Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie elektrobusy chce Kraków?

infobus
30.04.2015 20:24
0 Komentarzy

17 kwietnia MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 4autobusów elektrycznych z opcją na zwiększenie kontraktu o jeden pojazd. Spółkaprzewidziała, że na zakup przeznaczy 9 mln zł netto. Przeglądamy, czegoprzewoźnik oczekuje od chętnych do walki  o to zamówienie. Mają to być autobusy klasy MIDIo długości nie większej niż 8,5 m (tolerancja +- 10 %) oraz nie wyższe niż 3,3m, układ drzwi 1-2-0 oraz brak stopni w wejściach. Nie będą to jednak pojazdycałkowicie niskopodłogowe. Przewoźnik wymaga by niska podłoga występowałajedynie na całej powierzchni, która będzie przeznaczona dla pasażerówstojących. To naturalnie wprost daje do zrozumienia, że MPK celuje tylko wpojazdy typu Low Entry. Dodatkowo będą to pierwsze całkowicie nowe autobusy wtaborze spółki, które będą pomalowane w nowy schemat tj. biało-granatowy. MPKwymaga by pojazdy umożliwiały podróż 42 pasażerom,  w tym od 13 do 15 na miejscach siedzących.Pewną nowością będą poręcze. Przewoźnik co prawda wymaga by były onestandardowo chromo-niklowane, bez proszkowego malowania. Nowością będzienatomiast diodowe podświetlenie pionowych poręczy. Wentylacja będzierealizowana na 2 sposoby. Za naturalną będą odpowiadały przesuwne okna, którychma być po minimum 70 % z każdej strony pojazdu. Klimatyzacja będzie sięskładała z dwóch urządzeń. Jedno będzie do dyspozycji kierowcy, drugie zaśbędzie odpowiedzialne za chłodzenie przestrzeni pasażerskiej.

Od 2010 roku zwyczajem jest, że MPK Kraków dużą wagęprzykłada do informacji pasażerskiej. Aktualne zamówienie nie będzie wyjątkiem.I tak na zewnątrz pasażerowie będą mieli do dyspozycji 3 diodowe wyświetlacza orozdzielczości min. 192×24 pkt (front), 128×24 pkt (bok) oraz 48×24 pkt (tył).Do tego naturalnie zapowiedzi głosowe, kasowniki dualne oraz monitoring. 

Słów kilka o napędzie: krakowskie elektryki będą ładowaneprzez pantograf dachowy oraz alternatywnie złączkę plug-in. Baterie powinnyumożliwić pokonanie przynajmniej 75 km w warunkach eksploatacyjnych testuSORT2, bez konieczności doładowywania. Sposób ich zabudowy leży w gestiioferenta. Silnik elektryczny ma umożliwiać przy obciążeniu wynoszącym 3/4 maksymalnegoprzyspieszenie do 60 km/h w czasie 30 s. MPK nie udziela żadnych sugestii wzakresie preferowanego sposobu zabudowy jednostki napędowej. O wyborzezwycięzcy zdecydują trzy kryteria:

  • 70 % punktów będzie do wywalczenia za cenę dostawy,
  • 5 % za jednostkowe zużycie energii elektrycznej.
  • 25 % punktów będzie przyznawanych za ocenę techniczną.

Wśród premiowanych rozwiązań znajdziemy m.in. kompatybilnośćładowania pantografem ze stanowiskiem, którym już dysponuje MPK Kraków. Ponadtopunkty można uzyskać za gwarancję na baterie na 36 miesięcy i więcej,ogrzewanie oparte tylko na energii elektrycznej, hamowanie rekuperacyjne czyzastosowanie niezależnej przedniej osi. Kto jest najbliższej tych wymagań? Wskazywaćnie trzeba. Co na to konkurencja? Do 1 czerwca jeszcze dużo czasu i z pewnościąco nieco się wydarzy.

Komentarze