TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

GUS: Coraz mniej pasażerów korzysta z autobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 09.05.2019 10:00:13
GUS: Coraz mniej pasażerów korzysta z autobusów

Mamy najnowsze dane statystyczne dt. polskiego transportu autobusów. Nie jest dobrze. W 2017 r. wszystkimi rodzajami środków zbiorowego transportu publicznego przewieziono 696,2 mln pasażerów, tj. o 1,1% mniej niż przed rokiem. Spadek przewozów zanotowano zarówno w komunikacji miejskiej, jak i międzymiastowej.

Największy udział w tych przewozach miał transport samochodowy (54,4%), którym w 2017 r. przewieziono 378,6 mln osób, tj. o 3,0% mniej niż w 2016 r.

W 2017 w ramach komunikacji miejskiej i zamiejskiej przewieziono 4 156 665 tys. pasażerów, podczas gdy rok wcześniej - 4 117 974 w tys. pasażerów, w tym

  • Komunikacja miejska - 3 766 256 tys. pasażerów / rok wcześniej 3 739 364

  • Komunikacja międzymiastowa 386 535 tys. pasażerów / rok wcześniej 374 445

  • Komunikacja międzynarodowa 3 874 tys. pasażerów / rok wcześniej 4 165

Takie są najważniejsze wnioski z publikacji GUS "Transport drogowy w Polsce w latach 2016 i 2017". I uwaga - te dane te dotyczą przedsiębiorstw o liczbie pracujących powyżej 9 osób prowadzących regularną komunikację w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz przedsiębiorstw i zakładów komunikacji miejskiej.

W mieście

Zdaniem GUS, w 2017 r. transportem drogowym (komunikacją miejską i zamiejską)przewieziono łącznie 4118,0 mln pasażerów, tj. o 0,9% mniej niż przed rokiem.

W 2017 r. komunikacja miejska realizowana była na liniach komunikacyjnych o długości 57,8 tys. km, tj. o 2,2% większej niż w roku poprzednim. Długość linii autobusowych w porównaniu z 2016 r. zwiększyła się o 2,3%, tramwajowych – o 0,4%, a trolejbusowych – o 0,2%. Wielkość taboru komunikacji miejskiej kształtowała się na podobnym poziomie, jak przed rokiem; liczba autobusów wyniosła 12,1 tys. (o łącznej liczbie miejsc – 1273,6 tys.), tramwajów – 3,2 tys. (469,4 tys. miejsc), a trolejbusów – 219 (19,5 tys. miejsc).

W 2017 r. taborem komunikacji miejskiej przewieziono łącznie 3739,4 mln pasażerów (o 0,7% mniej niż w 2016 r.). W skali roku zwiększyła się liczba miejsc przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych w taborze komunikacji miejskiej: w autobusach – o 1,8% i w tramwajach – o 3,9%.

Poza miastem

Regularna komunikacja autobusowa międzymiastowa prowadzona była na 13,0 tys. liniach krajowych o długości 627,5 tys. km. W ogólnej liczbie linii krajowych dominowały linie podmiejskie, które stanowiły 81,7%. Liczba autobusów eksploatowanych przez jednostki transportu samochodowego w komunikacji krajowej wyniosła 13,5 tys. (o łącznej liczbie miejsc – 722,5 tys.) i była o 4,2% mniejsza niż w 2016 r.

W komunikacji autobusowej przedsiębiorstwa należące do sektora publicznego przewiozły 29,9% ogółu pasażerów (w 2016 r. – 31,8%), a należące do sektora prywatnego – 70,1% (w 2016 r. – 67,9%).

W 2017 r. komunikacją międzymiastową przewieziono 374,4 mln pasażerów, tj. o 3,1% mniej niż przed rokiem. W porównaniu z 2016 r. liczba pasażerów przewiezionych w komunikacji regularnej spadła o 2,3%, w komunikacji regularnej specjalnej – o 7,1%, a w pozostałych przewozach – o 5,4%.

