TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Komentarze o umowie NFOŚiGW i NCBR na e-busy
InfoBus.pl - Opublikowano: 30.12.2017 14:07:45 20 komentarzy
Eksperci o umowie NFOŚiGW i NCBR na e-busy

29 grudnia NFOŚiGW i NCBR podpisały umowę o wartości ponad 2 mld zł na dofinansowanie zakupu ok. tysiąca e-busów. Wydarzenie komentują politycy, samorządowcy i przedstawiciele branży.

Dokument podpisali Kazimierz Kujda – prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Maciej Chorowski – dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w obecności: m.in. Jarosława Gowina – wicepremiera, ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Pawła Sałka – sekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska, pełnomocnika Rządu ds. Polityki Klimatycznej, Jadwigi Emilewicz – podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, Piotra Dardzińskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także Kazimierza Karolczaka – przewodniczącego Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Arkadiusza Chęcińskiego – prezydenta Sosnowca, którzy – jako przedstawiciele samorządu na "zadymionym" Śląsku – są szczególnie zainteresowani wdrożeniem idei elektromobilności.

e-Bus w pigułce

Zgodnie z treścią porozumienia, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2019-2023 zapewni wsparcie w wysokości ponad 2 mld zł na zakup ok. 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w ramach Programu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny Transport Publiczny" (BTP). Celem tego programu jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBR. Obecnie to 27 miast partnerskich (m.in. Bydgoszcz, Gdynia, Kraków, Nowy Sącz, Sosnowiec, Tychy, Warszawa, Wrocław). Miasta uczestniczące w tym programie będą mogły się starać nawet o 100 proc. dofinansowanie zakupu takich ekologicznych autobusów.

Środki na realizację etapu badawczego programu BTP w wysokości 100-200 mln zł, zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego, w wysokości ponad 2 mld zł, zaangażowane zostaną środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz z NFOŚiGW. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmie m.in. zakup nowych, bezemisyjnych środków transportu, czy budowę lub modernizację infrastruktury na potrzeby takiego rodzaju komunikacji. NFOŚiGW poinformował, że przewidziany budżet na realizację tych przedsięwzięć wynosi do 2,2 mld zł; z czego na dotacje przeznaczone zostanie 1 mld zł, a na pożyczki 1,2 mld zł.

Paweł Sałek, wiceminister środowiska:

-"W zakorkowanych centrach miast problemem jest duże stężenie spalin emitowanych przez transport. Elektromobilność ma szansę przyczynić się do zniwelowania tych zanieczyszczeń oraz zmniejszenia hałasu"

Jarosław Gowin, wicepremier, minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

-"Elektromobilność ma ścisły związek z jakością atmosfery. Czyste powietrze to lepsze i dłuższe życie oraz czysty zysk w sensie ekonomicznym. Dlatego priorytetem rządu w 2018 roku będzie skuteczna walka ze smogiem. Rozwijamy technologie i kreujemy wzrost gospodarczy , gdyż chcemy, aby Polska była światowym liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego. Tego celu nie udałoby się osiągnąć bez współpracy NFOŚiGW i NBCR. Ich współdziałanie jest modelowym przykładem współpracy pomiędzy instytucjami publicznymi – powiedział Jarosław Gowin, Wicepremier, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Jadwiga Emilewicz, wiceminister Rozwoju:

-"Przyjęcie przez Sejm ustawy o elektromobilności oraz podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NBCR to bardzo dobre wiadomości na koniec roku. Po raz pierwszy od ponad 200 lat Polska nie musi gonić innych krajów, lecz sama wyznacza trendy, standardy i kierunki rozwoju. Realizując program bezemisyjnego transportu publicznego, pracując nad stworzeniem nowoczesnego, elektrycznego autobusu dla polskich miast, tworzymy produkt przyszłości. Na razie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 chcemy tę liczbę zwiększyć do 1000."

Kazimierz Kujda, prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:

-"W programie priorytetowym, który jest załącznikiem do umowy podpisanej przez NFOŚiGW z NBCR przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, ale to dopiero początek drogi. Samorządy i firmy komunikacyjne będą mogły zakupić ekologiczne autobusy elektryczne, ale wielkim wyzwaniem będzie stworzenie ram organizacyjnych i całej infrastruktury, w tym sieci stacji ładowania pojazdów w całej Polsce. Uczestnictwo w rozwoju elektromobilności, poza NFOŚiGW, zadeklarowały także wojewódzkie fundusze oraz Bank Ochrony Środowiska. Celem zasadniczym jest sprawienie, aby autobusy elektryczne, gdy już zostaną skonstruowane i wyprodukowane, były efektywnie wykorzystywane w polskich miastach, z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i stanu środowiska.

Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju:

-"Program rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego, którego elementem jest umowa podpisana przez NFOŚiGW i NCBR, wytycza nowe szlaki w polskiej rzeczywistości gospodarczej i społecznej. Naszym zadaniem jest nie tylko opracowanie nowoczesnego produktu, jakim będzie elektryczny autobus miejski, ale stworzenie rynku dla tych pojazdów. Dlatego tak ważne jest zapewnienie przez NFOŚiGW komponentu finansowego, który pozwoli samorządom na zakup ekologicznych, bezemisyjnych autobusów elektrycznych. W oparciu o rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w programie "Bezemisyjny transport publiczny" postawiliśmy sobie ambitne, ale bardzo konkretne cele. Wspólnie z samorządami stawiamy na nowatorskie, a jednocześnie bezpieczne w momencie wprowadzenia autobusów do użytku, rozwiązania."

Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu GZM:

-"Jako Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia projekt bezemisyjnego transportu publicznego rozumiemy szerzej. To nie tylko wymiana taboru na bardziej ekologiczny i jeden ze sposobów walki ze smogiem, ale okazja do zrobienia kolejnego kroku – powołania do życia podmiotu, który będzie realizował całościowe podejście do mobilności miejskiej na terenie G-ZM. Potrzeby komunikacyjne mieszkańców zmieniają się i musimy za nimi podążać. W naszej ocenie przyszłość mobilności w miastach będzie oparta na pojazdach elektrycznych, autonomicznych i współdzielonych. Naszą rolą jest natomiast zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Pamiętając o tym, że innowacje to nie tylko rozwiązania technologiczne, ale również nowe modele biznesowe i rozwiązania organizacyjne, chcemy, by G-ZM stał się ośrodkiem referencyjnym w tym obszarze. Dzisiaj robimy pierwszy ku temu krok – mówi Podpisane przez NCBR z G-ZM porozumienie doskonale wpisuje się w ogłoszony w zeszłym tygodniu przez premiera Morawieckiego "Program dla Śląska", którego celem jest wzmocnienie istniejących w regionie możliwości i wykorzystanie potencjałów rozwojowych. Kluczowe, wskazane w Programie, będą: innowacyjność, przedsiębiorczość, kapitał ludzki, środowisko, energetyka, a także poprawa warunków rozwojowych miast.

Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus S.A.

-"Umowa NCBR – NFOŚiGW to bardzo dobra inicjatywa. Ponad 2 mld zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Funduszu Niskoemisyjnego Transportu trafi na zakup ok. tysiąca innowacyjnych, bezemisyjnych autobusów. Stanowi to bodziec do szybszego rozwoju polskiej gospodarki, a jednocześnie będzie miało pozytywne skutki dla naszego środowiska. Takie wsparcie stwarza nam możliwość stałego rozwoju. Rząd wyznaczył kierunek polskiej gospodarce zakładając, że do 2025 roku po polskich drogach poruszać się będzie milion pojazdów elektrycznych. Plan Rozwoju Elektromobilności wyznacza działania na kilkanaście lat w przód. Korzystają na tym wszyscy – samorządy, mieszkańcy, którzy coraz częściej domagają się skutecznej walki ze smogiem, jak również szkoły i uczelnie, zwłaszcza te zawodowe, ponieważ wiedzą doskonale, jakie umiejętności będą potrzebne na rynku pracy za pięć czy dziesięć lat. Przy naszym wsparciu, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła w Zgierzu powstała pierwsza w Polsce klasa o profilu technik elektromobilności. Ta współpraca już przynosi efekty. Coraz więcej miast decyduje się na zakup ekologicznych autobusów. Pojazdy bezemisyjne postanowiła nabyć już: Warszawa, Zielona Góra, Kraków, Toruń czy Szczecinek. Za niespełna trzy lata po Polsce kursować będzie 600 autobusów z napędem elektrycznym. Do 2020 roku Warszawa ma w planie zakupić aż 160 tego typu pojazdów. W tym roku stolica nabyła 10 w pełni elektrycznych, nowoczesnych, 12-metrowych autobusów miejskich Ursus City Smile, które z powodzeniem kursują po ulicach Warszawy. W czołówce miast stawiających na elektromobilność znalazła się Zielona Góra, która rozstrzygnęła największy jak dotąd przetarg na elektrobusy. 47 bezemisyjnych pojazdów dostarczy miastu spółka Ursus Bus. Dodatkowym bodźcem dla rozwoju branży jest podpisany w czwartek projekt ustawy o elektromobilności. To pozytywny prognostyk na przyszłość, daje nadzieję na dalszy szybki rozwój spółki, a to przełoży się na poprawę warunków życia dla wszystkich.

Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu BMZ Poland:

-"Dzisiejsze podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NCBR to kolejny, bardzo istotny krok w rozwoju polskiej elektromobilności, w szczególności części dotyczącej transportu publicznego. Polska znajduje się wśród europejskich liderów przemysłu elektromobilnego. Mamy kilku znaczących producentów baterii litowo-jonowych, producentów autobusów oraz firmy zajmujące się tzw. integracją wysokonapięciową. To są bardzo specjalistyczne, zaawansowane technologicznie firmy i na tym polu nie mamy się czego wstydzić. Dlatego uważam, iż kierunek rozwoju nakreślony przez rząd jest niezwykle cenny dla rozwoju polskiej gospodarki. Bardzo doceniamy konkretne działania rządowe zachęcające miasta do przejścia na transport bezemisyjny, gdzie wciąż barierą jest porównanie kosztu zakupu autobusu dieslowego i elektrycznego.

Umowa ta pozwoli wykreować większy popyt na pojazdy elektryczne. Na przykładzie innych państw widać, że dofinansowania i subwencje do takich pojazdów przynoszą znakomite efekty. Te rynki rosną bardzo szybko. A teraz na tak dynamiczny wzrost ma także szansę nasz rodzimy rynek.

Pozytywnym aspektem tej umowy, jest fakt, że uwzględnia ona nie tylko wsparcie na zakup ok. 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych, ale także na budowę lub modernizację infrastruktury na potrzeby takiego rodzaju komunikacji. A ona jest kluczowa, bo bez niej da się rozwijać polskiej elektromobilności w transporcie publicznym.

Warto jednak przy tej okazji powiedzieć o pewnych barierach w rozwoju produkcji autobusów elektrycznych nie tylko w Polsce, ale także w Europie, któremu zaszkodzić może ograniczona dostępność baterii. Rynek ogniw litowo-jonowych zdominowany jest przez niewielką liczbę dużych, światowych graczy. Jeśli chodzi o masową, komercyjną skalę i wysoką jakość takich baterii, to tak naprawdę większego wyboru nie ma. I to jest pewnego rodzaju zagrożenie.

Jeszcze kilka lat temu cena ogniw cały czas spadała, jednak spadek ten ostatnio wyhamował. Przyczyną tego stanu rzeczy jest duży wzrost popularności technologii litowo-jonowej. Tymczasem, poza Chinami, gdzie tą jakością nie jesteśmy zainteresowani, producentów póki co jest niewielu. Dziś należy przede wszystkim podjąć w Polsce strategiczne działania, aby zapewnić dostępność baterii dla naszych producentów autobusów. Światowi producenci samochodów już ją sobie zabezpieczają. Powinniśmy razem z partnerami europejskimi podjąć szeroko zakrojone działania na rzecz otwarcia produkcji w pierwszym etapie ogniw cylindrycznych, w kolejnym być może już pryzmatycznych, stosowanych już przez BMZ do zasilania autobusów. Proces ten będzie wymagał ogromnych inwestycji, know-how i dużej ilości czasu. Pomimo tego, jestem w tym temacie optymistą."

Michał Lasiewicz, EC Engineering

W latach 2014 – 2016 firma EC Engineering w ramach programu Innotech opracowała innowacyjny system szybkiego ładowania baterii przeznaczony dla autobusów elektrycznych.

Bardzo korzystnym jest, iż istnieje pełna spójność pomiędzy wcześniej uruchomionymi inicjatywami a obecnie przygotowanym programem finansowym. Dzięki zharmonizowaniu programów wspierających polski przemysł, istnieje dziś możliwość oparcia się na całkowicie polskich, dostępnych i sprawdzonych rozwiązaniach w trakcie prac rozwojowych mających na celu opracowanie nowoczesnych autobusów elektrycznych.

Dla przypomnienia, pantografowy system szybkiego ładowania opracowanych przez firmę EC Engineering, wydaje się być dziś najefektywniejszym rozwiązaniem tego typu dostępnym na rynku. Dzięki jego nowatorskiej konstrukcji, nie napotkamy tu problemów związanych z długim czasem potrzebnym na podłączenie autobusu do infrastruktury energetycznej. Wielkość obszaru, w którym należy zatrzymać autobus na czas ładowania jak również zautomatyzowany tryb pracy urządzenia nie wymaga od kierowcy precyzji koniecznej w przypadku rozwiązań alternatywnych. Pewność połączenia pozwala na realizację typowych funkcji autobusu wykorzystywanych na przystankach, np. przyklęk, bez ryzyka zerwania połączenia elektrycznego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
umowa
e-bus
elektrobus
NCBR
NFOŚiGW
Ursus
BMZ Poland
EC Engineering
  • polskamoc – 30.12.2017

    Do dzieła konsorcjum E-BUS, do dzieła URSUS i BMZ, trzymamy kciuki.

