TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakie są Nowe Urbino 12 electric dla MPK Kraków?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.09.2017 13:25:11 19 komentarzy
fot. MPK Kraków

Minęło już kilka tygodnie od oficjalnej prezentacji 20 elektrycznych Nowych Urbino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Przewoźnik oprócz trzech przegubowych elektrobusów wprowadził także 17 pojazdów dwunastometrowych. Czas napisać o nich kilka słów.

Siedemnaście Nowych Urbino 12 electric wraz w kompletem ładowarek do wolnego ładowania kosztowały krakowskie MPK nieco ponad 42 mln PLN brutto. Koszt jednostkowy urządzenia do ładowania, które dostarczył Medcom wyniósł 37 800 PLN netto. Natomiast jeden elektryczny Nowy Urbino 12 kosztował 2 008 794 PLN netto.

Pojazdy umożliwiają podróż maksymalnie 80 pasażerom. 28 osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 10 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Jako ciekawostkę należy uznać zastosowanie już trzeci raz w Nowym Urbino dla polskiego klienta układu "prezesowskiego" na razem na lewym przednim nadkolu. Na pokład autobusu można się dostać dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-0. Zastosowany drzwi firmy Ventura. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe są odskokowo-przesuwne.

Czas wspomnieć o układzie napędowym krakowskich elektrycznych NU12. Pojazdy wyposażono w asynchroniczne silniki trakcyjne typu TSA TMF 35-28-4 o mocy 160 kW, który zabudowano centralnie przed osią napędową ZF AV133/80. Wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Zastosowano baterie, które są przystosowane do szybkiego ładowania pantografem oraz wolnego poprzez złącze plug-in. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 130 – 160 km. Natomiast dzięki doładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowość operacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwala obsłużyć nim typową całodzienną brygadę.

Naturalną wentylację zapewnia siedem przesuwnych okien oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy jednego agregatu, najprawdopodobniej produkcji firmy Spheros. Kierowca ma do dyspozycji niezależną klimatyzację kabiny.

Krakowskie MPK jest obecnie największym polskim użytkownikiem autobusów elektrycznych. Spółka dysponuje łącznie 26 elektrobusami. Obok wspomnianych 20 Nowych Urbino to także cztery sztuki Urbino 8,9LE i dwa egzemplarze Urbino 12, które przed przyjazdem do Krakowa pełniły rolę pojazdów demonstracyjnych. Na tym jednak "elektryczne" plany MPK się nie kończą. Przewoźnik planuje w przyszłości dalsze zakupy elektrobusów. 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
Solaris
Medcom
ZF
Ster
Novamedia
Ventura
elektrobus
  • a2n – 08.09.2017

    Eksperymenty kosztem przewoźnika i pasażerów,Pojazd dwa razy droższy od wersji z silnikiem ZS, cięższy i tak samo niebezpieczny dla zdrowia, albo nawet jeszcze bardziej niż dużo tańszy i nie wymagający dodatkowej infrastruktury autobus z klasycznym rozwiązaniem układu napędowego. Szkoda na to wszystko kasy i czasu.Ale jak ktoś lubi eksperymentować, kto mu zabroni, jeśli na dodatek podbudowane to jest pseudo-ekologiczną demagogią ?

  • do a2n – 08.09.2017

    Twój komentarz brzmi jak jęk osoby, która pośrednio lub bezpośrednio traci pieniądze na wycofywaniu silników diesla. Elektryk w porównaniu do diesla jest w prawdzie dwukrotnie droższy, ale w zamian jest:- cichszy- bardziej dynamiczny- zapewniający wyższy komfort(mniejsze wibracje)- łatwiejszy w obsłudze okresowej- tańszy w eksploatacji(dzienny koszt eksploatacji elektryka stanowi ok 65% kosztów eksploatacji diesla)Wszystkie te cechy w znaczny sposób rekompensują cenę zakupu i inwestycji w infrastrukturę.

  • 123 – 08.09.2017

    Co to jest ten układ prezesowski ?

  • Hehuh – 08.09.2017

    Drzwi ma w normalnym układzie 2-2-2.

  • Nemo – 08.09.2017

    Zastanawia mnie caly czas dlaczego ludzie pisza ze elektryczne pojazdy sa drogie albo drozsze od klasycznych systemow spalinowych - przeciez sam autobus jest tanszy bo nie posiada skrzyni biegow i roznego talatajstwa sterujacego doplyw paliwa i powietrze w silniku spalinowym.W elektryku drozsze jest paliwo i jego przechowywanie w pojezdzie czyli bateria i czas ladowania

  • 321 – 09.09.2017

    Co to jest ten układ prezesowski ?

  • Marcin – 09.09.2017

    Bzdury. Jak się nie zna szczegółów to lepiej się nie wypowiadać.

  • Tomek – 09.09.2017

    Nie ma klimatyzacji niezależnej dla kierowcy...

  • greg – 09.09.2017

    Fatalny pomysł skierowanie ich na "304"

  • 231 – 09.09.2017

    Co to jest ten układ prezesowski?

  • ... – 09.09.2017

    @231 Było to wyjaśnione w komentarzach w innym artykule. Chyba tym kiedy pierwszy nowy solaris urbino 18 iv do Krakowa.

  • Łukaszz – 09.09.2017

    Sprawdzają się na 304;)

  • albert – 09.09.2017

    Nie mogli dać na "130" tylko do Wieliczki ?

  • Misiek Krk – 10.09.2017

    Owszem jazda przyjemna i póki co się jakoś specjalnie nie psują ale z tą ekonomiką to nie do końca cacy. Po każdym kółku na 169/469 zjazd na przerwę półgodzinną na Wolę na ładowanie baterii, czyli zamiast dwóch Diesli potrzeba 3 elektryki do obsługi linii w tym samym czasie. Zasięg 130 km przy ciągłym ruszaniu z przystanków i świateł + korki i działająca klima to zupełna utopia.

  • polewka – 10.09.2017

    A jak dają sobie rade z ładowaniem na "304" ?

  • manki – 10.09.2017

    Jak chcą zamawiać kolejne to tylko przegubowe

  • adrian – 10.09.2017

    A kiedyś był plan że pojadą na "134" do ZOO to by była ekologia

  • farafiu – 11.09.2017

    Jakby sobie poradziły z tłokiem a także wzniesieniami to owszem, w innym wypadku tam diesle na tą chwilę bedą królowały.

  • ciekawy – 12.09.2017

    co to jest ten układ prezesowski

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....