TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Kolejne miasto odwraca pantograf: Gliwice
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.04.2020 12:00:45
Kolejne miasto odwraca pantograf: Gliwice

Gliwice chcą kupić 10 nowych autobusów elektrycznych, które będą ładowane "na mieście" przez trzy ładowarki z odwróconymi pantografami. Na podobne rozwiązanie zdecydował się Rzeszów, Katowice, Kutno, Świdnica, Inowrocław, Grudziądz i Zielona Góra.

W kwietniu br. ruszył przetarg Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach na zakup 10 nowych autobusów elektrycznych i infrastrukturę do ich ładowania. wartość projektu to 39,1 mln zł netto w tym dotacja unijna - 26,9 mln zł netto.

Czas - start!

W ostatnich dniach przetarg na zakup trzech autobusów 18-metrowych i siedmiu 12-metrowych oraz infrastrukturę do elektrycznego ładowania pojazdów ukazał się na stronach gliwickiego PKM.

Obecny termin składania ofert przypada za miesiąc: 20 maja br. Wśród przetargowych kryteriów znalazły się: cena (55 proc.), ocena techniczna (15 proc.), ekologia (5 proc.), warunki gwarancji i serwisu (20 proc.) oraz ceny wybranych części zamiennych (5 proc.). Zamówienie ma zostać zrealizowane w 18 miesięcy od podpisania umowy.

Nowe autobusy elektryczne mają kursować po Gliwicach jako linia A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim (zastępująca zlikwidowany w ostatnich latach w tym mieście tramwaj) oraz na linii nr 676. Autobusy 12-metrowe klasy MAXI mają mieć silniki o mocy co najmniej 160 kW i magazyny energii 200 kWh; a autobusy 18 metrowe klasy MEGA odpowiednio: moc 240 kW i baterie 230 kWh.

Odwrócony pantograf

Zgodnie z przetargiem w gliwickiej zajezdni PKM-u przy ul. Chorzowskiej ma znaleźć się m.in. 5 ładowarek o mocy 2x40 kW (z możliwością przestawienia na 1x80kW) i 1 mobilna ładowarka 40 kW.

Na terenie miasta mają zostać zainstalowane trzy kolejne stacjonarne ładowarki o mocy 200 kW (konstrukcji tzw. odwróconych pantografów).

Na podobne rozwiązanie zdecydował się Rzeszów, Świdnica i Grudziądz (te miasta postawiły na tzw. pantograf odwrócony firmy Schunk) oraz Katowice, Kutno, Inowrocław i Zielona Góra. Za moment odwrócony pantograf pojawi się też w Tychach.

Generalnie ten patent polega na umieszczeniu pantografu ładującego na ładowarce, który obniża się do dachu pojazdu. W ten sposób można naładować elektrobus w ciągu kilku minut podczas przerwy na przystanku lub na końcu linii. Zaleta tego rozwiązania jest głównie ekonomiczna. Umiejscowienie pantografu po stronie infrastruktury jest tańszym rozwiązaniem, ponieważ nie trzeba wyposażać każdego pojazdu w pantograf, a autobusów zawsze będzie więcej niż samych stacji do ładowania.Oczywiście muszą one być wtedy w 100% niezawodne...

Oprócz ładowania pantografowego, gliwicki elektrobusy będą standardowo wyposażone w złącze ładowania typu plug-In, które jest przeznaczone do wolniejszego ładowania baterii podczas dłuższego postoju.

Unijne wsparcie

Gliwice otrzymały dotację do swojego projektu w prowadzonym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) konkursie wniosków o dofinansowanie niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie rozdzielono w nim ok. 460 mln zł.

Gliwicka spółka znalazła się wśród 13 wybranych w całej Polsce wnioskodawców, którzy w konkursie PoiIŚ otrzymają pieniądze na zakup pojazdów.

Gliwicki PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – obok podobnych spółek z Katowic, Sosnowca oraz Tychów. Udziałowcami spółki są miasta: Gliwice, Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice.

Z woj. śląskiego, obok PKM z Gliwic, dotację w rozstrzygniętym właśnie konkursie POIiŚ ws. niskoemisyjnego transportu w miastach, otrzymało Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. Spółka ta, która używa już trzech autobusów elektrycznych, kupi 14 kolejnych takich wozów i infrastrukturę do ich ładowania w projekcie za 36,5 mln zł, przy dotacji blisko 30 mln zł.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
ładowarka
PKM Gliwice

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....