TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jaki będzie polski e-Bus? [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 08.12.2017 12:07:44 2 komentarze
Jak będzie polski e-Bus? Michał Markiewicz

Podczas krakowskich warsztatów "Dobre Praktyki e-Bus", zorganizowanych przez PFR i IGKM,  rozmawialiśmy z Michałem Markiewiczem z NCBR o tym, jak aktualnie przebiegają przygotowania do ogłoszenia przetargu na polskiego e-Busa. Postępowanie ma ruszyć jeszcze w 2017 r. Czasu pozostało więc niewiele.

Na początku warto przypomnieć na czym polega program Bezemisyjny Transport Publiczny. Jest on przygotowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w formule tzw. innowacyjnego partnerstwa i w finalnym efekcie ma on dać nam gotowy produkt, czyli autobus elektryczny o ulepszonych parametrach. Na aktualnym etapie NCBR wraz z samorządami (partnerami programu) definiują konkretne potrzeby i możliwości miast, jak choćby oczekiwany poziom wydajności, czy maksymalne koszty nowych pojazdów.

Równolegle odbywa się jest dialog techniczny z zainteresowanymi producentami i ośrodkami badawczymi.

Następnie - co ma mieć miejsce jeszcze w tym roku - NCBR wystąpi jako zamawiający w postępowaniu publicznym, które wyłoni wykonawców projektów B+R. Konsorcja badawcze będą realizowały projekty etapowo, a po każdym z etapów NCBR będzie ograniczał liczbę wykonawców, doprowadzając do końca procesu badawczego (tj. etapu prototypu) jedynie jeden bądź dwa najlepsze projekty.

Budżet programu "Bezemisyjny Transport Publiczny" to 160 mln PLN, w tym 100 mln PLN ma być przeznaczonych na sam autobus, a 60 mln PLN na infrastrukturę ładowania (prąd elektryczny, wodór). NCBiR pełni tutaj rolę koordynatora i finansuje w 100% koszty opracowania nowego pojazdu, chcąc przy okazji wykorzystać efekt synergii – zaangażowanie producentów, kupujących i ośrodków badawczo-rozwojowych. O szczegółach Michał Markiewicz, NCBR:


Gdzie jesteśmy?

Aktualnie jesteśmy na pierwszym, drugim i trzecim etapie tego procesu, który łącznie obejmuje 5 punktów:

1. Uzgodnienia z jednostkami samorządu terytorialnego w sprawie wspólnego przeprowadzenia postępowania (do końca 2017 roku)

2. Przeprowadzenie dialogu technicznego (do końca 2017 roku)

3. Przygotowanie specyfikacji technicznej pojazdu (do końca 2017 roku)

4. Przeprowadzenie zamówienia publicznego w trybie partnerstwa innowacyjnego (prace B+R)

5. Zapewnienie infrastruktury oraz dostawa pojazdów bezemisyjnych

Celem programu jest opracowanie innowacyjnego typoszeregu pojazdów bezemisyjnych o długościach 10m, 12m i 18m wraz z infrastrukturą ładowania. Co będzie niezwykle trudne do zrealizowania - projektowane autobusy mają spełniać aktualne wymagania miast (m.in. połączone SIWZ-y MZA Warszawa, MPK Kraków i PKM Katowice), jak i posiadać cechy innowacyjne, wymagane przez NCBR. Są to:

  • Budowa modułowa – pojazd zaprojektowany w sposób umożliwiający przykładowo zasilanie z baterii lub wodorowych ogniw paliwowych
  • Samosterowność na poziomie co najmniej 3 klasyfikacji SAE

  • Ładowanie bezprzewodowe podczas jazdy

  • Istotne zmniejszenie kosztów zakupu oraz kosztów eksploatacyjnych

  • Innowacyjna infrastruktura ładowania pojazdów (nowe modele biznesowe)

Sporo bardzo innowacyjnych wymagań, wiec warto na koniec postawić sobie pytanie, co z tego będą mieli producenci autobusów i dlaczego mieliby wejść w tren projekt? Oprócz badawczego grantu (100 mln PLN) to - zdaniem NCBR - "opracowanie innowacyjnych na skalę światową bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego oraz zagwarantowanie ich sprzedaży". I tutaj pojawia się informacja o puli 500-600 egzemplarzach zgłoszonych przez polskie miasta. Jak na razie jednak samorządy dość ostrożnie podchodzą do tego programu i wiele z nich zawarło w umowach odpowiednio opcje, deklarując na początek zakup tylko kilku egzemplarzy. Kolejnym problemem może być to, że projekt "polski e-bus" ma być własnością NCBR, co dla części producentów jest po prostu nie do przyjęcia. Jak będzie? Zobaczymy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-bus
elektrobus
NCBR
  • ZF – 11.12.2017

    To powinien byc JELCZ :)

  • załamka – 12.12.2017

    Nie wiecie jaki ? Jedźcie do Bolechowa k.Poznania. Tam stoi taka ogromniasta fabryka. Miejscowi mówią że tam produkują autobusy co się nazywają Solaris. Zbudują wam e-busa za kilka % z tych 160 milionów przeznaczonych na skonsumowanie przez NCBR. 160 milionów na stworzenie kupy nikomu niepotrzebnych papierów ... To jest mistrzostwo świata w wydawaniu publicznych pieniędzy ... Następny w kolejce czeka projekt stworzenia polskiej rakiety księżycowej ?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....