowe za poszczególne typy elektrobusów:

  • MIDI - ok. 3 311 322 PLN netto
  • MAXI - 3 497 800 PLN netto
  • MEGA - 4 473 800 PLN netto

Najtańsza jest Politechnika Śląska z ceną całkowitą 3 119 951 479,14 PLN brutto. W przypadku tej oferty mamy następujące ceny jednostkowe za elektrobusy:

  • MIDI - ok. 1 847 322 PLN netto
  • MAXI - ok. 1 951 219 PLN netto
  • MEGA - ok. 2 731 706 PLN netto

Ostanim oferentem jest konsorcjum URSUS BUS, w skład którego wchodzą Ursus BUS , Ursus, Zakład Elektroniki Przemysłowej Enika z Łodzi, Innovative Trade and Product Strategies z o.o. z Wrocławia i ITM Poland S.A z Zielonej Góry z ceną całkowitą 3 119 956 500 PLN brutto. Ceny jednostkowe w przypadku tej propozycji wyglądają następująco:

  • MIDI - ok. 1 800 000 PLN netto
  • MAXI - 2 000 000 PLN netto
  • MEGA -2 800 000 PLN netto

Co wiemy?
Ceny jednostkowe w ofertach Politechniki Śląskiej i konsorcjum pod wodzą Ursusa są dosyć zbliżone do obecnych cen rynkowych, co może budzić pewien niepokój jeśli zestawimy je z ogromnymi oczekiwaniami NCBiR. Paradoksalnie to propozycje cenowe konsorcjum na czele z Autosanem wydają się być dosyć obiecujące. Być może przesadzono trochę z szacowaniem ryzyka, ale kto wie czy nie powinno być to potraktowane jako ważny znak.

Oczywiście warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. W najtańszych oferta znakomita większość nie pokrywa się z cenami jednostkowymi, które przyjął NCBiR. Jedynie Politechnika Śląska "wstrzeliła się" w budżet ze swoimi solowymi elektrobusami. Pewne wnioski pora więc wyciągnąć. Niekoniecznie pozytywne.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
NCBiR
Autosan
Ursus
Politechnika Śląska
elektrobus
  • solaris150 – 28.11.2018

    Jaki autobus prezentuje Politechnika ?

  • Aurelia – 02.12.2018

    Ursus za wszelką cenę szuka zbytu dla Swoich autobusów i liczy na zamówienia rządowe. Natomiast w Autosanie jeszcze daleko do opracowania autobusu elektrycznego. Budżet NCBiR skrojony na miarę średnich cen rynkowych, ale wymogi chyba mocno odbiegają od rynkowych.

  • solaris150 – 05.12.2018

    @Aurelia proponuję zaznajomić się z ofertą Autosana a potem pisać na forum. Autosan ma już w swojej ofercie elektrobusa.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....