Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Impact o hybrydowych trolejbusach [FILM]

infobus
28.08.2018 11:30
0 Komentarzy

Zdaniem polskiego procenta baterii – firmy Impact CleanPower Technology z Pruszkowa – hybrydowe trolejbusy mogą zrewolucjonizowaćtransport publiczny. Dotrą tam, gdzie nie sięga sieć trakcyjna i zredukująemisję spalin w miastach.

-„Projekt TrolBaSi to hybrydowy trolejbus nowej generacji,czyli trolejbus, który oprócz klasycznego pantografu zasilanego z sieci, marównież na pokładzie baterie. Widzimy w Europie i na świecie renesanstrolejbusów, które kiedyś były bardzo popularne. Obecnie w Polsce tylko trzymiasta utrzymały sieć trolejbusową. Utrzymanie tej sieci jest drogie iskomplikowane oraz czasami zaburza przestrzeń miejską, bo trakcja wisi wniewygodnych miejscach, a jej budowanie na nowych osiedlach jest trudne. Wzwiązku z tym razem z Solarisem opracowaliśmy trolejbus wyposażony w bateriędojazdową – mówi agencji informacyjnej Newseria Bartłomiej Kras, wiceprezesImpact Clean Power Technology.

Hybrydowe trolejbusy będą pobierać energię zarówno zpantografu zasilanego za pośrednictwem trakcji elektrycznej, jak i z bateriidojazdowej. Dzięki dodatkowym ogniwom trolejbusy mogłyby dojechać tam, gdziemiasto nie byłoby w stanie zbudować sieci trakcyjnej, czy to ze względówfinansowych, czy logistycznych. Jedyną inwestycją, jaką musiałyby poczynićzakłady transportu publicznego, byłoby zmodernizowanie taboru tak, aby mógłpobierać energię elektryczną nie tylko z trakcji, lecz także z baterii.

-„Tabor musi być wyposażony w nowoczesną baterię. Takabateria zostanie rozładowana na trasie dojazdowej oraz z powrotem naładowana wtrakcji elektrycznej, to jest całe serce tego projektu, żeby zaprojektowaćalgorytmy i sposoby, w jaki sposób ta bateria może być używana w trolejbusie idoładowana z trakcji – tłumaczy Bartłomiej Kras.

Trolejbusowa ofensywa

Projekt TrolBaSi pozwoli rozwijać sieci trolejbusowe tam,gdzie dotychczas nie było to możliwe. Firmy transportowe będą mogły na bieżącoreagować na rozrost i zmianę tkanki miejskiej, posyłając trolejbusy tam, gdzieaktualnie są najbardziej potrzebne: do nowo wybudowanych osiedli czy na trasyobjazdowe wyznaczone np. na czas remontu lub rozbudowy sieci trakcyjnej.

-„Miasto będzie mogło dalej inwestować w sieć trolejbusowąbez konieczności budowy trakcji trolejbusowej, czyli właściwie tylko inwestującw tabor, a nie w bardzo kosztowną sieć.Będzie mogło np. zrezygnować z części trakcji trolejbusowej w bardzonewralgicznych miejscach, np. na starówce lub na mostach. Z punktu widzenianaszego systemu elektroenergetycznego będzie można lepiej balansować odbiory iw pewnym sensie oszczędzać energię elektryczną – przekonuje ekspert.

Potencjał trolejbusów dostrzegły władze Berlina, które wlatach 2019–2023 chcą zrezygnować z autobusów elektrycznych ładowanych wzajezdniach na rzecz sieci trolejbusowej. Działania te są częścią programuproekologicznego, który zakłada, że do 2030 roku miejski transport publicznybędzie całkowicie bezemisyjnie. W ciągu najbliższych dziesięciu lat Berlinplanuje wybudować aż 240 km trakcji elektrycznej dla hybrydowych trolejbusów.

Trolejbusy po 46 latach nieobecności wróciły także doczeskiej Pragi. Stało się to możliwe głównie dzięki wykorzystaniu technologiihybrydowego zasilania. Jedynie 15 proc. trasy pokrywa trolejbusowa siećtrakcyjna, resztę dystansu pojazdy przebywają, korzystając z energiizgromadzonej w baterii, która ładowana jest w trakcie postoju na pętli.

Sieciowa optymalizacja

-„Opracowujemy całą strategię używania trolejbusówbateryjnych w sieci trakcyjnej, które umożliwią oszczędzanie energii przezoperatora czy miasto lub sprawią, że bilans energetyczny całej sieci trakcyjnejbędzie korzystny poprzez to, że możemy czasowo wyłączać pewne trolejbusy ztrakcji i przełączać je na zasilanie bateryjne w szczycie energetycznym.Obecnie budujemy prototyp pierwszego systemu i do końca roku zamierzamy jużwprowadzić go do testów – zapewnia przedstawiciel Impact Clean PowerTechnology.

Potencjał rynku

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UITP)chce podwoić liczbę osób podróżujących transportem publicznym do 2025 roku, cooznaczałoby zaoszczędzenie ok. 170 mln ton ropy naftowej i uniknięcie emisjiokoło 550 mln ton dwutlenku węgla.

Według analityków Research and Markets, globalny rynekelektrycznych autobusów w 2038 roku osiągnie wartość 500 mld dol.

Elektromobilność to jeden z najważniejszych trendów wdzisiejszym transporcie i jedno z największych wyzwań przede wszystkim dlakonstruktorów baterii. Obecnie stosowane ogniwa nie są w stanie zapewnićodpowiedniego zasięgu nie tylko samochodom osobowym, lecz także elektrycznymautobusom miejskim. Trwają prace nad ogniwami nowej generacji, ale równocześnieopracowywane są alternatywne projekty, które pozwoliłyby na zmniejszenie emisjispalin do środowiska, a jednocześnie zapewniłyby mobilność transportu.

Komentarze