Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Co dalej?

infobus
02.09.2020 11:00
0 Komentarzy

27 sierpnia prezydent podpisał nowelizację ustawy o biopaliwach – podałaKancelaria Prezydenta. Nowela przewiduje likwidację FunduszuNiskoemisyjnego Transportu i przejęcie jego zadań przez NFOŚ; przesuwa o trzymiesiące początek poboru tzw. opłaty mocowej od odbiorców prądu.

Ustawa, której przepisy w większości wejdą w życie 30września i 1 października, przewiduje przejęcie zadań zlikwidowanego FunduszuNiskoemisyjnego Transportu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej. Zgodnie z regulacją zamiast FNT działać będzie tzw.wieloletnie zobowiązanie FNT w ramach NFOŚiGW.

Przychodami zobowiązania wieloletniego FNT, czyliprzychodami także NFOŚiGW, będą środki zgromadzone na rachunku FNT na dzieńjego likwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł.

Stan kasy

Według danych Ministerstwa Klimatu, do końca września na FNTpowinno być ok. 610 mln zł i to właśnie trafi do Narodowego Funduszu. Zgodnie zplanem finansowym na przyszły rok ma być to 414 mln zł w ramach stałych wpływówprzewidzianych ustawą. Na koniec 2021 r. w funduszu będzie 1 mld zł minus to,co NFOŚiGW wyda, przede wszystkim na rozwój infrastruktury ładowania idofinansowania transportu zbiorowego.

Ustawowe źródła to opłata zastępcza, z której część majednak trafiać do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej, oraz 15 proc. wpływów z tytułu opłaty emisyjnej. Totakże środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego energiielektrycznej w wysokości 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitałuzaangażowanego w wykonywaną działalność.

Funduszowa historia

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu utworzono w czerwcu 2018r., wprowadzając jednocześnie tzw. opłatę emisyjną od paliw. Fundusz,korzystając z 15 proc. części wypływów z opłaty miał finansować projekty narzecz ekologicznego transportu.

W noweli określa się ponadto nowe zasady podziału wpływów zopłaty emisyjnej. W 95 proc. stanowić ma ona przychód NFOŚiGW, w tym 80 proc. -tak jak obecnie – to przychód zobowiązania wieloletniego „przeciwdziałanieemisjom”, a w 15 proc. przychód zobowiązania wieloletniego FNT. Pozostałe5 proc. ma stanowić przychód Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej.(PAP)

Komentarze