TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jaki będzie polski e-Bus? [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 08.12.2017 12:07:44 2 komentarze
Jak będzie polski e-Bus? Michał Markiewicz

Podczas krakowskich warsztatów "Dobre Praktyki e-Bus", zorganizowanych przez PFR i IGKM,  rozmawialiśmy z Michałem Markiewiczem z NCBR o tym, jak aktualnie przebiegają przygotowania do ogłoszenia przetargu na polskiego e-Busa. Postępowanie ma ruszyć jeszcze w 2017 r. Czasu pozostało więc niewiele.

Na początku warto przypomnieć na czym polega program Bezemisyjny Transport Publiczny. Jest on przygotowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w formule tzw. innowacyjnego partnerstwa i w finalnym efekcie ma on dać nam gotowy produkt, czyli autobus elektryczny o ulepszonych parametrach. Na aktualnym etapie NCBR wraz z samorządami (partnerami programu) definiują konkretne potrzeby i możliwości miast, jak choćby oczekiwany poziom wydajności, czy maksymalne koszty nowych pojazdów.

Równolegle odbywa się jest dialog techniczny z zainteresowanymi producentami i ośrodkami badawczymi.

Następnie - co ma mieć miejsce jeszcze w tym roku - NCBR wystąpi jako zamawiający w postępowaniu publicznym, które wyłoni wykonawców projektów B+R. Konsorcja badawcze będą realizowały projekty etapowo, a po każdym z etapów NCBR będzie ograniczał liczbę wykonawców, doprowadzając do końca procesu badawczego (tj. etapu prototypu) jedynie jeden bądź dwa najlepsze projekty.

Budżet programu "Bezemisyjny Transport Publiczny" to 160 mln PLN, w tym 100 mln PLN ma być przeznaczonych na sam autobus, a 60 mln PLN na infrastrukturę ładowania (prąd elektryczny, wodór). NCBiR pełni tutaj rolę koordynatora i finansuje w 100% koszty opracowania nowego pojazdu, chcąc przy okazji wykorzystać efekt synergii – zaangażowanie producentów, kupujących i ośrodków badawczo-rozwojowych. O szczegółach Michał Markiewicz, NCBR:


Gdzie jesteśmy?

Aktualnie jesteśmy na pierwszym, drugim i trzecim etapie tego procesu, który łącznie obejmuje 5 punktów:

1. Uzgodnienia z jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie wspólnego przeprowadzenia postępowania (do końca 2017 roku)

2. Przeprowadzenie dialogu technicznego (do końca 2017 roku)

3. Przygotowanie specyfikacji technicznej pojazdu (do końca 2017 roku)

4. Przeprowadzenie zamówienia publicznego w trybie partnerstwa innowacyjnego (prace B+R)

5. Zapewnienie infrastruktury oraz dostawa pojazdów bezemisyjnych

Celem programu jest opracowanie innowacyjnego typoszeregu pojazdów bezemisyjnych o długościach 10m, 12m i 18m wraz z infrastrukturą ładowania. Co będzie niezwykle trudne do zrealizowania - projektowane autobusy mają spełniać aktualne wymagania miast (m.in. połączone SIWZ-y MZA Warszawa, MPK Kraków i PKM Katowice), jak i posiadać cechy innowacyjne, wymagane przez NCBR. Są to:

  • Budowa modułowa – pojazd zaprojektowany w sposób umożliwiający przykładowo zasilanie z baterii lub wodorowych ogniw paliwowych
  • Samosterowność na poziomie co najmniej 3 klasyfikacji SAE

  • Ładowanie bezprzewodowe podczas jazdy

  • Istotne zmniejszenie kosztów zakupu oraz kosztów eksploatacyjnych

  • Innowacyjna infrastruktura ładowania pojazdów (nowe modele biznesowe)

Sporo bardzo innowacyjnych wymagań, wiec warto na koniec postawić sobie pytanie, co z tego będą mieli producenci autobusów i dlaczego mieliby wejść w tren projekt? Oprócz badawczego grantu (100 mln PLN) to - zdaniem NCBR - "opracowanie innowacyjnych na skalę światową bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego oraz zagwarantowanie ich sprzedaży". I tutaj pojawia się informacja o puli 500-600 egzemplarzach zgłoszonych przez polskie miasta. Jak na razie jednak samorządy dość ostrożnie podchodzą do tego programu i wiele z nich zawarło w umowach odpowiednio opcje, deklarując na początek zakup tylko kilku egzemplarzy. Kolejnym problemem może być to, że projekt "polski e-bus" ma być własnością NCBR, co dla części producentów jest po prostu nie do przyjęcia. Jak będzie? Zobaczymy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-bus
elektrobus
NCBR
  • ZF – 11.12.2017

    To powinien byc JELCZ :)

  • załamka – 12.12.2017

    Nie wiecie jaki ? Jedźcie do Bolechowa k.Poznania. Tam stoi taka ogromniasta fabryka. Miejscowi mówią że tam produkują autobusy co się nazywają Solaris. Zbudują wam e-busa za kilka % z tych 160 milionów przeznaczonych na skonsumowanie przez NCBR. 160 milionów na stworzenie kupy nikomu niepotrzebnych papierów ... To jest mistrzostwo świata w wydawaniu publicznych pieniędzy ... Następny w kolejce czeka projekt stworzenia polskiej rakiety księżycowej ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....