Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gminy nie zdążą z autobusowymi progami. ZMP prosi o czas

infobus
05.01.2019 14:00
0 Komentarzy

Zdaniem Związku Miast Polskich, harmonogram wprowadzania elektromobilności wsamorządach wymaga pilnej zmiany.

ZMP zamierza wystąpić o zmianę harmonogramu wprowadzaniapojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych i na gaz) w samorządach. Wystąpił oto Toruń, wskazując, że obecnie zaplanowane okresy są zbyt krótkie iniedostosowane do możliwości gmin.

Chodzi o ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nakłada ona nasamorządy obowiązek zapewnienia określonego udziału pojazdów elektrycznych weflocie pojazdów obsługujących urzędy oraz pojazdów elektrycznych lubnapędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów wykorzystywanych przy wykonywaniuzadań publicznych.

Zielone progi

I tak: do 2025 r. gminy muszą spełnić warunek, by wśród użytkowanych przezsiebie pojazdów co najmniej 30 proc. stanowiły pojazdy elektryczne; w okresieprzejściowym – do 2020 roku powinno to być co najmniej 10 proc.

Jeśli chodzi o transport publiczny, wymagane jest, by:

  • od 1 stycznia 2021autobusy zeroemisyjne stanowiły 5 proc. floty;

  • od 1 stycznia 2023 r. – 10proc.;

  • od 1 stycznia 2025 r – 20 proc.

Toruń występuje

O zajęcie się tematem wystąpił do Związku Miast Polskich Toruń. Miastoprzekonuje, że

„harmonogram czasowy dochodzenia przez samorządy dowymaganego poziomu 30 proc. został zaplanowany na okres tak krótki, że jegowykonanie spowoduje zahamowanie rozwoju wielu ważkich dziedzin aktywnościprzypisanych gminom, powiatom i województwom jako zadania własne jednosteksamorządu terytorialnego, a w samorządach o wyższym poziomie zadłużenia nawetniedostatek środków na realizację zadań na standardowym, przeciętnympoziomie” – głosi stanowisko Torunia.

Miasto przypomina, że w podstawowym zakresie ustawa o elektromobilności weszław życie 22 lutego 2018r, co oznacza, że na osiągnięcie pułapu 10 proc. pojazdówelektrycznych we flocie obsługującej urzędy gminy mają rok i 10 miesięcy.

„Koszt zakupu pojazdów stawia pod znakiem zapytania możliwość sprostaniapierwszemu etapowi elektromobilnej transformacji” – podkreśla Toruń.

„W pełni rozumiem i popieram ideę elektromobilności. Mam świadomośćkonieczności wdrażania działań, które prowadzą do eliminowania paliwzanieczyszczających środowisko. Mając jednak na względzie koszty zreformowaniafloty pojazdów służących wykonywaniu zadań własnych lokalnych samorządów należystwierdzić, iż ustalony ustawą harmonogram działań jest niedostosowany domożliwości finansowych gmin, powiatów i województw. Harmonogram ten wymagapilnej weryfikacji” – głosi pismo wiceprezydenta Torunia ZbigniewaFiderewicza do ZMP.

Członkowie Zarządu Związku Miast Polskich przychylili się na ostatnimposiedzeniu do wniosku Torunia i przygotowują stanowisko w sprawie. ZMP ma wnim postulować zmianę przepisów.

Komentarze