Jutro Mobilis i Isuzu zadebiutują we Wrocławiu

infobus
17.01.2020 14:15
0 Komentarzy

Jutro, 18 stycznia Mobilis zaczyna swoją pięcioletnią przygodę we Wrocławiu. Na pierwszy ogień idą debiutujące w Polsce Isuzu Citiport, które będą kierowane do obsługi zadań przewozowych wskazanych przez wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

Mobilis wchodzi do Wrocławia
O umowie między wrocławskim MPK i Mobilisem pisaliśmy tutaj. Została ona podpisana 23 września 2019 r. Jej wartość to prawie 121 mln zł brutto. Do obsługi zakontraktowanych zadań największy niezależny polski operator miał za zadanie pozyskać przynajmniej 30 fabrycznie nowych i w pełni niskopodłogowych autobusów. Będzie to 18 pojazdów dwunastometrowych (w tym dwa rezerwowe) oraz 12 przegubowych (również dwa w charakterze rezerwy).

Na początku listopada oficjalnie poinformowano na jakie marki postawił największy niezależny polski operator. W zakresie „dwunastek” wybór padł na debiutujące w Polsce Isuzu Citiport. I to one wejdą do ruchu w pierwszej kolejności.

Citiport dla Wrocławia
Każdy z Citiportów, które pozyskał Mobilis umożliwia podróż 109 pasażerom. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Isuzu zastosowało standardowo dla siebie fotele Grammer City3000. Z niskiej podłogi mamy dostępnych sześć siedzeń. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Każdy fotel jest obity tapicerką 3D Kneitz, którą zażyczyło sobie MPK Wrocław. W połączeniu z poręczami ze stali nierdzewnej oraz wnętrzem w odcieniach szarości daje to dosyć ciekawy efekt. Wnętrze jest spokojne i bardzo przyjazne dla oka.

Pora zajrzeć w serce wrocławskich Isuzu. Jest nim silnik Cummins B6.7E6D 300B. To niespełna siedmiolitrowa jednostka napędowa o mocy 224 kW i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Została ona zblokowana z automatyczną skrzynią biegów ZF 6AP1400B Ecolife. Układ jezdny jest oparty na osiach ZF. Przednia to niezależna typu RL82EC. Jako napędową wykorzystano wolny portalowy most AV133/80.

Nowością, którą pierwszy raz widzimy w autobusach Citiport jest kabina. Co prawda mała, ale jednak w pełni odseparowana od przestrzeni pasażerskiej. To pierwszy raz kiedy można zobaczyć takie rozwiązanie w „dwunastce” od Isuzu. Do tej pory standardem była kabina otwarta lub półzamknięta. Ta nowość może jednak spowodować większe zainteresowanie przewoźników z Polski tym pojazdem.

Wrocławski standard
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Konvekta o mocy chłodniczej 25 kW. Naturalną wentylację zapewnia siedem okien uchylnych, wentylatory dachowe oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy są monitorowane za pomocą urządzeń bydgoskiego SiMS-a. Mamy ponadto gniazda USB dla pasażerów oraz system poboru opłat Mennicy Polskiej. Umożliwia on zarówno kasowanie biletów papierowych- co we Wrocławiu staje się rzadkością- oraz płatności bezgotówkowe za przejazdy.

Czas na SIP. A skoro Wrocław i Mobilis to oczywiście mamy urządzenia SiMS-a. Citiport'y posiadają cztery zewnętrzne tablice o wysokiej rozdzielczości. Przednia, prawa boczna oraz szeroka tylna składają się z dwóch pól. Najmniejsze odpowiada za wyświetlanie numeru linii i świeci ono na biało. Pola kierunkowe z kolei wyświetlają informację liniową w kolorze pomarańczowy. Do tego dochodzi jeszcze lewa boczna tablica prezentująca numer linii. Ona także świeci na biało.

A wnętrze? Tutaj znajdziemy trzy tablice LCD. W środkowej części pojazdu zamontowano na stelażu w kształcie litery V dwa monitory o przekątnej 19″, na których prezentowana jest informacja liniowa oraz reklamy. Z prawej strony, tuż przed pierwszymi drzwiami jedną tablicę 38″, na której informacja liniowa jest prezentowana w formie „e-koralików”. Nie mogło poza tym zabraknąć GPS oraz głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SIL2 z dotykowym interfejsem.

Czas na debiut
Pierwsze Isuzu wyruszą na ulice Wrocławia jutro. Będzie je można do spotkać na linii 101. Wraz z początkiem lutego wyjadą kolejne, które zostaną skierowane do obsługi linii 133. Do kiedy się utrzyma taki stan? Zapewne do czasu osiągnięcia pełnego uruchomienia kontraktu, które nastąpi na początku kwietnia kiedy to Mobilis wprowadzi do ruchu Mercedesy Conecto G.

A co do samych Isuzu, które będą bohaterami jutro co jeszcze można powiedzieć? Na pewno wszyscy będą uważnie obserwowali jak Citiport będzie sobie radził na wrocławskich liniach. Prób sprzedaży tego modelu mieliśmy już w Polsce kilka. I w pewnym sensie to zaskakujące, że debiut nastąpi we Wrocławiu. Szybki termin dostawy może być mocnym atutem Isuzu i jego dealera w naszym kraju, czyli firmy Busimport PL.

Komentarze