  • gpw_maniak – 30.12.2017

    teraz tylko PFR przejmuje 12,5 mln akcji URSUS-a po 4 zł i jest 50 mln na rozkręcenie biznesu ;)

  • zenek – 30.12.2017

    200 mln na prace B+R mają do wydania to im wystarczy ;)

  • polski_kapital – 30.12.2017

    Solaris też będzie chciał coś dla siebie... a sorry to jest dofinansowanie dla polskich spółek ;)

  • Tak sobie myślę – 30.12.2017

    Mam wrażenie, że przy okazji to selektywne dofinansowywanie "wybranych".

  • inwestor – 30.12.2017

    wzrosty będą dwucyfrowe a nie marne 2% na lokacie... kto mądry ten ma akcje URSUS-a w swoim portfelu.

  • stefan – 30.12.2017

    akcje spółki są teraz w promocyjnej cenie po 4 zł, minie kilka tygodni i będą po 6 zł :)

  • _boss_ – 30.12.2017

    już we wtorek kurs otworzy się pewnie +20% pkc...

  • koliber – 30.12.2017

    gdyby spółka miała jeszcze lepszy Zarząd to wszystkie fundusze, biznesmeni zabijali by się o akcje URSUS-a...

  • pracownik_autosanu – 30.12.2017

    jeszcze niech AUTOSAN włączą do konsorcjum E-BUS i byłby kompletny polski team :) Rynek jest ogromny i wystarczy dla wszystkich :)

  • analityk – 30.12.2017

    URSUS musi mieć kasę na zwiększenie mocy produkcyjnych, bez dofinansowania rządu poprzez emisję na rzecz np. PFR się nie obejdzie... potrzebują ok 50 mln zł.

  • CNG FAN – 31.12.2017

    No ciekawe co z tego wyjdzie;)

  • Obserwator 2 – 31.12.2017

    Tak elita PZPR uwlaszczona w URSUSIE będzie doic dobra zmiane.Cieszcie się !!!!!

  • KUMATY – 01.01.2018

    gadajcie gadajcie, a kasa już i tak wiadomo gdzie będzie :) Pozdro dla kumatych :)

  • Zniesmaczony – 02.01.2018

    A dlaczego nasz rząd dofinansowuje firmę prywatną? Dlaczego moje podatki idą do prywatnej? Chora sytuacja chorego kraju rządzonego przez kolesiów.

  • WDŻ – 03.01.2018

    @inwestorze, ile tych atrakcyjnych akcji nabyłeś? Czy tylko masz zlecenie na manipulowanie?

  • inwestor – 03.01.2018

    50 tys. akcji w portfelu, w najbliższe 2 kwartały dojdzie 20 tys. akcji

  • mick – 03.01.2018

    Misie czym Wy się tak jaracie, co? Przecież to nie jest żadne dofinansowanie dla Ursusa tylko ogłoszenie konkursu, w którym w pierwszym etapie może startować do 30 podmiotów, w kolejnych, po selekcji odpowiednio 7 i 3! Przejście do kolejnych etapów warunkowane jest spełnieniem coraz bardziej rygorystycznych kryteriów (między innymi jeżdżący autobus klasy MEGA, a w tym segmencie producent traktorów dla Afryki jest na etapie pobożnego chciejstwa)...@inwestor podniecasz się tym, że akcje Ursusa są raptem po 4 PLN? Podniecaj się dalej, bo raczej będą jeszcze tańsze! Dlaczego? Bo na całą szaloną ilość autobusów (20 szt.), które miał wyprodukować w 2017 r. dla Torunia i Warszawy (5 i 10sz.) dostarczył z kilkumiesięcznym opóźnieniem niesprawne pojazdy, które wymagały poprawy, dla Środy Śląskiej podobno dostarczył 3 szt. w terminie, a Łomianki ciągle czekają na swoje autobusy w szalonej liczbie 2 szt.i tutaj lecie już trzeci miesiąc opóźnienia dostawy. Trudno żeby akcje miały jakąś wartość skoro producent do każdego kontraktu płaci kary umowne i po raz kolejny na zakończenie roku bilans firmy jest na minusie...

  • mick – 03.01.2018

    @inwestor, jeszcze jedno - jak już się obudzisz i przestaniesz śnić o tym jakim to jesteś rekinem finansjery to włóż te wszystkie wymyślone akcje Ursusa do równie wymyślonego pudełka i pamiętaj żeby zapłacić kolejną ratę za telewizor żeby Ci komornik nie wszedł na konto...

  • inwestor – 03.01.2018

    baju baju dzieciaczki, mordka w kubeł i na etaciku do śmierci tyrać za marne 4-5 tys. brutto... okazja przelatuje koło nosa ale narzekajcie dalej i krytykujcie... to takie typowo polskie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....