Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hybrydowa szóstka dla Piły. Solarisy już w MZK [ZDJĘCIA]

infobus
29.03.2018 14:00
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Pile odebrał ostatniąszóstkę „unijnych” Solarisów. To hybrydowe Nowe Urbino 12, które zamykająubiegłoroczne zlecenie od wielkopolskiego przewoźnika. Dziś, 29 marca nowenabytki zaprezentowano mieszkańcom miasta.

Przypomnijmy, że w czerwcu ubiegłego roku pilskie MZKpodpisało z Solarisem dwie umowy na dostawy łącznie 11 pojazdów z rodziny NowychUrbino 12. W styczniu przewoźnikowi przekazano cztery autobusy z silnikamidiesla Euro 6. Pisaliśmy o tym tutaj. Kosztowały one spółkę z Piły niespełna 4,08mln PLN brutto.

Na dostawę hybryd dla MZK Solaris miał trochę więcejczasu. Zlecenie opiewało na 10 516 000 PLN brutto. Koszt zakupujednego spalinowo-elektrycznego Nowego Urbino 12 wyniósł więc 1 425 000PLN netto. Dzisiaj nowe pilskie autobusy pokazano mieszkańcom miasta.

Hybrydy dla MZK z logo jamnika umożliwiają podróżmaksymalnie 91 pasażerom. 27 osób może skorzystać z foteli Ster z serii UltraLight. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokładjest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ichnapęd dostarczyły firma BODE. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiejzapewnia siedem uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji.

Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe.Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5.E6. To czteroipółlitrowajednostka o mocy 210 KM oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solariszastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE.

Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnymHDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 280KM. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostkispalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEAstosuje silnik asynchroniczny o mocy 270 KM, który osiąga 2400 Nm ciągłegomomentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga”okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energięmechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80. Dzięki takiemurozwiązaniu, w warunkach miejskich, autobusy te powinny osiągnąć ok. 20%oszczędności w zużyciu oleju napędowe, w stosunku do tradycyjnego autobusu zsilnikiem diesla.

Pasażerowie mają zapewnione takie udogodnienia w trakciepodróży jak pokładowe gniazdka z portmi USB oraz automat do sprzedaży biletówfirmy Mera-Systemy z Grodziska Mazowieckiego. System informacji pasażerskiejparto na rozwiązaniach firmy Pixel.

Tabor MZK Piła to obecnie 51 autobusów. W znakomitejwiększości to pojazdy, które przewoźnik pozyskał od Solarisa. Tegorocznadostawa 10 sztuk Nowego Urbino 12 potwierdza prymat producenta z Bolechowa napilskich ulicach.

Komentarze