Kraków będzie miał 28 elektrobusów. Solaris zaakceptowany

infobus
15.10.2020 17:00
0 Komentarzy

15 października września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnew Krakowie dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w powtórzonym przetarguna zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanychenergią elektryczną.

MPK Kraków nie miało za dużo roboty z tym wyborem, bo w tym postępowaniuwpłynęła tylko jedna oferta, ale formalnościom musi stać się zadość.

Do dwóch razy sztuka

Przypomnijmy, że pierwszym podejściu – MPK Kraków otrzymało takżejedną ofertę i także od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyćdo Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 Electric w cenie 2.425.600 PLNnetto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.212.800 PLN netto.

Do tegowielkopolski producent dokładał ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie72.400 PLN netto oraz 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24m-ce gwarancji na ładowarkę. Łącznie oferta opiewała na sumę 3.072.540 PLNbrutto / 2.498.000 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego wynosił 3.075.000PLN brutto, czyli w zasadzie powinno być po temacie, ale …. oferta zostałaodrzucona z przyczyn formalnych, a cała zamówienie anulowane z powodu brakuważnych ofert.

Powtórka, czyli deja vu

Za drugim podejściem MPK Kraków również otrzymało jednąofertę – również od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć doKrakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 electric w cenie 2.498.000,00 złnetto / 3.072.540,00 zł brutto. Tym razem jednak jednostkowa u18 electricwynosi 1.204.188 PLN netto, czyli jest o 8 412 PLN netto … niższa niżostatnio.

Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę odEkoenergetyki (60 kW) w cenie 89 624 PLN netto (czyli o 17 224 PLN netto drożejniż ostatnio) plus 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-cegwarancji na ładowarkę.

Z kolei kwota, jaką zamawiający przeznaczył na ten zakup to 3.075.000PLN brutto, co oznacza, że Solaris zmieściła się w punkt w krakowskim budżeciei MPK nie miało żadnych problemów, aby wybrać ofertę wielkopolskiego producenta.

Co chciał Kraków?

Podobnie jak w pierwszym zamówieniu, dwa elektrobusy mogąbyć fabrycznie nowe, ale MPK dopuszcza także używane konstrukcje. W tymzakresie przewoźnik stawia warunki:

  • pojazdy nie mogą być starsze niż 2015,

  • ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,

  • wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tegosamego producenta;

  • posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystykązewnętrzną i wewnętrzną;

  • zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiskakierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;

  • mają ten sam typ urządzeń magazynujących energięelektryczną (akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),

  • przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolowągłowicą pantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jestzobowiązany do wymiany głowic na czteropolowe.

Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnejładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanejdo każdego oferowanego autobusu.

Pojazdy …. już są

Zgodnie z przetargiem pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy -stawić się, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli naterenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Tak naprawdę jednak to zamówione autobusy … już są w Krakowie. I to od dłuższego czasu – na wypożyczeniu. Zgodnie z najnowszym zamówieniem zostaną one odkupione od Solarisa, jednak nie zwiększą liczbowo elektrycznej floty.

Przypomnijmy, że MPK ma już w sumie 28 autobusówelektrycznych, w tym pięć przegubowych.

To się niebawem zmieni. Do Krakowa w przyszłym roku trafi 50nowych autobusów elektrycznych, których zakup jest realizowany w ramachprojektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek o dofinansowanie ich zakupuspełnił wymagane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych kryteria ocenyi uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dzięki czemu MPK zyska ok. 110 mln złdotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji. Autobusy z tego projektu będąwykorzystywane na czterech liniach – 144, 173, 179 i częściowo 503 kursujących przezAleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane sąnajwiększe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będąmieć do dyspozycji 78 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całegotaboru MPK.

Komentarze