Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice zamówiły komplet elektryków

infobus
12.08.2020 07:00
0 Komentarzy

PrzedsiębiorstwoKomunikacji Miejskiej w Katowicach zamówiło już komplet 20 autobusówelektrycznych, planowanych do zakupu przy wsparciu obecnych środków unijnych. Wczerwcu podpisało umowę na pięć wozów 12-metrowych z tym napędem, a w ostatnichdniach – na pięć pojazdów 18-metrowych.

Pierwotnie przetarg na zakup – przy unijnym wsparciu –łącznie 10 nowych autobusów elektrycznych ten jeden z największych przewoźnikóww Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ogłosił w połowie lutego br. Oferty nadostawy pięciu 18-metrowych autobusów przegubowych oraz pięciu jednoczłonowychautobusów 12-metrowych złożył wówczas tylko jeden producent, Solaris.

W ofercie na autobusy przegubowe firma zaproponowała cenę20,6 mln zł brutto, natomiast PKM dysponował budżetem blisko 16 mln zł brutto.W ofercie na autobusy 12-metrowe cena wyniosła niespełna 15,3 mln zł brutto –przy budżecie ok. 14,8 mln zł brutto.

W efekcie przewoźnik unieważnił pierwszą część przetargu, nadłuższe wozy, ogłaszając pod koniec kwietnia nowy przetarg na dostawę pięciuelektrycznych autobusów przegubowych, z tym samym budżetem.

W połowie czerwca władze PKM podpisały umowę na dostawę autobusów12-metrowych, będącą zwieńczeniem drugiej części lutowego przetargu. Z kolei –jak wynika z informacji na stronach katowickiego magistratu – na początkusierpnia zakontraktowano warte tym razem blisko 16 mln zł brutto zamówienie wSolarisie na wozy 18-metrowe.

W specyfikacji zamawianych pojazdów, które powinny zostaćdostarczone w 350 dni od podpisania umów katowickie PKM przewidziało, żeautobusy 12-metrowe powinny mieć silniki o mocy co najmniej 160 kilowatów ibaterie o pojemności co najmniej 200 kWh. W ponowionym przetargu na przegubowcewartości te określono odpowiednio na 240 kW oraz 240 kWh.

Systemy pojazdów powinny umożliwiać ładowanie ichładowarkami stacjonarnymi o mocy 40 kW lub 80 kW oraz systemem pantografowym omocy do 200 kW. Do każdego autobusu należy dostarczyć mobilną ładowarkę o mocy40 kW (dopuszczalne są ładowarki podwójne 80/40 kW po jednej na dwa autobusy).Wymagana jest klimatyzacja przestrzeni kierowcy i pasażerów.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowicki PKMprzygotował w poprzednich latach dwa unijne projekty.

Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwociewsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – w tzw. komponencieZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) -sfinansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednichlatach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i 10 pojazdówelektrycznych (pięć autobusów przegubowych Solarisa i następnie pięć krótkichtego samego producenta – po zerwaniu wcześniejszej umowy z Ursusem).

Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnikprzeprowadził już zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Fundusze POIiŚwspierają też obecnie finalizowane zakupy łącznie 10 wozów elektrycznych.

Według informacji PKM Katowice tabor tego – należącego dotrzech miast (Katowice – 87,59 proc., Siemianowice Śląskie – 8,5 proc., Chorzów- 3,91 proc.) – przewoźnika liczy ok. 250 pojazdów. Wcześniejsze zakupypozwoliły na wycofanie wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecneumożliwiają wycofywanie 20-letnich pojazdów marki Neoplan i MAN.(PAP)

Komentarze