TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Katowice będą mieć 20 elektrobusów. Wszystkie od Solarisa
InfoBus.pl - Opublikowano: 23.06.2020 16:00:56
Katowice będą mieć 20 elektrobusów. Wszystkie od Solarisa; fot. UM Katowice

Wygląda na to, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wzbogaci się o kolejne autobusy elektryczne. Przewoźnik wybrał ofertę wielkopolskiej firmy, jako najkorzystniejszą w przetargu na 5 szt. elektrobusów klasy MEGA.

Przypomnijmy, że była to tylko formalność, gdyż oferta (jedyna w przetargu) złożona przez Solaris Bus & Coach zmieściła się w budżecie PKM. w tej sytuacji kwestia umowa też wydaje się być tylko "postawieniem kropki nad i".

Jakie przeguby?

Przypomnijmy, że pięć przegubowych, katowickich elektrobusów ma mieć nadwozia o długości 17,5 - 18,75 m, szerokości do 2,55 m i wysokości do 3,3 m. do 3,3 m. Pojemność każdego pojazdu określono na min. 130 pasażerów. Dla co najmniej 25% mają być przygotowane miejsca siedzące. Wymiana pasażerów odbędzie się przez trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwa silniki trakcyjne mają mieć co najmniej 220 kW mocy. Ładowanie pojazdów ma się odbywać w systemie plug-in (ładowarką dedykowaną o mocy 40 kW lub 80 kW) oraz przez pantograf odwrócony (mocą do 200 kW). Elektrobusy muszą posiadać baterie o pojemności min. 240 kWh.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez przynajmniej siedem okien przesuwnych lub uchylnych. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Nie zabraknie gniazdek USB dla pasażerów oraz WiFi. Elektrobusy muszą być przystosowane do montażu urządzeń ŚKUP.

PKM kolejny raz stawia na kompaktowy SIP. Ma się opierać na zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości. W środku, za kabiną kierowcy zostanie zamontowany monitor LCD min. 21,5", który będzie odpowiadał za prezentację informacji liniowej. Nie zabraknie oczywiście GPS oraz głosowych zapowiedziach przystanków. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym interfejsem.

4 x Solaris

Na początku ubiegłego roku firma Solaris dostarczyła do PKM pięć przegubowych Urbino 18 electric. Za kilka tygodni dołączy do nich 5 dwunastometrowych autobusów elektrycznych. Z kolei tydzień podpisano umowę na kolejnych 5 Solarisów Urbino 12 electric, które zostaną przekazane w drugim kwartale 2021 roku. Wartość kontraktu wynosi 12,4 milionów złotych. w ramach tego kontraktu oprócz samych pojazdów, Solaris dostarczy również 5 stacjonarnych ładowarek plug-in.

Teraz PKM jest blisko czwartej elektrycznej umowy z Solarisem o wartości 15 976 285,50 PLN brutto, co daje 2 597 770 PLN netto za jednego nU18e. W pakiecie jest trzyletnia gwarancja całopojazdowa oraz pięcioletnia na baterie.

Unijne wsparcie

Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowicki PKM przygotował w poprzednich latach dwa unijne projekty:

  • Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) - sfinansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił dotąd m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i 10 pojazdów elektrycznych (pięć autobusów przegubowych Solarisa i następnie pięć krótkich tego samego producenta - po zerwaniu wcześniejszej umowy z Ursusem).

  • Drugi – z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik przeprowadził już zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Fundusze POIiŚ mają też wesprzeć obecnie realizowane zakupy łącznie 10 autobusów elektrycznych.

Według informacji PKM Katowice tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc., Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy 250 pojazdów. Wcześniejsze zakupy pozwoliły na wycofanie wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne umożliwiają wycofywanie prawie już 20-letnich pojazdów marki Jelcz, Solaris i MAN.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
PKM Katowice
Solaris

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....