Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie autobusy chce PKM Gliwice? Zaglądamy w [SIWZ]

infobus
05.12.2017 12:37
0 Komentarzy

Analizujemy kolejny tegoroczny przetargPKM Gliwice na nowe autobusy. wcześniej firma ogłosiła przetarg na dostawę 12przegubowców. Dzisiaj miało miejsce otwarcie MEGA-ofert – a w zasadzie oferty firmy MAN Truck & Bus Polska i od razu nastąpiło jej unieważnienie z powodu przekroczenia budżetu. O tym w kolejnym artykule.

25 listopada 2017 r. PKM Gliwice ogłosiłoprzetarg na dostawę 4 nowych autobusów klasy MAXI – niskopodłogowych,dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, przeznaczonych do wykonywaniaprzewozów w komunikacji miejskiej. To już kolejny przetarg PKM Gliwice na noweautobusy. Przypomnijmy, że 1,5 miesiąca temu spółka ogłosiła przetarg nadostawę 12 przegubowców, który właśnie został unieważniony i spodziewamy sie szybkiej powtórki. Wróćmy jednak do obecnegozamówienia i jego warunków formalnych. Pisaliśmy o nich w InfoBusie tutaj:

Z pewnością nie wpłyną one naliczbę potencjalnych ofert. To co może być istotne to oczywiście kryteria ocenyofert, ale również termin wykonania zamówienia. Pierwszy autobus ma się pojawićw bazie PKM nie wcześniej niż w kwietniu 2018 roku. Całe dostawa ma byćwykonana w ciągu zaledwie 136 dni od podpisania umowy. Jest to zatem bardzokrótki termin i z uwagi na duże obłożenie zamówieniami nie wszyscy producencimogą mu sprostać.

Wybór najkorzystniejszej oferty

Gliwicki przewoźnik wybierzenajkorzystniejszą ofertę w oparciu o: cenę (60%), ocenę techniczną (25%), ekologię(5%), warunki gwarancji i serwisu (8%), ceny wybranych części zamiennych (2%).Kryteria te oraz ich waga są identyczne jak z przetargu na przeguby.

Obecnie zamawiający premiujenastępujące rozwiązania techniczne:

  1. szkielet nadwozia orazposzycie (blachy) nadwozia pojazdu zbudowane są z elementów gwarantującychznaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich, jak: aluminium,tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem szklanym, stal odporna na korozję,elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie metodą KTL, całej kompletnejkaroserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 12 pkt;

  2. pojemność skokowa silnikapowyżej 7 dm3 – 4pkt;

  3. automatyczna skrzynia biegówwyposażona w urządzenie do jej diagnostyki z systemem telemetrycznego przesyłudanych o podstawowych parametrach pracy elementów przekładni do serweracentralnego zamawiającego przy wykorzystaniu bezprzewodowego Internetu Wi-Fi –1 pkt;

  4. zależna oś przednia – 8 pkt;(MAN/Scania/Solaris);

  5. szyba czołowa składająca się ztrzech części – 8 pkt; (MAN/Solaris);

  6. poszycie zewnętrzne ścianbocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 8pkt;

  7. poszycie zewnętrzne dachunadwozia wykonane jest z materiałów takich, jak: aluminium, stal odporna nakorozję, elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie metodą KTL, całejkompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 1 pkt;

  8. liczba miejsc stojących isiedzących powyżej 95 – 15 pkt;

  9. udział procentowy liczby miejscsiedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich miejscsiedzących 40% i więcej – 5 pkt;

  10. Ilość czynnika chłodniczego wukładzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy do 8kg włącznie – 0,5 pkt;

  11. system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzenipasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza,zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika,bezpieczników instalacji elektrycznej) – 0,5 pkt;

  12. spełnienie wymogów homologacjitypu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazduużytkowego (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 29 EuropejskiejKomisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;

  13. spełnienie wymogów homologacjitypu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdówpasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 EuropejskiejKomisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;

  14. spełnienie wymogów homologacjitypu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym,komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności nadziałanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorzesilnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielonazgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji GospodarczejOrganizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;

  15. okna awaryjne (wyjściabezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnejścianie pojazdu – 2 pkt;

  16. autobus, którego producent jestrównocześnie producentem zastosowanego w nim silnika – 20 pkt(MAN/Mercedes-Benz/Scania).

