TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Komunikacja miejska w średnich miastach - Gdynia
Jacek Pudło - Opublikowano: 19.07.2012 10:04:57 16 komentarzy
Komunikacja miejska w średnich miastach - Gdynia

Zadanie obsługi gdyńskiej komunikacji miejskiej realizuje obecnie 3 przewoźników komunalnych: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej (PKA), Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (PKT). Dodatkowo, w ramach zadań przetargowych, usługi przewozowe świadczą przewoźnicy prywatni –firma Gryf z Żukowa, Veolia, Warbus, PKS Wejherowo i PKS Gdańsk. Spośród przewoźników prywatnych, Firma Gryf ma największy udział w rynku i obsługuje linie: 87, 102, 144, 146, 153, 165, 181, 185, 191, 193, 203, 204, 252, 287, 500, K, M, R, X, Z (na liniach 153, 181 i R jako podwykonawca PKS Gdańsk). Drugi z kolei prywatny przewoźnik - PKS Wejherowo - obsługuje linie: 85, 86, J, R, S i 050. Autobusy firmy Warbus kursują na linii 187, a Veolia na chwilę obecną ma udział jedynie symboliczny - obsługuje jedno zadanie przewozowe na linii K.

W planie rozwoju transportu publicznego w Gdyni na lata 2004-2013 uwzględniono wykorzystanie środków unijnych, które zostały spożytkowane na rozwój komunikacji trolejbusowej. Pierwszy projekt obejmował budowę tras trolejbusowych na Kacze Buki i Miętową, budowę zajezdni trolejbusowej przy ul. Zakręt do Oksywia oraz zakup 10 trolejbusów. Jego wartość wyniosła 53 mln zł. Drugi projekt związany był z modernizacją układu zasilania i odnową sieci trakcyjnej na linii do Sopotu. Uwzględniono również zakup taboru –zakupiono 25 trolejbusów z pomocniczym zestawem baterii trakcyjnych, umożliwiającym przejazd do 10 km bez zasilania z sieci. Projekt zamknął się kwotą 98 mln zł.

Gdyńscy przewoźnicy komunalni prowadzili w ostatnim okresie odnowę taboru poprzez zakupy zarówno pojazdów fabrycznie nowych jak i używanych.

Tabela 1. Zakupy taborowe PKM Gdynia w ostatnich latach.

Rok \\ Model

MAN NG313 Lion\'s City G CNG

MAN NL263

Mercedes O405GN

Mercedes O405N

SUMA

2007

5

-

-

2

7

2008

-

-

-

4

4

2009

5

-

-

-

5

2010

4

7

1

-

12

2011

-

1

2

-

3

2012

-

4

2

-

6

 

Odnowę taboru w PKM prowadzono poprzez zakup nowych MANów oraz używanych Mercedesów i MANów. Flagową inwestycją PKM był zakup gazowych MANów Lion\'s City G CNG. Już w latach 2004-2007 wycofano z eksploatacji ostatnie wysokopodłogowe Jelcze i Ikarusy. W ubiegłych latach wycofane zostały również zakupione jako używane Neoplany N4021NF, a także część z zakupionych w latach 1995-1996 w dużej serii Jelczy M122MB/O405N2. Nie są już również eksploatowane używane Volva B10LA. Ostatnimi wysokopodłogowymi autobusami pozostającymi w eksploatacji są 2 Mercedesy O405G.

Tabela 2. Zakupy taborowe PKA Gdynia w ostatnich latach.

Rok \\ Model

Solaris Urbino 18

Solaris Urbino 12

Mercedes O405GN

Mercedes O405N

SUMA

2007

1

1

1

-

3

2008

-

2

-

-

2

2009

-

2

-

-

2

2010

1

2

1

2

6

2011

1

4

-

-

5

2012

2

3

-

-

5

 

Odnowę taboru w PKA prowadzono przez zakup nowych Solarisów oraz używanych Mercedesów. W PKA ostatni autobus wysokopodłogowy –Ikarus 280 - wycofany został w 2006 roku. W minionych latach wycofano z eksploatacji zakupione jako używane Neoplany typów N4009, N4014NF, N4016 i N4021. Spośród Jelczy M122MB/O405N2, z eksploatacji wycofano jak dotąd tylko 2 sztuki. W 2012 roku wycofano 2 Mercedesy O405G, a w służbie liniowej pozostały jeszcze 4 takie pojazdy –ostatnie wysokopodłogowe autobusy w PKA.

