Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koronawirus zabiera pracę kierowcom autokarów

infobus
08.03.2020 15:00
0 Komentarzy

300 autokarów należących do polskich firm, które obwoziły po Europie zagranicznych gości musiało wrócić do kraju. Podobna sytuacja ma miejsce w wyjazdach autokarowych z kraju, które są masowo anulowane. To cios w polska turystykę, ale także ogromny problem dla kierowców autobusów turystycznych.

SPROSTOWANIE: Zamieszczone wczesnej zdjęcie było tylko fotografią poglądową i nie ma nic wspólnego z tematem artykuł. 

Część kierowców autokarów  została skierowana na bezpłatne urlopy, a właściciele firm przewozowych z niepokojem myślą o nadchodzących miesiącach. Odwoływane są także wycieczki krajowe, zwłaszcza organizowane dla szkół. Po wydaniu rekomendacji przez MEN 75 proc. wycieczek szkolnych odwołano.

W tej sytuacji branża turystyczna poprosiła rząd o pomoc – o czym pisaliśmy TUTAJ, ale tak naprawdę nikt nie wie, co będzie dalej. I co się stanie z elitą zawodowych kierowców w Polsce, czyli z kierowcami autokarów.

Wirusowe zatrudnienie

Polskie firmy transportowe obecnie borykają się z tzw. wirusowym zatrudnieniem. Co to znaczy? Firmy, które jeszcze do niedawna woziły tysiące pasażerów z krajów azjatyckich, z Bliskiego Wschodu, czy też choćby ze słonecznej Italii, nagle straciły swoich klientów. Panika? Strach przed podróżą? Odpowiedź jest jedna – koronawirus.

Jak donoszą różne źródła, wirus zbiera już żniwa w branży turystycznej – zarówno w postaci masowych zwolnień kierowców i oddawania autobusów po dealerach po wszelkiego rodzaju anulacje wycieczek znanych biur podróży. Dosłownie z dnia na dzień. Tylko w zeszłym miesiącu firmy z Krakowa, czy Warszawy oddały – lub leasingodawcy im zabrali – ponad 25 autobusów turystycznych. A podobno to nie koniec.

Na końcu jest … kierowca

Kto ucierpi najbardziej na tej turystycznej katastrofie?Kierowcywysyłani są albo na bezpłatne urlopy, pozostając praktycznie bezśrodków do życia, gdzie co poniektórzy są jedynymi żywicielamirodziny, albo po prostu firmy dziękują za wieloletniąwspółpracę… rozwiązaniem umowy. Obecnie jest ich tak wielu bez pracy, że rynek odczuwa przesyt. Firmy przewozowe chcąc pozostać na rynku zaczynają ponownie dyktować warunki zatrudnienia, proponując zdecydowanie niższe stawki niż choćby miesiąc temu. To bardzo trudna sytuacja dla obu stron. Jedno jest pewno – przetrwają tylko najwytrwalsi.

Na koniec jeden przykład, jak wirus wpłynął także na rynek liniowych przewozów autobusowych. Trasa popularnego FlixBusa numer N456 relacji Kraków – Mediolan została skrócona do Brna. Konsekwencją takich cięć są m.in. redukcje zatrudnienia kierowców. I to nie tylko w firmach pracujących dla FlixBusa.

Komentarze