TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Henzago sp. z o.o. na liniach KZK GOP
Paweł Piech - Opublikowano: 23.12.2008 00:04:20 8 komentarzy
Henzago sp. z o.o. na liniach KZK GOP

W niniejszym artykule przyjrzymy się kolejnemu prywatnemu przewoźnikowi na liniach KZK GOP. Co prawda nie jest on największym, ale na pewno jednym z najbardziej barwnych. Mowa tu o Henzago Sp. z o.o. mającym siedzibę w Rudzie Śląskiej.

Firma pana Henryka Zagozdy działa od lipca 1985 roku i jako jedna z nielicznych dała początek zlecaniu zadań eksploatacyjnych do przewoźników zewnętrznych. Początkowo siedziba znajdowała się przy ulicy Lisiej w Rudzie Śląskiej (dzielnica Nowy Bytom), obecnie jest ona zlokalizowana przy ulicy Pawła 8 w dzielnicy Chebzie tegoż miasta. Przez lata przedsiębiorstwo zajmowało się wyłącznie realizowaniem przewozów na Śląsku do czego wystarczała jedna zajezdnia. Po wygraniu przetargu na obsługę komunikacji w Inowrocławiu, również tam utworzono bazę, gdzie oddelegowano część taboru niezbędnego do obsługi linii, a stan ten trwa po dziś dzień. Na zlecenie interesującego nas KZK GOP Henzago obsługuje 9 linii: 73, 86, 144, 147, 215, 230, 255, 286, 860, a dla zabezpieczenia tych potrzeb przewoźnik posiada łącznie 47 pojazdów.

Pierwszym fabrycznie nowym autobusem był zakupiony w 1997 roku JELCZ 120M, jednak na kolejne nowe nabytki przyszło poczekać do 2001 roku kiedy przewoźnik zakupił dwa autobusy JELCZ 120M/3. Następny zakup nowego pojazdu nastąpił w 2003 roku, był to JELCZ 120M/3, a rok później MAN NL223. Pierwszymi niskopodłogowymi autobusami stały się dwa JELCZ M121M odkupione od Duhabex Chrzanów w 2002 roku. Jednak warto tu wspomnieć że oba wzmiankowane wcześniej pojazdy aktualnie już nie kursują i raczej nie wyjadą na trasy - pomkną co najwyżej na lawecie do huty. Idąc dalej tym tropem JELCZ 120M z 1997 także został skasowany, a JELCZ 120M/3 z 2003 jak i MAN NL223 zostały sprzedane w 2007 roku. Do roku 2004 tabor stanowiły prawie wyłącznie autobusy używane IKARUS oraz JELCZ, kupowane niemal od wszystkich przedsiębiorstw w Polsce, po tym roku kontynuowano proces pozyskiwania taboru używanego ale już  z zagranicy.

Pierwszym autobusem z „nowej”serii zakupów był niskopodłogowy przegubowy NEOPLAN N4020NF z KVB Köln pozyskany w 2005 roku, kolejne dwa dołączyły do niego w 2006 (z Haru Berlin) i w 2007 (z BVG Berlin przez Gryf Kartuzy). Duży zakup autobusów używanych wypadł na rok 2006, kiedy  poza jednym wspomnianym wcześniej marki NEOPLAN dołączyła cała rodzina pojazdów RENAULT (trzy PR100.2, dwa PR180.2 i jeden R312) z TAG Grenoble, jak również dwa NEOPLAN N4021 z Vestische Straßenbahn Herten, jeden MAN SG242 z Westfalia oraz dwie SETRA S300NC z Gryf Kartuzy. Kolejny rok przyniósł następne autobusy z TAG Grenoble (cztery HEULIEZ GX187, pięć RENAULT PR100.2). Oprócz tego dwa MAN NG272 (jeden z MPK Olsztyn i jeden z MVG München), oraz NEOPLAN N4014NF z B.B.Reisen Neustrelitz. Tegoroczne zakupy to trzy HEULIEZ GX107 z S.Q.Y.Bus Montigny-le-Bretonneux, dwa MAN NG272 z PKM Tychy, dwa MERCEDES po jednym O405G (z Planetobus Kowale) i O405N (Z BVG Berlin). Zakupy zostały poszerzone o jeden JELCZ M11 z MZK Żywiec jak również dwa VOLVO B10L-60/Säffle 5000 (z Connex/Veolia Linköping).

Wiele autobusów przechodzi kurację odmładzającą podczas naprawy głównej. Polega to na zarejestrowaniu tego pojazdu jako SAM z rocznikiem odpowiadającym remontowi. Warto tu powiedzieć co to jest SAM: SAM inaczej Samoróbka polega na stworzeniu nowego pojazdu z wykorzystaniem ramy bądź nadwozia z innego. Takie zabiegi przechodził IKARUS 280.03 który jest zarejestrowany jako SAM 2006, IKARUS 280.26 jako SAM 2004, MAN NG272 jako SAM 2007 oraz dwa RENAULT PR180.2 jako SAM 2007 i SAM 2008. Dzięki temu zabiegowi autobusy bez problemu można wystawiać na przetargi w KZK GOP, co z kolei nie przeszkadza zamawiającemu. Pasażerów o zdanie nikt nie pytał, bo i po co... .

Henzago eksploatuje 47 autobusów w tym 26 solo, reszta to przegubowe. Średnia wieku taboru to około 18 lat, jednak jeżeli uwzględnić wiek pojazdów SAM wartość ta maleje do 16 lat. Udział niskiej podłogi wynosi 32 %. Zarówno średni wiek taboru jak i udział niskiej podłogi są mocno poniżej przeciętej tak w całym KZK GOP, jak i tym bardziej w stosunku do reszty kraju.

