Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

InnoTrans 2018: Wspólne projekty Solaris – CAF [FILM]

infobus
05.10.2018 07:00
0 Komentarzy

Podczas berlińskich targów InnoTrans 2018 rozmawialiśmy z wiceprezesemSolaris Bus & Coach, Zbigniewem Palenicą o pierwszych, wspólnych projektachz nowym właścicielem firmy – Grupą CAF.

Jak podkreślił wiceprezes polskiej spółki, już są realizowanewspólne przedsięwzięcia autobusowe na rynku hiszpańskim. Zdaniem Palenicy współpraca z CAF od samego początku rozwija się bardzo dobrze, co pomyślnie rokuje naprzyszłość. Teraz trwa docierania procedur i ustalenie wspólnej organizacjipracy. Jedną z pierwszych widocznych zmian było powołanie na stanowiskoprezesa zarządu spółki – z dniem 3 października – Javiera Calleja.

Przy okazji Zbigniew Palenica zaprosił wszystkich na targiTRANSEXPO, gdzie liczba przygotowanych premier Solaris i rozmiary stoiskawyraźnie pokazują, jaką wagę przywiązuje Solaris do rodzimego rynku. I tu nie sięnie zmienia. Zapraszamy na film!

{https://www.youtube.com/watch?v=YnZHes1S4Es}

Od 10 lat

To już piątaedycja berlińskich targów z udziałem polskiego producenta. W tym roku firmapokazała premierowy trolejbus Trollino 12 nowej generacji dla PKT Gdynia orazelektrycznego Urbino 12 dla Frankfurtu z najnowszymi rozwiązaniamiskoncentrowanymi wokół elektromobilności.

Te nowinki dotyczą m.in. ogrzewania. Solariszaproponował innowacyjne rozwiązanie, jakim jest układ ogrzewania hybrydowegozasilany gazem LPG. Jest to rozwiązanie niskoemisyjne oraz znacznie tańsze niżzastosowanie tradycyjnego pieca na olej napędowy. Ponadto, zbiorniki LPG sąmniejsze od stosowanego wcześniej CNG, dzięki czemu ich zabudowa jest mniejskomplikowana.

Inną oferowaną możliwością jest układ ogrzewania iklimatyzacji, w którym czynnikiem roboczym jest CO2, będący obecnie najbardziejprzyjaznym dla środowiska rozwiązaniem. Zastosowanie elektrycznej pompy ciepłaumożliwia pozyskiwanie ciepła z urządzeń pomocniczych, tym samym ograniczajączużycie energii z baterii, co z kolei skutkuje wydłużeniem maksymalnego zasięgupojazdu oraz gwarantuje wydajną pracę w niskich temperaturach. Wszystko odbywasię przy bezemisyjnej pracy.

Kolejną zmianą, na którą już teraz przygotowują sięinżynierowie firmy Solaris jest stopniowe ograniczenie użycia czynnikachłodzącego R134a stosowanego w obecnych układach klimatyzacji. W myślpostanowień Unii Europejskiej, do roku 2030 ma on być całkowicie zastąpionyznacznie przyjaźniejszym dla środowiska R513a. Dzięki wysiłkom polskiegoproducenta oraz jednego z dostawców, klimatyzacje pojazdów z Bolechowa już dziśmogą być uzupełniane czystszym środkiem.

Zmiany nie ominęły również układu wspomagania układukierowniczego. Już od pewnego czasu nowe rozwiązanie jest standardowo stosowanewe wszystkich autobusach elektrycznych oraz hybrydowych wyjeżdżających zbolechowskiej fabryki oraz jako opcja w trolejbusach. Mowa tu o elektrycznejpompie wspomagania zasilanej ze standardowych akumulatorów 24V. Rozwiązanie toskutkuje zmniejszonym zużyciem energii – pompa nie obciąża bowiem silnikagłównego – dzięki czemu zwiększa się także zasięg pojazdu. Kolejnymiargumentami przemawiającymi na korzyść tej konstrukcji jest zmienna prędkośćobrotowa pompy, dzięki czemu siła wspomagania jest większa przy niskichprędkościach pojazdu i maleje wraz ze wzrostem prędkości. Przede wszystkimjednak, rozwiązanie to powoduje znaczny wzrost bezpieczeństwa, gdyż sama pompawspomagania nie jest uzależniona od innych urządzeń, których awaria w skrajnychprzypadkach mogłaby skutkować utratą sterowności pojazdu.

Nowością jest również system zdalnej diagnozy autobusówelektrycznych nazwany eSConnect. Wśród uzyskiwanych w zdalny sposób danych sąm.in. lokalizacja floty autobusowej w czasie i przestrzeni wraz z aktualnymstanem naładowania baterii, trasa przebyta przez dany autobus w określonymprzez użytkownika czasie, czy zużycie energii. System eSConnect pozwala takżena zdalną identyfikację ewentualnychbłędów zgłaszanych przez pojazd na pulpicie kierowcy, monitorowanie parametrówpracy autobusu oraz generowanie statystyk, m.in. dotyczących liczby cykliładowania oraz czasu trwania uzupełniania energii w bateriach.

System zdalnej diagnozy proponowany przez firmę Solaris dajeszereg korzyści klientom. Dla nabywców autobusów elektrycznych Solaris systemoznacza lepsze wykorzystanie floty pojazdów oraz zapewnienie poprawnegoużytkowania autobusów przez kierowców. Ponadto, daje ona klientom możliwośćgromadzenia i analizy danych ułatwiających precyzyjne definiowanie wymagańtechnicznych dla autobusów na potrzeby obsługi poszczególnych linii.

Komentarze