Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak zabezpieczyć wózek w autobusie?

infobus
30.06.2017 10:40
0 Komentarzy

Poseł Czesław Sobierajski podniósł kwestię bezpieczeństwaosób niepełnosprawnych przewożonych w autobusach na wózkach. Jego zdaniem aktualnerozwiązania są niewystarczające.

Generalnie ta kwestia opisana została w przepisach w ramach RozporządzeniaMinistra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunkówtechnicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w § 18 ust. 1pkt. 15) lit. b, zobowiązuje producentów do wyposażania przestrzeni w autobusieprzeznaczonej dla pasażera niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim, w pasbezpieczeństwa ze zwijaczem i blokadą, umożliwiający zapięcie pasażera wraz zwózkiem.

Jak jednak informuje parlamentarzysta, z praktyki opiekunówprzewożących autobusami osoby na wózkach inwalidzkich wynika, taki zapis ww.rozporządzenia, nie zapewnia niepełnosprawnemu pełnego bezpieczeństwa w czasiejazdy autobusu, ponieważ w rozporządzeniu nie doprecyzowano jak powinnafunkcjonować blokada pasa bezpieczeństwa.

-„W tej sytuacji producenci stosują w autobusach standardowepasy bezpieczeństwa, używane zwykle w samochodach osobowych, blokowanebezwładnościowo. Tymczasem taki pas nie zapewnia dostatecznego bezpieczeństwa,ponieważ w czasie ruszania autobusu z przystanku lub podczas pokonywaniazakrętów, blokada bezwładnościowa nie działa (załącza się tylko przy gwałtownymszarpnięciu) i wózek wyjeżdża na środek autobusu, co zagraża niepełnosprawnemui stojącym obok pasażerom. Dzieje się tak, ponieważ siła tarcia o podłogęautobusu wąskich kół wózka inwalidzkiego (często na pełnych gumowychobręczach), nawet unieruchomionych hamulcem, nie jest w stanie pokonać dużychsił bezwładnościowych działających na wózek, w którym siedzi ciężki, dorosłypasażer. Siła ta jest tak duża, że wózka inwalidzkiego, nagle wysuwającego sięw czasie ruszania czy zakręcania autobusu (nie mówiąc już o nadzwyczajnychsytuacjach drogowych), nie jest też w stanie utrzymać na miejscu opiekunniepełnosprawnego – dowodzi Czesław Sobierajski i dodaje: – Ponadto wniektórych autobusach kasety z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa, zamiastbyć mocowane w okolicy oparcia wózka (w przypadku ustawienia niepełnosprawnegotyłem do kierunku jazdy), są mocowane w rejonie przedniej części wózka, co wczasie ruszania autobusu z przystanku, prawie całkowicie eliminuje możliwośćunieruchomienia wózka.”

W związku z tym poseł wysłał w czerwcu br. interpelację do ministrainfrastruktury i budownictwa z pytaniem, czy istnieje możliwość doprecyzowaniaw cytowanym na wstępie rozporządzeniu, sposobu funkcjonowania blokady pasówbezpieczeństwa, tak, aby gwarantował niepełnosprawnemu bezpieczne warunkipodróżowania autobusem? Czekamy na odpowiedź ministerstwa.

-„Ze swej strony uważam, że właściwym uzupełnieniemrozporządzenia byłoby stwierdzenie, iż przedmiotowy pas bezpieczeństwa powinienmieć możliwość ręcznego blokowania przez pasażera lub wprowadzenie dorozporządzenia sformułowania ogólniejszego, zobowiązującego producenta autobusudo zastosowania takich rozwiązań technicznych, które uniemożliwią samoczynneprzemieszczanie się wózka z osobą niepełnosprawną w czasie manewrów autobusu -podkreśla poseł Sobierajski.

Komentarze