W 2017 r. dominujący udział w przewozach pasażerów komunikacją krajową miały przewozy komunikacją regularną (95,9% przewozów ogółem).

W stosunku do roku poprzedniego w komunikacji regularnej odnotowano spadek przewozów z biletami miesięcznymi pracowniczymi (o 5,9%) i z biletami miesięcznymi szkolnymi (o 9,1%), natomiast wzrost przewozów z biletami jednorazowymi (o 7,7%). W komunikacji regularnej specjalnej nastąpił spadek w przewozach szkolnych i pracowniczych (odpowiednio o 5,6% i 8,5%)

Mniej linii - mniej pasażerów

W 2017 r. w regularnej komunikacji autobusowej funkcjonowało 79 linii międzynarodowych (o 10 mniej niż przed rokiem) o łącznej długości 106,8 tys. km (krótszej o 11,5 tys. km).

Liczba autobusów eksploatowanych przez jednostki transportu samochodowego w komunikacji międzynarodowej wyniosła 1663 (o łącznej liczbie miejsc – 86,8 tys.) i była o 10,0% mniejsza niż w 2016 r.

Przewozy pasażerów kształtowały się na poziomie 4,2 mln i zwiększyły się w skali roku o 7,5%. Przewozy w ramach komunikacji regularnej i regularnej specjalnej (stanowiące 75,2% ogółu przewozów pasażerów w komunikacji międzynarodowej) wzrosły o 8,4%, a pozostałe przewozy – o 4,8%.

Za granicę

Największą liczbę pasażerów przewiezionych w ramach komunikacji międzynarodowej odnotowano w województwie mazowieckim – 2010,0 tys. (48,3% ogółu przewozów), a najmniejszą – w województwie świętokrzyskim – 8,6 tys. (0,2%).

W 2017 r. przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowej najczęściej odbywały się w relacji z Niemcami (45,6% wszystkich przewozów międzynarodowych), Czechami (15,8%), Austrią (9,4%), Węgrami (7,1%), Włochami (4,3%) oraz Francją (3,1%). Spośród wymienionych krajów największy wzrost przewozów pasażerów w porównaniu z 2016 r. wystąpił w relacji z Czechami (o 30,8%), Austrią (o 27,9%) i Węgrami (o 19,0%).

Na koniec GUS przyjrzał się także polskim drogom. Według stanu na koniec 2017 roku sieć dróg publicznych w Polsce wyniosła 422,3 tys. km. Drogi o nawierzchni twardej mierzyły 299,6 tys. km (71,0% długości dróg publicznych), z czego 92,5 proc. tych dróg miało nawierzchnię ulepszoną.

GUS twierdzi, że pomimo iż długość dróg szybkiego ruchu systematycznie rośnie, to Polska wciąż należy do krajów o najsłabiej rozwiniętej sieci dróg ekspresowych i autostrad w Europie. W 2017 r. przybyło 234,1 km dróg ekspresowych. Ich udział w ogólnej długości dróg o nawierzchni twardej w kraju wyniósł 0,6 proc., a autostrad – 0,5 proc.

Import aut

Z danych Ministerstwa Finansów i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2017 r. do Polski sprowadzono 869,4 tys. używanych aut z krajów UE, tj. o 8,7% mniej w porównaniu z 2016 r.

Samochody osobowe w wieku do 4 lat stanowiły 9,8% importu używanych aut, 5-10 lat – 36,9%, a powyżej 11 lat – 53,3% (w 2016 r. odpowiednio 8,9%, 37,2% i 53,9%).




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
linie
GUS
  • Jakub Białkowski – 09.05.2019

    Ludzie zaczeli być bardziej wybredni i wybierają to, co uważają za szybsze i wygodniejsze. A dodatkowo w niektórych miastach zlikwidowano PKSy :/

  • Marcin Szwaczyk – 09.05.2019

    Już teraz powinni mieć dane za 2018 rok. Sam im wysyłałem :>

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....