TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jakie autobusy dla MZK Jelenia Góra? [SIWZ]
InfoBus.pl - Opublikowano: 29.09.2017 12:57:35 9 komentarzy
Jakie autobusy dla Jeleniej Góry? [SIWZ]

W zeszłym tygodniu MZK w Jeleniej Górze ogłosił przetarg na dostawę nowych autobusów. Analizujemy SIWZ zamówienia, szukając odpowiedzi na tytułowe pytanie. Wstępnie o tym przetargu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Dolnośląski przewoźnik podzielił przetarg na trzy części: pojazdy standardowe o napędzie spalinowym (15 sztuk), pojazdy standardowe o napędzie hybrydowym (3 sztuki) oraz autobusy przegubowe (2 sztuki). Sprawdzamy, co kryje się w treści SIWZ dla poszczególnych części.

Na wstępie trzeba wspomnieć, że najlepsze oferty w poszczególnych częściach będą oceniane według 3 kryteriów:

  • ceny – waga 60%,

  • gwarancji – waga 6%,

  • parametrów technicznych – waga 34%.

Minimalny okres gwarancji jaki musi zaoferować wykonawca to 36 miesięcy. Za każde dodatkowe 6 miesięcy, MZK przyzna extra 3 punkty, maksymalnie do zdobycia jest 6 punktów.

Czas na technikę

W części dotyczącej parametrów technicznych zamawiający będzie oceniał następujące rozwiązania i parametry: zawieszenie przednie, układ smarowania podwozia, przebiegi międzyobsługowe między wymianami oleju w silniku, liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, szybę przednią, unifikację silnika autobusu z silnikami eksploatowanymi przez zamawiającego, rodzaj paliwa dopuszczony przez producenta silnika, skrzynię biegów, liczbę otwieranych okien, unifikację autobusu i silnika.

Najwięcej punktów w tym zakresie otrzymają oferenci którzy zaproponują:

- belkę sztywną (10 pkt);

- system centralnego smarowania podwozia (10 punktów);

- przebiegi międzyobsługowe 45 tys. km (5 punktów);

- powyżej 9 (dla autobusów MAXI) i 18 (dla autobusów MEGA) miejsc z poziomu niskiej podłogi (5 pkt);

- szybę przednią składająca się z 3 części (10 punktów – Solaris, MAN, Ursus (tylko część I), Autosan (tylko część I);

- unifikację silnika autobusu z eksploatowanymi przez zamawiającego tj. MAN, Cummins, Volvo, Mercedes (15 punktów – MAN, Mercedes, Volvo, Solaris (tylko część I i II), Ursus (tylko część I) i Autosan (tylko część I));

- paliwo dopuszczone przez producenta – ON + B20 (5 punktów);

- skrzynię biegów automatyczną minimum 4 biegową ze zintegrowanym retarderem (15 punktów);

- liczbę otwieranych okien większą niż 8 (10 punktów);

- unifikację producenta autobusów i silnika (15 punktów – MAN, Mercedes, Volvo);

MAN wygrywa ale ...

Analizując punkty w zakresie rozwiązań technicznych, na wstępie to MAN zyskuje największą przewagę nad konkurentami i może otrzymać maksymalną liczbę punktów. Kolejne marki: Volvo i Mercedes tracą do rywala po 9 punktów. Ursus i Autosan muszą nadrobić 14 punktów. Najwięcej traci Solaris – do lidera brakuje mu 24 punktów. Oznacza to, iż gdy pozostałe kryteria będą ocenione tak samo, aby wygrać zamówienie, Solaris musiałby zaoferować autobusy tańsze od MAN-a o ponad 8%. Zapowiada się ciężki przetarg przed producentem z Bolechowa.

Jest jednak jedno "ale". Nie można jednak pominąć zapisów w SIWZ dla wszystkich części, które wymagają aby maksymalna wysokość wejść z poziomu jezdni nie przekraczała 320 mm. W rezultacie potencjalne oferty MAN-a, jak i Volvo zostałyby odrzucone. Kryterium to spełnia zarówno Solaris, Mercedes, Ursus i Autosan. Wszystko może się jednak zmienić wskutek odpowiedzi MZK na pytania zadawane przez producentów. Czas pokaże czy zamawiający będzie łaskawy do zmiany zapisów SIWZ.

Pozostałe wymogi, jakie stawia MZK producentom przedstawiają się następująco:

MAXI spalinowe

Autobusy mają mieć długość od 11 do 12,2 m, szerokość min. 2,5 m oraz niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych. Spółka wymaga także, aby maksymalna wysokość wejść z poziomu jezdni nie przekraczała 320 mm. Pasażerowie wsiądą do autobusu mając do dyspozycji trzy wejścia w układzie 2-2-2. Autobus musi być wyposażony w minimum 28 miejsc siedzących, w tym minimum 8 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy mają być napędzane silnikiem o pojemności od 6,7 dm3 do 8 dm3, mocy minimum 200 kW oraz muszą spełniać normę EURO 6. W komorze silnika ma znajdować się system gaśniczy.