Kryteria oceny ofert nie zmieniłysię w stosunku do poprzedniego przetargu. Zmianie uległy jedynie liczby wzakresie ilości czynnika chłodzącego w klimatyzacji i pojemności silnika, któreaktualnie są odpowiednie dla autobusów klasy MAXI. Kosmetycznie zmieniła siętakże punktacja niektórych kryteriów.

Specyfikacjatechniczna

Zamawiane autobusy mają mieć długośćod 11,8 do 12,1 m, szerokość do 2,55 m, wysokość do 3,25 m oraz niską podłogęna całej długości dla pasażerów stojących bez stopni pośrednich wewnątrzpojazdu i we wszystkich drzwiach. Wysokość podłogi w wejściach nie może byćwiększa niż 340 mm. Funkcja przyklęku ma pozwolić obniżyć wysokość wejścia okilkadziesiąt mm. Troje drzwi w układzie 2-2-2 mają otwierać się do wewnątrz. Zawieszeniebędzie pneumatyczne z szybko wymiennymi wkładanymi elementami sprężynującymi wpostaci miechów ze zintegrowanym, elastycznym ogranicznikiem skoku. Zamawiającypreferuje belkę sztywną. Silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 6 dm3oraz mocy minimum 200 kW musi spełniać normę spalania EURO 6. Komora silnikapowinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Zbiornikpaliwa będzie wykonany z materiału odpornego na korozję: stalnierdzewna, tworzywa sztuczne, o pojemności minimum 280 dm3. Wentylacjęprzedziału pasażerskiego zapewnią okna boczne uchylne lub przesuwne, a nadto minimum2 wywietrzniki dachowe oraz klimatyzacja.

Miejsce pracy kierowcy będziewyposażone w podgrzewany fotel obrotowy na zawieszeniu pneumatycznym, zmożliwością wielostopniowej regulacji co najmniej w pionie i poziomie zzagłówkiem i podłokietnikami. Siedzenie kierowcy ma być wypełnione pianką,pokryte materiałem tekstylnym, wyposażone dodatkowo w pokrowiec wykonany z tegosamego materiału. Oprócz fotela w kabinie znajdzie się także: wieszak naodzież, kasetka na bilety i pieniądze zamykana na patentowy zamek, schowekprzeznaczony na rzeczy osobiste kierowcy, schowek na dodatkowe elementywyposażenia elektronicznego, radioodbiornik samochodowy z odpowiednimosprzętem, gniazdka zapalniczkowe oraz USB, uchwyt na kubek na napoje, podkładkaformatu A5 z uchwytem na papierowy rozkład jazdy umieszczony na elastycznymwysięgniku.

Z kolei siedzenia dla pasażerów winny być wykonane z tworzywasztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwościąłatwego montażu i demontażu. Mają one być miękkie – tzn. w pełni tapicerowane zmiękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 20 mm. Wykładzina tapicerowanama być odporna na ścieranie izabrudzenia. Zewnętrzne tablice kierunkowe będą wykonane w technologii LED wkolorze bursztynowym. Wewnątrz znajdzie się 1 tablica – umieszczona w górnejczęści przedziału pasażerskiego za miejscem kierowcy, skierowana do tyłupojazdu, umożliwiająca wyświetlanie następujących informacji: numer linii,nazwę przystanku końcowego i przystanków pośrednich (ewentualnie nazwymiejscowości) na trasie danej linii oraz reklamy i komunikaty. Wspomniećnależy, iż autobusy będą wyposażone w monitoring, minimum 6 gniazd USB orazsystem bezprzewodowego dostępu do Internetu w technologii Wi-Fi.

Poanalizie SIWZ…

…można dojść do wniosku, żewymogi stawiane producentom są dość liberalne, a kryteria oceny ofert bardzorozbudowane. Niemniej jednak, tak jak w poprzednim przetargu, również i w tymwidoczne są preferencje pewnych rozwiązań, których nie stosują wszyscy producenci.Po raz kolejny pojawia się kryterium unifikacji silnika i producenta autobusów.Będzie miało to dość istotne znaczenie, bo przekłada się na 5% ceny.

To znaczy,że tacy producenci jak MAN, Scania czy Mercedes-Benz otrzymują znaczącą premięw stosunku do polskich marek.

Nie wszystko jest jednak z góry przesądzone, bosą jeszcze inne kryteria i oczywiście cena. Problemem może okazać się równieżstosunkowo krótki termin dostawy autobusów. To wszystko w połączeniu daje namniejasny obraz co do liczby ewentualnych ofert. Ile ich będzie? Odpowiedź na topytanie poznamy na otwarciu ofert, czyli w dniu 4 stycznia 2018 roku.

Komentarze