Tabela 3. Zakupy taborowe PKT Gdynia w ostatnich latach.

Rok \\ Model

Solaris Trollino 12

Mercedes O405N

Mercedes O530

SUMA

2007

1

5

-

6

2008

1

5

-

6

2009

2

5

-

7

2010

15

-

-

15

2011

10

-

2

12

2012

2

-

-

2

 

Odnowa taboru w PKT Gdynia była prowadzona poprzez zakup nowych Solarisów oraz przebudowę używanych autobusów Mercedes na trolejbusy. Zakup Solarisów Trollino 12 był w większości przypadków dofinansowany ze środków unijnych i wiązał się z rozbudową sieci trolejbusowej. Z eksploatacji wycofano natomiast Jelcze PR110E i 120ME. Na stanie przedsiębiorstwa pozostało 8 Jelczy 120MT i są to ostatnie wysokopodłogowe pojazdy w PKT. Obecnie na przebudowę na trolejbusy oczekują 2 Solarisy Urbino 12 zakupione z PKM Tychy.

Tab. 4. Linie ZKM Gdynia uporządkowane według częstotliwości kursowania w godzinach szczytu w dniu powszednim (opracowane na podstawie rozkładów zmieszczonych na stronie www.zkmgdynia.pl). Nie uwzględniono tramwaju wodnego.

Linia

Częstotliwość [min]

Liczba linii

194

co 6

1

141, 170, 181, R

co 10

1

20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 114, 128, 133, 150, 152, 159, 187, 192, 723, S

co 12 lub 15

19

119, 153, 171, 180, 182, 190, 198, 282, 309

co 20

9

21, 29, 31, 85, 86, 105, 109, 125, 137, 140, 144, 146, 147, 163, 185, 197, W

co 30

17

87, 88, 102, 103, 104, 121, 160, 165, 172, 173, 177, 191, 193, 196, 203, 204, 209, 228, 244, 252, 287, 288, 365, 383, 500, 510, 570, 700, 710, 759, 760, 770, G, J, K, M, X, Z, 050

co 45, 60 i rzadziej

41

 

W tabeli 4 zestawiono linie kursujące w obszarze Gdyni, Redy, Rumii i Sopotu, należące do sieci ZKM Gdynia. W ogólnej liczbie 86 linii występuje liczna grupa linii o częstotliwości kursowania 15 minut w szczycie –19 linii (23% ogółu). Tylko jedna linia charakteryzuje się częstotliwością poniżej 10 minut. Bardzo duży jest udział linii o niskiej i bardzo niskiej liczbie kursów na godzinę (co 30 minut lub rzadziej) –aż 66%. Na głównych ciągach komunikacyjnych przykłada się szczególną wagę do wzajemnej koordynacji kursów, tak aby uzyskać wysoką wspólną częstotliwość. Istotny udział w obsłudze komunikacyjnej mają linie trolejbusowe, z których większość charakteryzuje się częstotliwością 15-minutową.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdynia
  • Combino – 26.07.2012

    Niestety,tekst przygotowany (jak widać) na szybko; przydałoby się jeszcze raz porządnie go przejrzeć i skorygować błędy,począwszy od błahostek (jak SolariiA Urbino czy SolariA Trollino) przez półprawdy (Gryf nie obsługuje np. linii 181,K,X czy R,a jedynie pewien - i to bynajmniej daleki od większości - procent zadań,szczególnie znikomy na R) aż po nieprawdy jak 194(takt w roku szkolnym to od 6 minut w szczycie popołudniowym przez 7/8 w rannym i późnopopołudniowym oraz 10 we wczesnowieczornym i międzyszczycie po 20 i rzadziej późnym wieczorem),31 (ta linia to nie tylko kursy do KB,ale także na Miętową!),128 (takt w szczycie popołudniowym to 15 minut,o rannym nie ma co mówić bo wozy przechodzą ze 104 i 196),119 (takt 20 minut),109 (też częściej niż co pół godziny)... Itd.