Lp.

Marka i Model                     

Rocznik     

Ilość

Niskapodłoga

Uwagi

1

HEULIEZ GX107

1988-1994

3

NIE

Z S.Q.Y.Bus Montigny-le-Bretonneux w 2008

2

HEULIEZ GX187

1992

4

NIE

Z TAG Grenoble w 2007

3

IKARUS 263.01

1990

1

NIE

Z LVB Leipzig w 2002

4

IIKARUS 280.03

1989

2

NIE

Autobus z numerem 01 zarejestrowany jako SAM 2006

5

IKARUS 280.26

1985-1991

2

NIE

Numer 5 zarejestrowany jako SAM 2004

6

JELCZ 120M/3

2001

2

NIE

-

7

JELCZ M11

1986-1989

4

NIE

Jeden z MZK Żywiec w 2008

8

JELCZ PR110M

1985

1

NIE

Z MPK Radomsko w 1998

9

MAN NG272

1991-1993

4

TAK

1 z MPK Olsztyn i 1 z MVG München w 2007, 2 z PKM Tychy w 2008. Numer 77 zarejestrowany jako SAM 2007

10

MAN SG242

1988

1

NIE

Z Westfalia w 2006

11

MERCEDES O405G

1988

1

NIE

Z Planetobus Kowale w 2008

12

MERCEDES O405N

1992

1

TAK

Z BVG Berlin w 2008

13

NEOPLAN N4014NF

1994

1

TAK

Z B.B.Reisen Neustrelitz w 2007

14

NEOPLAN N4021

1992

2

TAK

Z Vestische Straßenbahn Herten w 2006

15

NEOPLAN N4021NF

1992-1993

3

TAK

1 z KVB Köln w 2005 i 1 z Haru Berlin w 2006 1 z Gryf Kartuzy, BVG Berlin w 2007

16

RENAULT PR100.2

1984-1987

8

NIE

Z TAG Grenoble w 2006 i 2007

17

RENAULT PR180.2

1983

2

NIE

Z TAG Grenoble w 2006. Numer 4 zarejestrowany jako SAM 2007 a numer 10 jako SAM 2008

18

RENAULT R312

1993

1

NIE

Z TAG Grenoble w 2006

19

SETRA S300NC

1991-1997

2

TAK

Z Gryf Kartuzy w 2006

20

VOLVO B10L-60/Säffle 5000

1996

2

TAK

Z Connex/Veolia Linköping w 2008

 

Przewoźnik ten jest bez wątpienia bardzo barwnym, a próby opisania tego stanu w obiektywny sposób są bardzo ciężkie. Eksploatowany tabor ciężko nazwać wzorcowym, a wiekowa eksploatacja jest już bardzo mocno widoczna na pojazdach. Wbrew wymaganiom KZK GOP odnośnie jednolitego dla przewoźnika malowania wszystkich autobusów liniowych na trasach można spotkać wszystkie barwy tęczy jawnie wskazujące poprzedniego użytkownika. Obecnie KZK GOP wymaga również elektronicznych wyświetlaczy, które znaczna część autobusów Henzago ma. Problem w tym, że są nieprzeprogramowane i w wielu przypadkach po prostu zaklejone folią samoprzylepną... . Sama zajezdnia jest tematem tabu i w zasadzie przypomina prężnie działający skup złomu. Pełno autobusów w różnym stanie rozkładu, znajdują się tam nie tylko stare wysłużone IKARUS czy JELCZ M11 ale również sprowadzone pojazdy które nigdy nie zostały włączone do eksploatacji, a służą jako „bazar”części zamiennych do innych jeszcze sprawnych. Chciałoby się wręcz powiedzieć że przewoźnik działa według zasady: kupić, zajeździć, złomować. Sprzedaż nowych pojazdów oraz zaniedbanie wobec innych w które wystarczyłoby włożyć trochę energii mogą budzić kontrowersje. Jeszcze większe zastrzeżenia można mieć wobec sprowadzania dawno wyeksploatowanych pojazdów jak RENAULT PR180.2, które jak za ujęciem magicznej różdżki wymłodniały z 1983 do 2008 roku... .
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
KZK GOP
Henzago
MAN
JELCZ
IKARUS
HEULIEZ
NEOPLAN
RENAULT
VOLVO
MERCEDES
SETRA
Ruda Śląska
  • Marcin – 24.12.2008

    HENZAGO kupowało również jeden PR110M z Grudziądza i jednego M11. Było to w '96 roku.

  • pasażer – 24.12.2008

    W zasadzie nie ma co komentować. Kto zna Zagozdę ten wie o co chodzi… Cały Śląsk wstydzi się za KZK GOP (czyt. dezorganizatora komunikacji) i Zagozdę.

  • adam86 – 25.12.2008

    Jelczy M11 już u Heńka nie ma, poza jednym dwudrzwiowym.

  • jacekso – 25.12.2008

    Jest także jeden od Dyrdy, a na zajezdni stoi w miarę kompletny mig z reklamą Reala.

  • pasażer2 – 09.01.2009

    A tam, czepiacie się. W Gliwicach jest tylko na żółto i solniczkowato, aż się niedobrze robi.

  • a – 21.01.2009

    co tam kolory, przewoźnik jest niesolidny i niepunktualny - a to największy minus

  • grel – 13.02.2009

    na szczęście już ich nie ma na 255 i 230

  • Władek – 03.11.2009

    Czy ktoś wie, czy u Zagozdy jeździ jeszcze 072?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....