TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jak sfinansować polski e-Bus?
InfoBus.pl - Opublikowano: 08.12.2017 13:00:36 4 komentarze
Jak sfinansować polski e-Bus?

Najważniejsze pytanie w całym rządowym projekcie. Odpowiada na nie Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Rozwoju, odpowiadając na interpelację posła Włodzimierza Karpińskiego.

-"Analizując światowe statystyki tempa wzrostu elektrycznych pojazdów i zdając sobie sprawę z unijnych wymogów dotyczących poprawy jakości powietrza, można wnioskować, że również Polskę, podobnie jak inne kraje europejskie, czeka epoka upowszechniania elektryczności w motoryzacji - pisze Jadwiga Emilewicz w odpowiedzi - Dlatego też, w tak istotnych dla Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) filarach jak reindustrializacja i innowacyjność, wskazano potrzebę stworzenia w Polsce dogodnych warunków dla rozwoju przemysłu i rynku pojazdów elektrycznych. Przedstawiony we wrześniu 2016 r. przez Ministra Energii "Pakiet na rzecz czystego transportu" składa się z trzech następujących dokumentów:

  • Planu Rozwoju Elektromobilności "Energia do przyszłości" - przyjętego przez Radę Ministrów 16.03.2017 r. Dokument ten wskazuje na korzyści związane z upowszechnieniem stosowania pojazdów elektrycznych w Polsce, identyfikuje potencjał gospodarczy i przemysłowy tego obszaru oraz definiuje fazy rozwoju rynku elektromobilności w Polsce.

  • Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych - przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r. Dokument ten implementując dyrektywę europejską, określa m.in. możliwości i warunki budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych w 32 polskich aglomeracjach.

  • Projektu Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (UC 79, projekt w trakcie procesu legislacyjnego), powołującej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który ma za zadanie wspieranie rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych (w tym infrastruktury ładowania dla drogowego transportu publicznego) oraz tworzenie rynku pojazdów (w tym autobusów zeroemisyjnych) na te paliwa.

Ponadto, Ministerstwo Energii we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) przygotowało projekt Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (UC 89, projekt w trakcie procesu legislacyjnego). Ustawa ta ma stymulować rozwój elektromobilności oraz upowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych (m.in. LNG, CNG i wodoru) w sektorze transportowym w Polsce. Będzie ona istotnym narzędziem służącym dynamicznemu rozwojowi rynku autobusów elektrycznych w Polsce (m.in. także poprzez procentowe określenie udziałów autobusów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie na obszarach jednostek samorządu terytorialnego zamieszkałych przez ponad 50 tys. mieszkańców), likwidacji barier oraz wprowadzeniu szeregu zachęt dla jednostek samorządu terytorialnego do tworzenia systemu transportu zbiorowego opartego o pojazdy zeroemisyjne.

Autobusy elektryczne są już w Polsce produkowane. Ministerstwo Rozwoju wspólnie z PFR realizuje zawarty w SOR projekt flagowy "e-Bus", którego głównym celem jest stymulowanie projektowania i produkcji polskich autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej, także na eksport. Dostrzegając obszar wspólnych zainteresowań, nie tylko w propagowaniu, promowaniu i upowszechnianiu elektromobilności w Polsce, ale również dążąc do wymiany doświadczeń w tym obszarze, a także mając na uwadze korzyści płynące ze wzajemnych relacji, Ministerstwo Energii, Ministerstwo Rozwoju oraz PFR pod auspicjami Związku Miast Polskich wystąpiło z inicjatywą zachęcającą władze polskich miast i gmin do współpracy na rzecz tworzenia w Polsce warunków do rozwoju branży elektromobilności, zwłaszcza w zakresie rozwoju zeroemisyjnego publicznego transportu zbiorowego. Pierwszym elementem realizacji tego celu było uroczyste podpisanie listów intencyjnych z 41 zainteresowanymi miastami (aktualnie liczba miast wzrosła do 50), inaugurujące współpracę na rzecz programu rozwoju elektromobilności w Polsce. Podjęta przez sygnatariuszy współpraca służyć będzie także promowaniu polskiej myśli technicznej, rozwojowi nauki i stanie się zalążkiem budowania ekosystemu, który przyczyni się do powstania polskiego rynku pojazdów zeroemisyjnych oraz "skoku cywilizacyjnego" opartego na rozwiązaniach Przemysłu 4.0.

Jednym z priorytetów wskazanych w Planie Rozwoju Elektromobilności jest uruchomienie jej zewnętrznego finansowania. Jednakże, ze względu na konieczność szybkiej akceleracji polskich innowacyjnych rozwiązań oraz budowy infrastruktury bazowej, część finansowania pochodzić będzie z budżetu państwa. Przykładowo, można tu wskazać następujące źródła finansowania:

  • Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (fundusz celowy w dyspozycji Ministra Energii realizowany przez NFOŚiGW), którego zadaniem będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) i transportu opartego na paliwach alternatywnych (CNG, LNG, wodór, biopaliwa i inne paliwa odnawialne). Zgodnie z projektem ustawy powołującej ten Fundusz, jego przychodami będą m.in. dotacja docelowo w wysokości do 1.5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w wysokości 0.1% uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej.

  • Program Bezemisyjny Transport Publiczny we współpracy z NCBiR w formule tzw. innowacyjnego partnerstwa, którego produktem będzie budowa autobusu elektrycznego o ulepszonych parametrach. NCBiR wraz z samorządami (partnerami programu) zdefiniują konkretne potrzeby i możliwości miast, jak choćby oczekiwany poziom wydajności, czy maksymalne koszty nowych pojazdów. Następnie wspólnie wystąpią w roli zamawiającego w postępowaniu publicznym, które wyłoni wykonawców projektów B+R. Konsorcja badawcze będą realizowały projekty etapowo, a po każdym z etapów NCBiR będzie ograniczał liczbę wykonawców, doprowadzając do końca procesu badawczego (tj. etapu prototypu) jedynie jeden bądź dwa najlepsze projekty.

  • Finansowanie ze środków europejskich - Programy Operacyjne: Infrastruktura i Środowisko 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Polska Wschodnia 2.1 Zrównoważony transport miejski. Wg informacji otrzymanych z Ministerstwa Energii wejście w życie zarówno Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, wprowadzającej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, jak i Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych planowane jest w I kwartale 2018 r.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-bus
elektrobus
MR
NCBR
  • Buteleczka – 08.12.2017

    Jak gadamy o elektrykach, to zapytajcie MZA czemu #7100 (SU 18Electric) pojeździł dwa dni i stoi od dwóch tygodni na zajezdni :) Sukces tak szybko odtrabiliscie, a potem będziecie mówić, że elektryki są takie och i ach i niezawodne

  • solaris150 – 09.12.2017

    Kolego po to są testy aby wyeliminować błędy, usterki, zgłosić ewentualne uwagi wobec pojazdu.

  • t – 09.12.2017

    @butel: bajeczki też potrafimy pisać na kolanie

  • Doradca Instytutu OŚ – 10.12.2017

    Cześć!Jeśli byście chcieli się czegoś dowiedzieć o powstawaniu i użytkowaniu elektrycznych samochodów to zapraszam do rozmowy. W ramach kampanii informacyjnej o elektromobilności staramy się przybliżyć zalety takich rozwiązań.Tomek,Doradca online Instytutu Ochrony Środowiskaelektromobilnapolska

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....