Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2018: Dojdzie do mazowieckiej debaty o PKS-ach?

infobus
20.09.2018 09:00
0 Komentarzy

Partia Razem oraz Komitet Wygra Warszawa Jana Śpiewakawezwały Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika do debaty o złymstanie transportu publicznego na terenie Mazowsza. Struzik odpowiada, żeproblemy transportu rozwiąże w następnej kadencji.

„Trwa Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, aletransport na Mazowszu nie jest zrównoważony, jest w katastrofalnym stanie. Wminionym roku kilkaset kursów autobusowych zostało zlikwidowanych” – mówiłwe wtorek na konferencji prasowej Mateusz Dobrowolski, koordynator strukturPartii Razem na Mazowszu.

Jak poinformował, w lipcu tego roku zlikwidowanezostały trzy spółki przewozowe na terenie województwa: PKS Ciechanów, PKSOstrołęka i PKS Mińsk Mazowiecki. „Pierwszego września do tych spółekdołączył PKS Płock, który zlikwidował wszystkie połączenia lokalne. Nasz regionstaje się komunikacyjną pustynią, pojawiają się na nim miejscowości kompletnieodcięte od świata” – przekonywał.

Obecny na konferencji Piotr Figiel, wiceprezes fundacji NoweSpojrzenie, reprezentujący także Mazowiecką Radę Wojewódzką OPZZ poinformował,że w ostatnim czasie zlikwidowany został także PKS Przasnysz, a PKS Grójec iPKS Kozienice „znacznie ograniczyły swoją działalność”. W jego ocenieza taki stan transportu publicznego odpowiada samorząd województwa, który jestjego organizatorem na Mazowszu.

„Na dzień dzisiejszy Płock ma dwie linie autobusowełączące to miasto z Warszawą a Marszałek Województwa dopłaca do nich całe zerozłotych” – mówił Figiel. Ocenił też, że Adam Struzik „przez 17 latswojego urzędowania występuje tylko w roli koncesjonariusza, który pobierapieniądze od podmiotów (firm autobusowych – PAP) funkcjonujących na rynku, alenie dba o podstawowe potrzeby społeczności lokalnej i nie organizuje transportuna Mazowszu”.

„Niech marszałek Struzik przestanie mówić, że nic niemoże. Wzywamy go do dialogu i liczymy, że na Mazowszu powstanie jednostkabudżetowa samorządu wojewódzkiego, który wreszcie przejmie odpowiedzialność odmarszałka za to, co się dzieje w kwestii transportu na obszarze Mazowsza”- powiedział Figiel.

Hanna Gospodarczyk, kandydatka komitetu wyborczego WygraWarszawa Jana Śpiewaka na stanowisko wiceprezydenta Warszawy podkreśliła, żetakże mieszkańcy Warszawy „cierpią na tym, że transport publiczny naMazowszu nie istnieje”. W jej ocenie „smog w mieście jest spowodowanytym, ze codziennie rogatki miasta przekracza, według różnych szacunków od półmiliona do miliona samochodów” osób dojeżdżających do Warszawy.”Ludzie przyjeżdżają tu samochodami, bo nie ma transportu publicznego,który dowiózłby ich tu szybko i sprawnie na uczelnię, czy do pracy” -mówiła Gospodarczyk.

„Na terenie województwa mazowieckiego jest 87 miasttylko 43 z nich ma połączenie kolejowe. Dlatego uważamy, ze transportautobusowy powinien być priorytetem, dla władz województwa” – mówiła AnnaJagodzińska kandydatka Partii Razem do sejmiku województwa mazowieckiego.Dlatego jej ugrupowanie proponuje powołać Spółkę Autobusy Mazowieckie, któramiałaby uzupełnić połączenia kolejowe w województwie. Partia Razem chce, by do2022 r. do każdej wsi i do każdego miasta sołeckiego doprowadzony zostałtransport autobusowy. Transport ten miałby być objęty wspólnym rozkładem jazdydla połączeń kolejowych i autobusowych, a bilety na przejazd tym transportemdla uczniów i opiekunów osób z niepełnosprawnościami były darmowe.

Marszałek odpowiada

Marszałek Struzik pytany przez PAP o kwestie transportowe wwojewództwie zapewnił, że zależy mu na rozwiązaniu problemu.

„To jestproblem prawny i finansowy. Chodzi o to, żeby nowa Ustawa o PublicznymTransporcie Zbiorowym określiła, kto za co odpowiada i wskazała sposób finasowaniadeficytu” – podkreślił. W jego ocenie problem transportu autobusowegopolega na tym, że „wszyscy chcą te autobusy mieć, ale nie ma kto dopłacać,gdy podróżuje nimi zbyt mała liczba pasażerów”.

Jak szacuje Struzik, do biletów w transporcie autobusowym naMazowszu trzeba dopłacać około 500 milionów złotych rocznie, a dotacja zbudżetu państwa wynosi obecnie 70 milionów złotych.

„Nie można mówić, żete pól miliarda wyczarujemy w budżecie województwa, bo takich pieniędzy niema(…). Nie mówię o nowym taborze, tylko o biletach” – wyjaśnił. Jakpowiedział, by taki transport zorganizować, potrzebne jest dowożenie ludziautobusami do centrów przesiadkowych Kolei Mazowieckich. „Mamy na topomysł i w przyszłej kadencji to rozwiążemy, ale musimy mieć narzędzia odpolskiego parlamentu.(…) jak będziemy mieć źródła finasowania, to jesteśmygotowi to rozwiązać” – zadeklarował.(PAP)

Komentarze