MAXI hybrydy

Podobne wymogi zamawiający zastosował w przypadku hybryd. Tu również długość autobusu nie może przekraczać 12,2 m, a szerokość nie może być niższa niż 2,5 m. Różnica opisu przedmiotu zamówienia w tej części dotyczy przede wszystkim silnika. Spalinowy ma mieć pojemność od 4,5 do 7 dm3 i moc minimum 150 kW. Dodatkowo autobus musi posiadać 1 albo 2 silniki elektryczne. Te z kolei winny charakteryzować się mocą nie mniejszą niż 120 kW (w przypadku jednego silnika elektrycznego) albo minimum 150 kW (w przypadku zastosowania dwóch silników elektrycznych). Spółka wymaga, aby energia elektryczna pochodziła z rekuperacji i nadmiaru chwilowej mocy silnika wysokoprężnego.

MEGA spalinowe

Ich nadwozia nie mogą być krótsze niż 18 m i dłuższe niż 18,75 m. Dopuszczalna szerokość to nie mniej niż 2,5 m. Podobnie jak w krótszych autobusach zamawiający wymaga, aby wysokość wejść z poziomu jezdni nie była większa niż 320 mm. W przypadku autobusów przegubowych przewidziano 4 pary drzwi w układzie 2-2-2-2. Autobus musi być przystosowany do przewiezienia minimum 155 pasażerów, w tym minimum 38 na miejscach siedzących. Co najmniej 12 z siedzeń winno być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Zamawiający przewidział pojemność silnika od 10 do 12 dm3 o mocy minimum 250 kW, z obowiązkiem spełnienia normy EURO 6.

Wszystkie zamawiane autobusy muszą być nowe, nieużywane do prezentacji lub podobnych celów. Zamawiający nie dopuszcza autobusów prototypowych i przedseryjnych. Przestrzeń pasażerska powinna być klimatyzowana. Wentylacja ma być zapewniona przez okna uchylne lub przesuwne. Siedzenia muszą być odporne na ścieranie i zabrudzenia w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym. W trakcie podróży będzie można naładować telefon czy tablet przez gniazda USB. System informacji pasażerskiej obejmuje tablice LED wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Dodatkowo MZK wymaga wyposażenia pojazdów w monitoring i system rejestracji potoków pasażerskich.

Kto będzie starał się o wykonanie tego zamówienia? Tego dowiemy się prawdopodobnie 31 października, kiedy przewidziano otwarcie ofert.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
hybryda
MZK Jelenia Góra
  • Coś nie tak – 29.09.2017

    Czy redaktor aby nie przesadził z tą stratą punktową Solarisa? Skąd 24 pkt?

  • WDŻ – 02.10.2017

    Czyli przyznanie punktów (dających wygrać przetarg!) za autobus i silnik tego samego producenta jest jednoznacznie skierowane w krajowych producentów bo nikt u nas nie produkuje odpowiednich silników. Jaka miałaby być korzyść - w czym silnik np. mercedesa w autobusie np. autosana jest gorszy od takiego samego np. w conecto? JG i inne miasta powinni zrezygnować i odwołać takie nieuzasadnione preferencje.

  • miszon – 02.10.2017

    zobaczymy jak sobie poradzi Ursus, przetarg został nie tak dawno rozpisany więc to są wszystko świeże informacje ;)

  • drogon – 02.10.2017

    Nadrobienie 24 punktów w przypadku Solarisa... wow! Nie spodziewałem się aż takiej różnicy. Czyżby przedsiębiorca z Cypru miał za duże wymagania i za małe możliwości?

  • monsun – 02.10.2017

    Kierowcy w Warszawie chwalą sprzęt UrsusBus, więc może i Jelenia Góra zdecyduje się na te spółkę

  • karol – 02.10.2017

    Ciekaw jestem bardzo, obostrzenia jakie wybrała Jelenia Góra, cóż.... zobaczymy jak to wszystko wyjdzie ;) ale Solaris to tu raczej za wiele nie ugra

  • LU – 02.10.2017

    TYLKO URSUS !!!

  • trybsiak – 04.10.2017

    Ursus czy nie, ważne żeby dla Jeleniej Góry to było dobre!

  • Madej – 14.10.2017

    No ale z warunków wyboru wynika, ze polskie nie będzie dobre, jak zwraca uwagę @WDŻ - bo ja nie znam powodów, w czym aż tak lepszy i aż tyle punktów będzie silnik od tego samego producent co nadwozie..? Skoro musi spełnić wszystkie wymagania MZK, to co - w następnym przetargu dadzą extra punkty za silnik z gwiazdą albo lwem na pokrywie..? Nie wiem, czy to nie naciąganie jest.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....