  • Combino – 26.07.2012

    Podbnie mylące informacje w sprawie taktu na 181 i R... ale pewnie jakby przelecieć wszystkie wymienione linie,to jeszcze by się znalazły pewne nieścisłości...

  • xxx – 27.07.2012

    Solaria to wina autokorekty w Wordzie.

  • Combino – 29.07.2012

    @xxx: co stanowi kolejne potwierdzenie,że tekst był przygotowywany "na szybko",bez dokładnego i szczegółowego rozeznania ;)

  • Lviv – 30.07.2012

    Od kiedy prezydenci są operatorami?

  • x – 30.07.2012

    Autor zna Ustawę o publicznym transporcie zbiorowym?

  • Jacek Pudło – 30.07.2012

    No niestety komentujący chyba na siłę próbują doszukać się błędów i błysnąć. Odnośnie ustawy, to właśnie wypada się z nią zapoznać nim się zwróci uwagę autorowi. Cytuję, art. 4, pkt. 1, podpunkt 9, "organizator publicznego transportu zbiorowego – właściwa jednostka samorządu terytorialnego".

  • Jacek Pudło – 30.07.2012

    A, już widzę pomyłkę w tekście. Dziękuję.

  • michal – 30.07.2012

    Pka 3 solarisy w 2012 roku na dzien dzisiejszy, plus 2 uzywane urbino czyli razem 5 solarisow w tym roku. Tabelki posiadaja bledy, w liczbie linii jest blednie wpisana ilosc dla konkretnych czestotliwosci.

  • x – 31.07.2012

    Panie Pudło i Kierecki, w tekście było: "Operatorem gdyńskiej komunikacji miejskiej jest Prezydent Miasta Gdyni" - tekst został zmieniony, a mój komentarz skomentowany w sposób bezczelny, co świadczy o braku profesjonalizmu i robieniu z czytelników idiotów. Uważam, że zarówno ja jak i komentujący "Lviv" powinny być przeproszeni na łamach komentarzy za robienie z nas głupków.

  • MG – 31.07.2012

    Też jak czytałem na początku trochę mnie wykrzywiło jak przeczytałem operatorem jest Prezydent Miasta Gdyni. W Gdyni jak w wielu miastach organ jakim jest Prezydent jest w podwójnej roli bo jest organizatorem przez swój twór jakim jest ZKM i operatorem przez swoje twory jakimi są PKT, PKM, PKA. Oczywiście w 100% wyłącznie organizuje, a tylko chyba w 80% wykonuje :). Stąd dla czystości sprawy powinno być :organizatorem". Błąd Pana Jacka ewidentny i powinien za niego przeprosić.

  • x – 31.07.2012

    Błąd to jedno, ale zmieniane tekstu i robienie z nas idiotów to drugie. W dodatku infantylnie zmieniony tekst, który brzmi teraz jak masło maślane: "Organizatorem gdyńskiej komunikacji miejskiej jest Prezydent Miasta Gdyni, jednakże zadania organizacji..."

  • Combino – 31.07.2012

    Ale błędy w tabeli nr 4 zostały w komplecie :)

  • . – 01.08.2012

    Ach tak, jak ci wstrętni komentujący śmieją krytykować wszecheksperta od wszystkiego. A może warto postawić jednak na jakość, skupić się i wyspecjalizować w jakimś węższym zakresie wiedzy, a nie wyrabiać normę artykułów na wszelkie możliwe tematy niczym stachanowski przodownik pracy?

  • Jacek Pudło – 01.08.2012

    Przepraszam za błędny i nieelegancki komentarz. Błędy w tab. 4 będą poprawione dziś wieczorem.

  • x – 01.08.2012

    Dzięki:)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....