Kraków będzie miał 28 elektrobusów. Solaris zaakceptowany
15 października września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnew Krakowie dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w powtórzonym przetarguna zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanychenergią elektryczną.
MPK Kraków nie miało za dużo roboty z tym wyborem, bo w tym postępowaniuwpłynęła tylko jedna oferta, ale formalnościom musi stać się zadość.
Do dwóch razy sztuka
Przypomnijmy, że pierwszym podejściu – MPK Kraków otrzymało takżejedną ofertę i także od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyćdo Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 Electric w cenie 2.425.600 PLNnetto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.212.800 PLN netto.
Do tegowielkopolski producent dokładał ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie72.400 PLN netto oraz 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24m-ce gwarancji na ładowarkę. Łącznie oferta opiewała na sumę 3.072.540 PLNbrutto / 2.498.000 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego wynosił 3.075.000PLN brutto, czyli w zasadzie powinno być po temacie, ale …. oferta zostałaodrzucona z przyczyn formalnych, a cała zamówienie anulowane z powodu brakuważnych ofert.
Powtórka, czyli deja vu
Za drugim podejściem MPK Kraków również otrzymało jednąofertę – również od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć doKrakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 electric w cenie 2.498.000,00 złnetto / 3.072.540,00 zł brutto. Tym razem jednak jednostkowa u18 electricwynosi 1.204.188 PLN netto, czyli jest o 8 412 PLN netto … niższa niżostatnio.
Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę odEkoenergetyki (60 kW) w cenie 89 624 PLN netto (czyli o 17 224 PLN netto drożejniż ostatnio) plus 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-cegwarancji na ładowarkę.
Z kolei kwota, jaką zamawiający przeznaczył na ten zakup to 3.075.000PLN brutto, co oznacza, że Solaris zmieściła się w punkt w krakowskim budżeciei MPK nie miało żadnych problemów, aby wybrać ofertę wielkopolskiego producenta.
Co chciał Kraków?
Podobnie jak w pierwszym zamówieniu, dwa elektrobusy mogąbyć fabrycznie nowe, ale MPK dopuszcza także używane konstrukcje. W tymzakresie przewoźnik stawia warunki:
-
pojazdy nie mogą być starsze niż 2015,
-
ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,
-
wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tegosamego producenta;
-
posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystykązewnętrzną i wewnętrzną;
-
zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiskakierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;
-
mają ten sam typ urządzeń magazynujących energięelektryczną (akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),
-
przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolowągłowicą pantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jestzobowiązany do wymiany głowic na czteropolowe.
Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnejładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanejdo każdego oferowanego autobusu.
Pojazdy …. już są
Zgodnie z przetargiem pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy -stawić się, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli naterenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Tak naprawdę jednak to zamówione autobusy … już są w Krakowie. I to od dłuższego czasu – na wypożyczeniu. Zgodnie z najnowszym zamówieniem zostaną one odkupione od Solarisa, jednak nie zwiększą liczbowo elektrycznej floty.
Przypomnijmy, że MPK ma już w sumie 28 autobusówelektrycznych, w tym pięć przegubowych.
To się niebawem zmieni. Do Krakowa w przyszłym roku trafi 50nowych autobusów elektrycznych, których zakup jest realizowany w ramachprojektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek o dofinansowanie ich zakupuspełnił wymagane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych kryteria ocenyi uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dzięki czemu MPK zyska ok. 110 mln złdotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji. Autobusy z tego projektu będąwykorzystywane na czterech liniach – 144, 173, 179 i częściowo 503 kursujących przezAleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane sąnajwiększe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.
W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będąmieć do dyspozycji 78 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całegotaboru MPK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze