Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie elektrobusy chce Opole? Czas na SIWZ

infobus
20.08.2020 09:00
0 Komentarzy

W dniu 12 sierpnia Miasto Opole ogłosiło przetarg na dostawę 5 nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z dostawą i montażem infrastruktury ładowania, w ramach projektu „Elektromobilne Opole”.

Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 350 dni od podpisania umowy.

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ

Warunki dotyczące doświadczenia i zdolności finansowej to tylko formalność dla dużych producentów. Zaglądamy do pozostałych wymogów SIWZ.

Kryteria oceny

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunków gwarancji (5%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Opole wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub ze stali lub żeliwa o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) – 10 pkt,

  • silnik pojedynczy centralny – 10 pkt,

  • autobus wyposażony w szybę czołową, dzieloną składającą się z trzech części – 5 pkt,

  • zawieszenie – oś sztywna – 10 pkt,

  • zużycie energii elektrycznej niższe lub równe 0,90 kWh/km – 15 pkt,

  • co najmniej 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 10 pkt,

  • 8 uchylnych okien bocznych – 5 pkt,

  • pojemność magazynów energii co najmniej 220 kWh – 15 pkt,

  • środek gaśniczy (w systemie redukcji palności magazynu energii) o cechach ekologicznie czystego środowiska gaśniczego – 10 pkt,

  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części                    w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika                i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym – 5 pkt,

  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt.

W przypadku warunków gwarancji, zamawiający najbardziej premiuje udzielenie gwarancji całopojazdowej w okresie 60 miesięcy i dłużej.

Specyfikacja techniczna

Pięć autobusów elektrycznych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 80 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi w układzie o szerokości 1200 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Elektryki będą posiadając funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej. Z kolei w przypadku baterii, miasto wymaga zastosowania akumulatorów High Power typu LTO lub równoważnych NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 52 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 300 kW. Pojemność baterii ma być nie mniejsza niż 180 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo – zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug, umożliwiające ładowania z mocą 120 kW – a także systemem pantografowym za pomocą odwróconego pantografu.

Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Ma być wyposażona w takie udogodnienia jak radio czy lodówkę. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna wewnętrzna. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablica wewnętrzna ma być oparta na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.

Elektryki nie dla lwa?

Po lekturze SIWZ można dojść do wniosku, że z dużym prawdopodobieństwem opolski bastion MAN-a zostanie po raz kolejny oddany – przez wymóg ładowania elektrobusów m.in. za pomocą pantografu.

Pozostaje zatem pytanie – który z producentów na tym skorzysta? Solaris? Volvo? A może Mercedes?

Tego dowiemy się najwcześniej podczas otwarcia ofert, a więc w dniu 14 września.

Komentarze