Gminy spod Rzeszowa z nowym i starym operatorem

infobus
04.11.2019 12:00
0 Komentarzy

Mamy umowę na roczną obsługę linii autobusowych Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa. Kontrakt powędrował do PKS Leżajsk. A w zadaniu tym wspomoże go jak podwykonawca… PKS Rzeszów.

Przetarg jakiego nigdy w Polsce nie było
Liniowy przetarg podkarpackiego związku zakładał wybór operatora tylko na rok. Jednak kontrakt jaki byłby z nim podpisany został skonstruowany w niespotykany dotychczas w Polsce sposób. Pozornie wydaje się, że będzie to klasyczna umowa netto. Pozostawienie tak sprawy jest jednak dużym uproszczeniem. Umowa zawiera bowiem elementy bardzo popularnych np. we Francji kontraktów na zarządzanie. 

I tak też było w przypadku przetargu ZG PKS. Operator ma bowiem ramowe wytyczne w zakresie konstrukcji oferty przewozowej, jednak ma w tym zakresie spore pole do manewru w zakresie możliwości optymalizacji zadań przewozowych. Nie ustrzeżono się jednak od pewnych błędów. Pisaliśmy o tym tutaj. 

Związkowe zlecenie zakłada, że wybrany przez urzędników operator wykona w ciągu roku pracę eksploatacyjną w wymiarze ok. 4,8 mln wzkm na łącznie 39 liniach autobusowych. ZG PKS przekaże mu w formie dzierżawy łącznie 54 nowe autobusy- 39 dostarczonych, ale stojących od miesięcy Iveco Crossway'ów 10,8LE oraz 15 Autosanów SanCity 12LF.

Dodatkowo operator będzie musiał zapewnić we własnym zakresie jeszcze 30 autobusów. Połowa z nich ma spełniać min. normę Euro 3, a reszta co najmniej Euro 4. Każdy z nich ma umożliwiać podroż min. 60 pasażerom, w tym nie mniej niż 32 na miejscach siedzących. Wśród nich przynajmniej pięć musi posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, a nie mniej jak 10 być przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych. Co ciekawe związek zapewni operatorowi zajezdnię, w której będzie garażował i serwisował autobusy. 

Nowy operator?
20 września poznaliśmy jedynego oferta w przetargu. I co ciekawe nie był nim należący do związku PKS Rzeszów. Jednak to cały czas gracz z lokalnego rynku. Mowa o PKS Leżajsk. Propozycja przewoźnika za roczne przewozy opiewała na 30 960 000 zł brutto, czyli 5,97 zł/wzkm netto dopłaty. I wcale się nie dziwimy cenie zaproponowanej przez leżajski PKS. 

Jednak propozycja ta ponad dwukrotnie przewyższała budżet ZG PKS. Bardzo niski dodajmy. To 13 440 000 zł brutto, czyli 2,60 zł/wzkm netto. 

Dodatkowe pieniądze udało się zabezpieczyć i związkowe Iveco oraz Autosany będą wreszcie przewozić pasażerów. 10 października ZG PKS zaakceptował ofertę PKS Leżajsk. Z kolei cztery dni później podpisano umowę ze zwycięzcą przetargu. 

Czy to oznacza, że na rok związkowe linie będzie obsługiwał nowy operator? W międzyczasie pojawiła się bowiem plotka, że PKS Leżajsk wskazał jako podwykonawcę PKS Rzeszów. Dziś już wiemy, że to prawda. Pozostaje więc czkać w jakim zakresie rzeszowski przewoźnik wesprze tego z Leżajska.

Komentarze